شنبه 6 مرداد 1386

معامله تسليحاتی آمريکا با سعودی ها در مقابل ايران، بی بی سی

يکی از مقامات وزارت دفاع آمريکا گزارشهايی را تأييد کرده که بر اساس آنها، ايالات متحده قرار است برای مقابله با آنچه خطر ايران در خاورميانه می داند، معامله تسليحاتی گسترده ای با عربستان سعودی انجام دهد و سلاحهای تازه ای به امارات متحده عربی بفروشد.

گزارشهای مربوط به اين معامله تسليحاتی چند ماه پيش در روزنامه های آمريکايی نيويورک تايمز و بستون گلوب چاپ شده بود اما ديشب يکی از مقامات وزارت دفاع آمريکا در اين مورد با شماری از خبرنگاران گفتگو کرده و اعلام کرده که موضوع اين معامله تسليحاتی از جمله محورهای سفر وزيران دفاع و خارجه آمريکا به عربستان سعودی است که قرار است در چند روز آينده انجام گيرد.

به گفته اين مقام وزارت دفاع ايالات متحده که خواسته است نامش فاش نشود، آمريکا قصد دارد ظرف ده سال آينده به ميزان بيست ميليارد دلار تسليحات و تجهيزات نظامی به عربستان سعودی بفروشد.

معاملات تسليحاتی عمده در آمريکا بايد با تأييد کنگره انجام شود و آن گونه که اين مقام وزارت دفاع گفته، از آنجا که مذاکرات دولت با کنگره در اين زمينه بتازگی آغاز شده، قرار نيست موضوع معامله تسليحاتی بيست ميليارد دلاری در سفر رابرت گيتس، وزيردفاع آمريکا به عربستان سعودی اعلام شود.

تحليلگران می گويند شماری از نمايندگان کنگره آمريکا نگران آنند که تقويت بنيه نظامی عربستان سعودی، بر نفوذ اين کشور در عراق بيفزايد و به همين دليل پيش بينی می شود در کنگره، مخالفتهايی با معامله نظامی با سعوديها ابراز شود.

در کنگره مخالفت گسترده ای برای ادامه حضور نظامی آمريکا در عراق ابراز می شود و دولت ايالات متحده برای خارج ساختن نظاميانش از عراق تحت فشار نمايندگان قرار گرفته است.

به باور آگاهان دولت آمريکا برای قانع کردن نمايندگان کنگره قصد دارد اين گونه استدلال کند که تجهيز عربستان سعودی و ديگر متحدان آمريکا در منطقه می تواند ثبات و امنيت عراق را پس از خروج ارتش آمريکا از عراق تثبيت کند.

از مسئولان وزارت دفاع آمريکا نقل شده، که تجهيزات و سلاحهايی که ايالات متحده قصد فروش آنها را به عربستان سعودی دارد، شامل سامانه ای به نام جی دی ای ام (Joint Direct Attack Munition) می شود که می تواند بمبهايی را که به صورت سقوط آزاد از هواپيما فرو می ريزد با دقت بسيار بالايی در هر نوع شرايط آب و هوايی بسوی هدف هدايت کند و با آن هر بمب به صورت جداگانه و مستقل از ديگر بمبها قابل هدايت است.

آمريکا در جنگ با طالبان با استفاده از اين سامانه بيش از ۴۵۰۰ بمب روی افغانستان فروريخت و بعد از آن در جنگ عراق هم بيش از بيش از ۶۵۰۰ بمب با اين روش بسوی هدف هدايت شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه بستون گلوب چهار ماه پيش در گزارشی نوشته بود که معامله تسليحاتی آمريکا با عربستان سعودی، سامانه های پدافند هوايی و ضدموشکی، هواپيماهای رادار هشدار سريع و قايقهای جنگی گارد ساحلی را نيز شامل می شود.

به گفته مسئولان وزارت دفاع آمريکا، معامله گسترده نظامی ايالات متحده در برابر خطر احتمالی ايران، تنها عربستان سعودی را در بر نمی گيرد و قرار است به امارات متحده عربی نيز سلاحهای جديد فروخته شود و کمکهای نظامی و اقتصادی بيشتری در اختيار مصر گذاشته شود.

سه ماه پيش روزنامه نيويورک تايمز نوشته بود که معامله تسليحاتی آمريکا با عربستان سعودی به دليل مخالفت اسرائيل که تقويت بنيه نظامی کشورهای عربی را تهديدی برای خود می داند عقب افتاده اما اکنون گفته می شود برای جلب رضايت اسرائيل، در نظر گرفته شده که با درخواست اسرائيل برای خريد جنگنده های اف ۲۲ که رديابی آنها با رادار دشوار است موافقت شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معامله تسليحاتی آمريکا با سعودی ها در مقابل ايران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016