یکشنبه 2 مهر 1385

صفايی فراهانی: نگرانيم فضای حاکم بر مطبوعات بر انتخابات نيز حاکم شود، ايسنا

*برگزاری انتخابات يک‌سويه، جوامع بين‌الملل را نسبت به ايران تحريک می‌کند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

معاون اجرايی دبيرکل جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی، با بيان اين‌که برگزاری انتخابات در کشور تصوير کاملا روشنی از ايران را در سطح بين‌الملل نشان می‌دهد، گفت: اگر انتخابات يک‌سويه برگزار شود، به گونه‌ای که نظر همه‌ی منتقدين را برانگيزد، جوامع بين‌الملل را بيشتر نسبت به ايران تحريک خواهد کرد.

محسن صفايی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: فضای انتخابات بستگی دارد به اين‌که تا چه حد عادلانه و به معنای حقيقی دموکراتيک باشد. بديهی است که اگر فضا دموکراتيک نباشد و همه‌ی گروه‌ها از يک موقعيت برابر برخوردار نباشند، نمی‌توان گفت انتخاباتی برگزار شده است.

وی معتقد است: در سه سال گذشته فضای حاکم بر انتخابات کشور، عموما فضای منصفانه‌ای نبود تا همه بتوانند در يک فضای کاملا يکنواخت در انتخابات شرکت کنند، بلکه فضا برای عده‌ای کاملا خاص شکل می‌گرفت.

معاون اجرايی دبيرکل جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی گفت: اخيرا انتخابات در ايران شکل دو مرحله‌ای به خود گرفته است، يعنی به جای قانون سليقه‌ها حاکم می‌شود و به جای اين‌که مردم انتخاب کنند، عده‌ای انتخاب می‌شوند برای آن‌که مردم از ميان آن‌ها انتخاب کنند. چنين فضايی نه برای حضور همه‌ی گروه‌ها دموکراتيک خواهد بود و نه انتخابات همه‌جانبه خواهد بود.

صفايی فراهانی با بيان اين که " زمانی که شورای نگهبان و دولت همسو نبودند، نگرانی از عملکرد شورای نگهبان وجود داشت" ابراز عقيده کرد: در نهايت نيز همان‌گونه که شورای نگهبان می‌خواست، اتفاق می‌افتاد، اما امروز که شورای نگهبان و دولت در يکسو قرار گرفتند اين نگرانی وجود دارد که عملا اتفاقی که برای مطبوعات افتاد، برای انتخابات نيز رخ دهد. چنانچه در گذشته هيات نظارت بر مطبوعات محدوديتی برای مطبوعات ايجاد نمی‌کرد، اما اکنون به دليل يکپارچگی شاهد تغيير شرايط و تعطيلی مطبوعات هستيم. لذا چنانچه انتخابات نيز از چنين فضايی برخوردار شود. امکان ايجاد اطمينان در بسترهای سياسی کشور با اين شرايط مقدور نيست مگر اين‌که در عملکردها، شواهدی به وجود آيد که اطمينان برای همه‌ی گروه‌های سياسی حاصل شود که می‌توانند در يک انتخابات سالم شرکت کنند و عدالت در انتخابات تضمين شود.

وی با بيان اين‌که مطبوعات در افزايش مشارکت نقش بسيار جدی دارند، يک جانبه‌نگری‌ها را باعث به وجود آمدن مشکلات در اين زمينه دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که نمی‌خواهيم حداقل‌هايی را در جامعه باور کنيم و به آن‌ها اجازه‌ی عرض‌اندام دهيم، مشکلات همواره وجود خواهند داشت. ما امروز در جامعه سخن مخالف نداريم بلکه تنها سخن منتقد است، بنابراين اگر در اين حد نيز حوصله و پذيرش سخن منتقد وجود نداشته باشد، مسلما اطمينان در جامعه برای حضور نخبگان به وجود نخواهد آمد.

صفايی فراهانی افزود: مردم از طريق مطبوعات می‌توانند با مسائل جامعه‌ی خود آشنا شوند. لذا اگر مطبوعات را محدود کرده و شرايطی در فاصله‌ی باقی مانده به انتخابات به وجود آورند که فضا کاملا بسته‌تر شود، بديهی است که با اين کار، با چراغ روشن به همه اعلام خواهند کرد که انتخابات، حفظيه برگزار می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون اجرايی دبيرکل جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی، پشتوانه‌ی مردم در انتخابات را در سطح جهانی مهم ارزيابی کرد و گفت: با توجه به اين‌که اکنون، کشور ما در عرصه‌ی سياسی زير ذره‌بين کشورهای دنيا قرار گرفته است به نظر من، برگزاری انتخابات در کشور تصوير کاملا روشنی را از ايران می‌تواند نشان دهد، بنابراين اگر اين انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود انعکاسی که خواهد داشت و پيامد آن برداشت کشورهای جهان از ايران، مثبت خواهد بود. اما در غير اين صورت، اگر انتخابات يک سويه باشد که بتواند نظر منتقدين را در همه‌ی دنيا، نسبت به ايران، برانگيزد، می‌تواند جوامع بين‌المللی را نسبت به فضای ايران بيشتر تحريک کند.

معاون اجرايی دبيرکل جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی تاکيد کرد: ايجاد فضای عادلانه و سالم در انتخابات عزم بالايی را می‌طلبد و می‌تواند همه را متقاعد کند که کشور به دنبال چنين فضايی است. يکی از واجبات کشور ما در چنين فضای سياسی، ايجاد يک تضمين کافی و فضای امن است و می‌تواند نگرانی‌های بيشتری را برای ساير کشورها، فراهم کند. بنابراين کسانی که به سرنوشت و ثبات کشور علاقمند هستند، بايد فضای انتخاباتی را به يک فضای عادلانه و امن تبديل کنند که اطمينان و حضور مردم را جدی‌تر کرده و گروه‌های سياسی نيز با طيب خاطر بتوانند انتخابات را يک اهرم قوی بدانند و مطمئن باشند بستر انتخاباتی امن و سلامت برای همه‌ی گروه‌هاست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صفايی فراهانی: نگرانيم فضای حاکم بر مطبوعات بر انتخابات نيز حاکم شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016