پنجشنبه 18 مرداد 1386

بده بستان آمريکا ـ ايران، سليگ هريسون، مجله آفريقاﻯ جوان، برگردان از علی صمد، کار آنلاين

مجله آفريقاﻯ جوان، ژوئيه ۲۰۰۷

http://www.kar-online.com/
به شرط ها و شروط ها، ايران آماده است براﻯ ايجاد ثبات درعراق و افغانستان به آمريکا کمک کند. گشايش تدريجی روابط بين واشنگتن و تهران هنگامی آغاز خواهد شد که سازمان سيا و پنتاگون از عمليات پنهانی براﻯ "تغيير رژيم" کاملا دست بردارند. امير محبييان مدير مسئول روزنامه رسالت در تهران اخيرا اعلام کرد که "امريکائيان در عراق، به روباهی می مانند که در تله اﻯ گير کرده باشد". او درادامه اضافه کرد که "بنا به چه معيارﻯ بايد روباه را آزاد کرد تا او فرصت لازم براﻯ نابودﻯ ما را پيدا کند؟".
امروز به خوبی آشکار است که در جريان يک عمليات پنهانی، امريکا سلاح و پول در اختيار ﺒﻌﺿﻰ گروهاﻯ اقليت قومی غيرفارس قرار داده است. در جريان ملاقات اخير امريکا و ايران در بغداد، نمايندگان جمهورﻯ اسلامی فهرستی از ماموريت هايی را ارائه دادند، که براﻯ خرابکارﻯ و جاسوسی در مرکز خليج فارس، توسط ارتش چريکی سازمان مجاهدين خلق انجام شده است. سازمان مجاهدين خلق در دوران جنگ عراق و ايران در سال های ۸۸-۱۹۸۰، به حمايت از صدام حسين رو آوردند و بدين طريق نيروی ۳۶۰۰ نفرﻯ خود را درعراق مستقر کردند. سرويس هاﻯ اطلاعاتی امريکا از هنگام اشغال عراق نيروﻯ نظامی مجاهدين را خلع سلاح کردند؛ اما آنها را در اردوگاه هايشان به حال خود ﮔﺬاشتند. هر چند که ارتش چريکی مجاهدين خلق در ليست سازمان هاﻯ تروريستی وزارت امور خارجه امريکا قرار دارد امريکائيان از اعضاﻯ آن براﻯ انجام يکسری ماموريت در ايران استفاده می کنند.
در زمان ملاقات ميان امريکا و ايران در بغداد، مشاوران رهبر جمهورﻯ اسلامی ايران آيت الله علی خامنه اﻯ به من متذکر شدند که با پيشنهاد امريکا در خصوص انتقال اردوگاه هاﻯ مجاهدين به مراکش مخالفت کرده اند. تنها خواستی که تهران در پی آن است، ﻨﺎﺒﻮﺪﻯ کامل نيروهاﻯ شبه نظامی مجاهدين خلق می باشد و در حال حاضر می ﻜﻮﺸﺩ با اعمال نفوذ در چارچوب ملاقات هايی که صليب سرخ ميان اعضاﻯ مجاهدين خلق با خانواده هايشان در عراق سازمان میﺩﻫﺪ، استفاده کرده و کسانی را که خواهان بازگشت به ايران هستند ازعفو عمومی برخوردار سازند.
از بين بردن مجاهدين خلق می توانست مناسب ترين روش براﻯ نشان دادن حسن نيت امريکا براﻯ بهبود رابطه با ايران باشد٬ زيرا که مجاهدين خلق تنها گروه تبعيدﻯ است که داراﻯ نيروﻯ نظامی بوده و در ضمن خواهان سرنگونی جمهورﻯ اسلامی است. به علاوه اين گروه براﻯ لابی امريکايی براﻯ "تغيير رژيم" بسيار عزيز و به آن نزديک شده است. عليرضا جعفر زاده رئيس ويترين بيرونی مجاهدين خلق و شوراﻯ ملی مقاومت بطور دائم به کانال تلويزيونی "فوکس نيوز" دعوت می شود. او همان نقشی را بازﻯ می کند، که احمد چلبی در زمان آماده سازی حمله به عراق بازﻯ می کرد. او در کنگره و وسائل ارتباط جمعی امريکا کارزار بمباران هسته ای نطنز را پيش می برد.
ﺒﺮﺪﺍﺸﺖ غالبی، که بعد از يک هفته گفتگو با مسئولين سطوح بالاﻯ حکومت در تهران حاصل شد، نشان می دهد که کليد سياست خارجی و دفاع جمهورﻯ اسلامی نه در دست احمدﻯ نژاد بلکه در دست آيت الله خامنه اﻯ و اعضاﻯ پراگماتيک شوراﻯ امنيت ملی هستند که ﺍﻤﻮﺮ آن را به عهده دارند.
يکی از موارد بسيار با اهميت، موضوع سياست هسته اﻯ حکومت اسلامی ايران است که می توان آن را به مرور زمان حل و فصل کرد. البته اگر آمريکا به اين نتيجه برسد که جمهورﻯ اسلامی را به رسميت بشناسد، بايد خود را از دعواﻯ درونی ايرانی ها، ميان تند روها و ميانه روها کنار بکشد. اما جرج بوش خطاﻯ بسيار فاحشی مرتکب شد و آن اعلام رسمی تخصيص ۷۵ ميليون دلار برای "آزادﻯ مردم ايران" بود. اعلام اين موضع به تندروها در درون حکومت ايران اجازه دستگيرﻯ چهار شهروند ايرانی- امريکايی را داد. در ضمن تندروهاﻯ حکومت از هنگام تصميمات و فشارهاﻯ اتخاذ شده مربوط به مسائل هسته اﻯ همچون تحريم هاﻯ سازمان ملل، مزاحمت براﻯ بانک های ايرانی و ارسال دو ناو هواپيمابر حامل تجهيزات هسته اﻯ در کناره آب هاﻯ ايران، تقويت شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نگاه تهران به وقايع افغانستان و عراق چگونه است؟ موثرترين اقداماتی که بايد انتظار انجام آن را داشت اين است که از ايران براﻯ تقسيم اطلاعات، شرکت دادن در تعليم و تربيت نيروهاﻯ امنيتی و کمک به بازسازﻯ اين کشورها استفاده کرد. رهبران جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که می توانند به از بين بردن شبکه هاﻯ تروريستی سنی در عراق کمک رسانند. اگر روابط بين واشنگتن و تهران بهبود يابد، جمهورﻯ اسلامی می تواند از نفوذش براﻯ کاهش نقش ارتش چريکی شيعه استفاده کند. ايران می گويد که با رهبر تندروﻯ عراق، مقتدا صدر، توافق دارد. در ضمن اعلام تاريخی مشخص براﻯ ترک نيروهاﻯ نظامی امريکا از خاک عراق بسيار حائز اهميت است. اعلام اين موضوع می تواند تعصب ناسيوناليستی و ميهن پرستانه شورشيان عراق را کاهش دهد.
علاﺀ الدين بروجردﻯ رئيس کميسيون امور خارجه در مجلس افغانستان، آمادگی ايران را برای افزايش کمک هاﻯ اقتصادﻯ، گسترش عمليات عليه باندهاﻯ مواد مخدر و نيز همکارﻯ براﻯ مبارزه عليه طالبان در افغانستان اعلام کرد. البته موضوعی که در اينجا گفته نشده اين است که اگر امريکا به عمليات پنهانی عليه ايران ادامه دهد، حکومت ايران هم می تواند براﻯ تلافی به طالبان کمک رساند.
آينده در بغداد و کابل ممکن است، حتی با وجود کمک ايران، بی دردسر نباشد. اما همکارﻯ واشنگتن و تهران اجازه می دهد که اميدوارﻯ بيشترﻯ براﻯ کاهش خسارات بوجود آيد. حقيقت اين است که بويژه با از بين رفتن رژيم صدام حسين قدرت در عراق از انحصار سنی ها خارج شد و، چنان که بايست پيش بينی می شد، شرايط برای روی کار آمدن رژيمی با اکثريت شيعه زير نفوذ تهران فراهم گرديد. در منطقه ژئوپوليتيک خليج فارس بهبود روابط امريکايی ها – ايرانی ها ضرور شده است.

Copyright: gooya.com 2016