چهارشنبه 5 مهر 1385

وزير امور خارجه آمريکا: اوضاع برنامه هسته‌‏ای هند و ايران قابل قياس نيست، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

وزير امور خارجه آمريکا گفت: اوضاع برنامه هسته‌‏ای هند و ايران بسيار متفاوت است.

به گزارش"ايلنا", کاندوليزا رايس در گفت‌‏وگو با روزنامه«نيويورک‌‏پست» گفت: اوضاع پيرامون برنامه هسته‌‏ای هند و ايران بسيار متفاوت است و نمی‌‏توان آنها را با هم قياس کرد، زيرا دهلی‌‏نو درکل تاريخ خود در زمينه امور منع اشاعه هسته‌‏ای بسيار خوب عمل کرده است.
رايس افزود: اوضاع بسيار متفاوت است. فکر می‌‏کنم بيشتر مردم معتقدند که هند به عنوان بخشی از رژيم گسترده اشاعه هسته‌‏ای برای تلاش‌‏های منع اشاعه مفيد باشد، اما فکر نمی‌‏کنم افراد زيادی باشند که اين گونه درباره ايران فکر کنند.
وی ادامه داد: معتقد نيستم در سياست‌‏های بين‌‏المللی، هر موقعيتی مشابه است زيرا اوضاع و شرايط متفاوت هستند.
رايس گفت: ايران کشوری است که پيمان منع اشاعه هسته‌‏ای را امضا کرده است و تعهدات خود نظير غنی‌‏سازی در نظنز را بدون اطلاع دادن به کسی نقض کرده است.
رايس در ادامه گفت: ايران گزارش اشاعه هسته‌‏ای وحشتناکی دارد و با شبکه عبدالقديرخان تعامل کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: هند به دلايل متعددی پس از تصويب پيمان منع اشاعه هسته‌‏ای، قدرت هسته‌‏ای شد و از باشگاه هسته‌‏ای خارج شد. اين امر منجر به نوعی خُلف عادت شد و آن اينکه اکنون کشوری وجود دارد که هرگز به پيمان منع اشاعه هسته‌‏ای نپيوست و برنامه تسليحات هسته‌‏ای را دنبال کرد. در نتيجه هيچ‌‏يک از تعهدات پيمان منع اشاعه هسته‌‏ای را نقض نکرده، زيرا عضو اين پيمان نبوده است
رايس گفت: در ضمن هند در کل تاريخ خود در زمينه امور اشاعه هسته‌‏ای بسيار خوب عمل کرد و اکنون بايد در رژيم گسترده‌‏ای قرار گيرد که اشاعه هسته‌‏ای را کنترل می‌‏کنند.

Copyright: gooya.com 2016