چهارشنبه 15 خرداد 1387

احمدی نژاد: ايران امن‌ترين نقطه برای سرمايه‌گذاری است، ايسنا

محمود احمدی‌نژاد ايران را امن‌ترين نقطه دنيا برای سرمايه‌گذاری و دولت ايران را صادق‌ترين دولت برای دوستان خود دانست و گفت: اصحاب تجارت و صنايع و سرمايه‌گذاران بايد کار خود را يک کار فرهنگی، سياسی و ارزشمند تلقی کنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) رييس‌جمهور عصر سه‌شنبه در جريان اجلاس فائو در ديدار تجار و صاحبان صنايع ايتاليا و ايران در محل هتل هيلتون رم با اشاره به سالروز رحلت امام خمينی(ره) گفت: امام آمد و ادبيات دوستی همدلی برادری را به جای ادبيات بددلی، سلطه‌طلبی معرفی کرد و زندگی خود را وقف صلح، برادری و عدالت و پاکی نمود.

وی با بيان اين‌که " توسعه روابط اقتصادی کمک کننده به صلح و امنيت است" خاطرنشان کرد: از گذشته‌های دور بازرگانان و اهالی اقتصاد، صاحبان صنايع و تجار علاوه بر اين‌که روابط اقتصادی ملت‌ها را برقرار می‌کرده‌اند، زمينه‌ساز توسعه سياسی، فرهنگی و صلح دوستی بين ملت‌ها بوده‌اند.

وی افزود: با نگاه به تاريخ در می‌يابيم که بازرگانان و تجار کسانی بودند که پيوندهای تاريخی ملت‌ها را برقرار و بستری را فراهم کردند که زمينه‌های ديگر را تقويت کرد.

رييس‌جمهورگفت: همکاری‌های اقتصادی پشتوانه خوبی برای تقويت روابط بين ملت‌هاست.

وی با اشاره به بسياری از مشترکات تاريخی فرهنگی که از طريق تبادل اقتصادی ايجاد شده است، اظهار کرد: ملت‌ها از راه توسعه اقتصادی با يکديگر و فرهنگ و تاريخ هم آشنا شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هر کار اقتصادی مهمترين پايه برای استحکام بين ملت‌هاست.

احمدی‌نژاد ادامه داد: دو ملت ايران و ايتاليا دارای تاريخ و تمدن باستانی و موثر در فرهنگ و تمدن بشری هستند و در سابقه روابط دو ملت نقطه تاريک، تضاد سنگين و يا برخورد منافع وجود ندارد و مانعی برای توسعه روابط دو کشور و دو ملت نيست.

رييس‌جمهوربا اشاره به اين‌که " اساس صلح و برادری در جهان وابسته به تعميق روابط بين ملت‌هاست" گفت: ملت‌ها در روابط با هم، يکديگر را تکميل می‌کنند و ظرفيت‌های يک ملت در اختبار ملت‌های ديگر قرار می‌گيرد.

وی افزود: سياست قطعی جمهوری اسلامی ايران توسعه روابط با همه ملت‌های عالم است. روابط دوستانه و عادلانه بر مبنای حقوق متقابل و تاکيد بيشتر بر گسترش روابط با ملت‌ها و دولت‌هايی است که با آن‌ها مشترکات بيشتری داريم.

وی با اشاره به حجم مبادلات ۶ميليارد يورويی ايتاليا و ايران، ايتاليا را از اين حيث اولين کشور در اروپا دانست و گفت: بايد بدانيم که ظرفيت‌های دو کشور بالاتر از اين رقم است.

احمدی‌نژاد افزود: بايد با چشم‌انداز بلندمدت روابط مستحکم را پايه‌گذاری کنيم و ادامه دهيم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که " روش جمهوری اسلامی ايران در گسترش روابط با ديگر کشورها روشن و شفاف است" به نمونه‌هايی از سياست‌گذاری‌های کشورمان برای افزايش حجم مبادلات با برخی کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ايران تاکنون به تمام هدف‌های پيش‌بينی شده با طرف‌های مختلف دست يافته است.

وی اظهار کرد: با برداشتن موانع و تنظيم مقررات و توافقات گمرکی و تجاری با اين ديدگاه، می‌توان به هدف افزايش حجم مبادلات ميان دو کشور دست يافت و فرصت‌های سرمايه‌گذاری را فراهم کرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به امضای قراردادهای مختلف در زمينه نفت و گاز در دو سال اخير به ارزش بيش از ۷۰ميليارد دلار، گفت: اين قراردادها با شرکت‌هايی از آسيا، آفريفا و اروپا به امضا رسيده است و ما علاقمنديم با دوستان‌مان در ايتاليا هم روابط را گسترش دهيم.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: توسعه روابط دو جانبه به نفع دو ملت است و به ضرر هيچکس نيست.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که " برخی سياستمداران جهانی دائما در پی تنش آفرينی و غبارآلود کردن فضای روابط ميان ملت‌ها هستند" گفت: روابط جمهوری اسلامی ايران با آمريکا در ۳۰سال گذشته قطع بوده است و روابط تجاری ميان دو کشور هم در پايين‌ترين حد ممکن است.

وی افزود: آن‌ها چون سهمی در بازارايران ندارند برای محدود کردن ديگران از ابزار سياسی و سازو کارهای بين‌المللی استفاده می‌کنند، اگرچه ما نسبت به اين مساله بی‌تفاوت هستيم.

وی گفت: در شرايط کنونی دنيا هر ملتی می‌تواند نيازهايش را تامين کند و کالاهايش را به فروش برساند، تجارت در جهان انجام می‌شود و هيچکس نمی‌تواند مانع آن شود.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد: اين ادبيات مربوط به گذشته است و امروز ناپخته‌ترين و بی‌ربط‌ترين حرف يک دولت اين است که بگويد می‌خواهد در روابط کشورها اخلال ايجاد کند، اين نشدنی است.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما به عنوان يک سياست اصولی در گذشته و برای آينده علاقه‌منديم روابط فرهنگی و اقتصادی خود را با ملت ايتاليا به حداکثر ممکن افزايش دهيم و اين آمادگی را داريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه سخنان خود خطاب به بازرگانان و تجار دو کشور ايران و ايتاليا گفت: فرصت‌ها و توانمندی‌های دو کشور را به هم بشناسانيد و علاوه بر ايجاد خطوط ارتباط الکترونيکی، نمايشگاه‌هايی را بطور دائم در دو کشور برپا کنيد.

رييس‌جمهور فعال شدن کميته مشترک برای شناخت موانع و مقررات را برای توسعه روابط اقتصادی ميان دو کشور بسيار مفيد خواند و گفت: اهل تجارت و صنايع و سرمايه‌گذاری کار خودشان را بايد علاوه بر بعد اقتصادی، کاری فرهنگی سياسی و اقدامی ارزشمند تلقی کنند، اگرچه در وهله اول کسب سود هدف است اما بالاتر از آن ارتباط دوستانه ملت‌هاست که تضمين کننده صلح و روابط پايدار است.

در اين ديدار تعدادی از بازرگانان و صاحبات صنايع ايتاليا و تجار ايرانی فعال در اين کشور در سخنانی مشکلات خود را مطرح و ديدگاه‌های خود را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور بازگو کردند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی نژاد: ايران امن‌ترين نقطه برای سرمايه‌گذاری است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016