چهارشنبه 23 خرداد 1386

انتقاد کنفرانس اندونزی از احمدی‌نژاد در رابطه به انکار هولوکاست، آفتاب

آفتاب: روز سه‌شنبه، اندونزی پرجمعيت‌ترين کشور مسلمان جهان ميزبان گردهمايی يک روزه رهبران مذاهب و قربانيان حملات تروريستی بود که منجر به موضع‌گيری عليه اظهارات دکتر محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور ايران در «افسانه» خواندن هولوکاست شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کنفرانس يک روزه «هولوکاست؛ واقعيتی تاريخی» به ميزبانی «عبدالرحمن وحيد» رئيس جمهور پيشين اندونزی روز سه‌شنبه در آن کشور برگزار شد. از جمله شرکت‌کنندگان در اين همايش، «راوی شانکار» رهبر هندوها، مرشدان بودايی، کشيش مسيحی فرقه يسوعيون و حتی يک خاخام‌ بودند. و اين آخری در کشوری که حتی اسرائيل و دين يهود را به رسميت نمی‌شناسد کمی غيرمتعارف می‌نمود.

يکی از اهداف برگزاری کنفرانس، پايان دادن به گسترش تضاد ميان اديان پس از حملات ۱۱ سپتامبر به آمريکا عنوان شده بود. هدف ديگر آن، واکنش به برگزاری کنفرانس هولوکاست ايران در ماه دسامبر گذشته بود که در آن نسبت به کشتار ۶ ميليون يهودی در طول جنگ جهانی دوم ابراز ترديد شد.

در اين کنفرانس «وحيد» که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ بر مسند قدرت در اندونزی تکيه زده و به عنوان رهبری مسلمان و ميانه‌رو شناخته می‌شود، اظهار داشت: «مهم اين است که اشخاص شجاعت بيان حقيقت را داشته باشند. او گفت: «من با آن که دوست خوب احمدی‌نژاد هستم، اما ناچارم اذعان کنم که او در اشتباه است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی اضافه نمود: «من از موزه هولوکاست در آشوويتز ديدن کرده‌ام و با چشم خود، کفش‌های مردگان بسياری را ديده‌ام. از اين رو، معتقدم هولوکاست روی داده است.»

«تيچمن» از بازماندگان واقعه هولوکاست که برای نخستين بار در کشوری با اکثريت مسلمان در انظار عمومی ظاهر می‌شد نيز اظهار داشت که انکار هولوکاست از سوی احمدی‌نژاد موجب شده است تا گفت‌وگو با رهبران مسلمان دنيا برای او کمی مشکل‌تر شود.

او که پيش از آزاد شدن توسط نيروهای متفقين در ۱۹۴۵، به آشوويتز، داخائو و سه اردوگاه اسرای ديگر فرستاده شده بود، همچنين پرسش‌هايی را از رئيس‌جمهور ايران مطرح کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقاد کنفرانس اندونزی از احمدی‌نژاد در رابطه به انکار هولوکاست، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016