چهارشنبه 5 مهر 1385

توافقنامه نهايی نيروگاه بوشهر با روسيه و چالش های بين المللی برای علنی نکردن موافقت ايران با تعويق موقت غنی سازی، راديو فردا

توافقنامه نهايی راه اندازی نيروگاه بوشهر برای شهريور ماه سال آينده به امضا رسيد. ايتارتاس نوشت برپايه اين توافقنامه تا نوامبر ۲۰۰۷ (آذر ۸۶) برق هسته ای در ايران توليد و وارد شبکه سراسری می شود. روسيه بارها برای تکميل نيروگاه بوشهر توافق کرده است و توافقتنامه امضا کرده است اما از اجرای تعهد خود سرباز زده است. يک روز پيش از امضای توافقنامه مسکو روزنامه واشنگتن پست نوشت که جمهوری اسلامی بطور محرمانه با تعويق سه ماهه غنی سازی اورانيوم توافق کرده است. اگرچه پيش بينی می شود که توافق ايران با تعويق سه ماهه در گفتگوهای لاريجانی و سولانا مطرح و مورد گفتگوهای بيشتر قرار گيرد اما خواست جمهوری اسلامی مبنی بر محرمانه ماندن آن، ارائه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی را در اين زمينه دشوار خواهد کرد. گفته می شود جرج بوش رئيس جمهوری از محرمانه ماندن اين موضوع ناخرسند است.
بهمن باستانی


بهمن باستانی (راديو فردا): غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی که بهمراه هياتی به مسکو رفته بود در بازگشت به تهران گفت توافقنامه نهايی راه اندازی نيروگاه بوشهر برای شهريور ماه سال آينده به امضا رسيد و توافق شد که سوخت نيروگاه اواخر اسفندماه امسال به ايران ارسال شود.
در مسکو نيز خبرگزاری های روس خبرهای مشابهی را منتشر کردند. ايتارتاس از قول محمود جنتيان معاون سازمان انرژی اتمی که توافقنامه روز سه شنبه مسکو را امضا کرد نوشت برپايه اين توافقنامه تا نوامبر ۲۰۰۷ (آذر ۸۶) برق هسته ای در ايران توليد و وارد شبکه سراسری می شود. در مذاکرات مسکو علاوه بر امضای توافقنامه درباره بحران مناسبات جمهوری اسلامی با غرب در زمينه برنامه های هسته ای نيز گفتگو شد.

روسيه بارها برای تکميل نيروگاه بوشهر توافق کرده است و توافقتنامه امضا کرده است اما از اجرای تعهد خود سرباز زده است و بارها مورد اعتراض حکومت ايران قرار گرفته است. اگرچه ايگورايوانف دبير شورای امنيت روسيه ديروز در مسکو گفت دلايل تعلل در تکميل نيروگاه سياسی نبود بلکه بخاطر برخی مشکلات پيمانکار بوده است، دولت روسيه بارها طی سال گذشته اعلام کرد که تکميل نيروگاه بوشهر در چارچوب همکاری ايران با جامعه بين الملل در زمينه فعاليت های هسته ای صورت می گيرد.

ايگور ايوانف ديروز گفت روسيه فعالانه در گفتگوهای هسته ای ايران دخالت دارد و معتقد است که همه مسايل مربوط به اين موضوع بايد در پشت ميز مذاکره حل شود.

يک روز پيش از امضای توافقنامه مسکو در روز دوشنبه روزنامه واشنگتن پست نوشت که جمهوری اسلامی بطور محرمانه با تعويق سه ماهه غنی سازی اورانيوم توافق کرده است. شان مککورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا ديروز به خبرنگاران در واشنگتن گفت اگرچه از منوچهر متکی سخنان اميدوار کننده ای شنيده شده است، برای آنکه خبر توافق تهران با تعليق غنی سازی تاييد شود بايد منتظر اعلام روشن و قابل اتکای اين موضوع از سوی تصميم گيران حکومتی ايران بود.

آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی خواستند غنی سازی اورانيوم را که می تواند مصرف نظامی داشته باشد فورا متوقف کند. غرب مذاکرات با ايران را تازمانی که اين تعويق صورت نگيرد معلق کرده است و آمريکا اعلام کرده است که در صورت توقف غنی سازی اورانيوم در ايران آماده است که مستقيما به ميز مذاکره اروپا، چين و روسيه به ايران بپيوندد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امروز قرار است خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با علی لاريجانی دبير شورايعالی امنيت ملی جمهوری اسلامی در يکی از پايتخت های اروپايی گفتگو کند. اگرچه پيش بينی می شود که توافق ايران با تعويق سه ماهه در گفتگوهای امروز باز مطرح و مورد گفتگوهای بيشتر قرار گيرد اما خواست جمهوری اسلامی مبنی بر محرمانه ماندن آن، ارائه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی را در اين زمينه دشوار خواهد کرد. زيرا در صورت اعلام تعليق غنی سازی اورانيوم در ايران برطبق قطعنامه شورای امنيت آژانس بايد اين تعليق را تاييد کند و انتشار گزارش آژانس قاعدتا علنی است. افزون بر اين قطعنامه شورای امنيت محدوديت زمانی برای تعليق غنی سازی قايل نشده و تعليق موقت را از ايران نخواسته است. بنابراين حتی در صورت تعليق سه ماهه غنی سازی اورانيوم چانه زنی ها با جمهوری اسلامی در همين خصوص ادامه خواهد يافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامهای وزارت امور خارجه آمريکا بهرحال توافق تهران با حتی تعليق سه ماهه را در صورت تاييد شدن گامی اميدوار کننده توصيف می کنند اما می گويند جرج بوش رئيس جمهوری از محرمانه ماندن اين موضوع ناخرسند است.

Copyright: gooya.com 2016