چهارشنبه 12 مهر 1385

رايس: ايده‌ ايرانی کنسرسيوم، جديد نيست، بلازی:‌ پيشنهاد ايران فقط پس از تعليق می‌تواند بررسی شود، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


وزير امور خارجه‌ی آمريکا گفت که زمان برای اقدام جامعه‌ی بين‌المللی عليه برنامه‌ی هسته‌يی ايران رو به پايان است، ادعا کرد که اين خطر وجود دارد که جامعه‌ی بين‌المللی اعتبارش را از دست بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) خبرگزاری رويتر گزارش داد، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريکا در يک کنفرانس خبری مشترک با احمد ابوالغيظ، وزير امورخارجه‌ی مصر در قاهره گفت: اميدوارم هم چنان برای حل اين مساله زمان باقی باشد، اما زمان برای جامعه‌ی بين‌المللی رو به پايان است؛ زيرا به زودی اعتبارش زير سوال می‌رود.

رايس درباره‌ی پيشنهاد اخير ايران مبنی بر ايجاد کنسرسيومی از سوی فرانسه برای انجام غنی‌سازی در خاک ايران گفت:‌ اگر ايرانی‌ها ايده‌های درباره‌ی چگونگی رسيدن به يک توافق در خصوص آنچه که ممکن است قادر باشند در يک برنامه‌ی هسته‌يی غير نظامی انجام دهند، دارند، راه ارايه‌ی آن تعليق غنی‌سازی و بازفرآوری اورانيوم و آن گاه بر سر ميز نشستن و پرداختن به ايده‌های‌شان است.

وی ادعا کرد: بيم داريم که اين يک تکنيک برای ايجاد تاخير باشد، زيرا آن ها نمی‌خواهند مساله‌ی پايه را بپذيرند که براساس آن ايران بايد غنی‌سازی و بازفرآوری را در راستای آغاز کردن مذاکرات تعليق کند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رايس گفت: ايده‌ی کنسرسيوم يک ايده‌ی قديمی است و ايرانی‌ها پيشتر آن را مطرح کرده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير امور خارجه‌ی آمريکا گفت: يک ايده‌ی کنسرسيوم وجود دارد که آمريکا از آن حمايت می‌کند و آن کنسرسيومی است که روسيه پيشنهاد کرده است و به صورت شرکت سهامی مشترک خواهد بود. اما هيچ گونه غنی‌سازی و بازفرآوری در خاک ايران انجام نمی‌گيرد.

براساس اين گزارش، فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه‌ی فرانسه درباره‌ی پيشنهاد اخير ايران که محمد سعيدی، معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی ايران مطرح کرده است گفت: اين پيشنهاد فقط پس از تعليق فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم در ايران می‌تواند مورد بررسی قرار گيرد.

Copyright: gooya.com 2016