چهارشنبه 5 مهر 1385

آقازاده پس از ورود به تهران: برق هسته‌ای آذر‌ماه سال ۸۶ به شبکه سراسری وارد می‌شود، ايسنا

رييس شورای امنيت ملی روسيه تاکيد داشت که در کنار و همکار ايران خواهد ماند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان پس از سفری دو روزه به مسکو و امضای توافق‌نامه نهايی راه‌اندازی نيروگاه بوشهر با اشاره به مذاکرات امروز (چهارشنبه) لاريجانی و سولانا‌ گفت: اميدوارم مذاکراتی مناسب و رو به پيشرفت داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری داشجويان ايران (ايسنا)، رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان شب گذشته پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران در خصوص سفرش به مسکو اظهار داشت: اين سفر به منظور تنظيم توافق‌نامه‌ای برای راه‌اندازی نيروگاه بوشهر انجام شد.

وی با بيان اينکه پس از مذاکرات دو روزه با رييس آژانس انرژی اتمی روسيه، توافق‌نامه نهايی راه‌اندازی نيروگاه بوشهر برای شهريور ماه سال آينده به امضا رسيد، ‌افزود: همچنين تعيين شد سوخت نيروگاه اتمی بوشهر اواخر اسفندماه سال‌جاری به نيروگاه ارسال شود، بنابراين حدود آذر‌ماه سال ۸۶ يعنی سه ماه بعد از راه‌اندازی نيروگاه، برق هسته‌يی به شبکه سراسری وارد می‌شود. همچنين قرار شد جلساتی به صورت ماهانه بين معاونان سازمان انرژی اتمی دو کشور برای بررسی پيشرفت کار انجام شود.

آقازاده گفت: در مذاکرات توافق شد برای امکان کاهش زمان راه‌اندازی نيروگاه در آبان‌ماه يا آذرماه آتی آقای کرينکو به ايران بيايند و اين مساله را مورد بررسی قرار دهيم.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطرنشان کرد: با توجه به پيشرفت نيروگاه اتمی بوشهر که بيش از ۹۰ درصد آن آماده شده است، امکان راه‌اندازی نيروگاه در شهريور ماه سال آينده وجود دارد.

وی درباره‌ی برخی همکاری‌های ايران جهت تسريع روند راه‌اندازی نيروگاه اظهار داشت: نيروگاه تنها در بخش شيرآلات و کابل کمبودهايی را دارد، همچنين در مورد فلنج‌ها که در ايران قابل ساخت نيست، در حال حاضر در مسکو در حال ساخت است که طبق گزارش‌های کارشناسان ما روند توليد آن مناسب است.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه به ملاقاتش با ايگور ايوانف، رييس شورای امنيت ملی روسيه اشاره کرد و افزود: در اين مذاکرات تاکيد شد که مساله راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر ارتباطی به مذاکرات ايران با غرب ندارد. همچنين آقای ايوانف تاکيد داشتند که اراده سياسی روسيه برای تحقق توافقات نهايی انجام شده است.

آقازاده گفت: ايوانف تاکيد کرده است که موانع بر سر راه‌اندازی نيروگاه بوشهر دلايل سياسی نبوده است، بلکه به خاطر برخی مشکلات پيمان‌کار بوشهر بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره‌ی مذاکرات آتی دکتر لاريجانی با خاوير سولانا گفت: در مذاکرات با آقای ايوانف مروری نسبت به مذاکرات آينده ايران با نماينده کشورهای ۱+۵ داشتيم.

آقازاده با بيان اينکه مذاکرات لاريجانی و سولانا روز چهارشنبه انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: مساله هسته‌يی ايران در شرايط حساسی قرار دارد و اميدوارم مذاکرات در مسير مناسب خود پيش رود.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: در مذاکرات روز سه‌شنبه با ايوانف طرفين توصيه‌ها و ملاحظاتی داشتند، همچنين رييس شورای امنيت ملی روسيه تاکيد داشت که در کنار و همکار ايران خواهد ماند.

Copyright: gooya.com 2016