چهارشنبه 7 شهریور 1386

هفت ایرانی بازداشت شده در بغداد آزاد شدند، راديو فردا

نيروهای آمريکايی در عراق، هفت ايرانی را که روز سه شنبه در بغداد بازداشت کرده بودند، صبح روز چهارشنبه آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام عراقی ضمن تاييد اين خبر گفت که ايرانيان بازداشت شده، از «مقام های انرژی» در ايران بوده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا نيز بازداشت شدگان را «هياتی از وزارت نيرو» خواند که به دعوت وزارت برق عراق به اين کشور سفر کرده بودند.

ياسين مجيد، مشاور مطبوعاتی نوری المالکی، نخست وزير عراق به خبرگزاری رويترز گفت: «آنها روز گذشته (سه شنبه) توسط نيروهای آمريکايی بازداشت شده بودند و صبح امروز (چهارشنبه) آزاد شدند.»

همزمان يکی از سخنگويان ارتش آمريکا گفت که هيچ اطلاعی درباره اين حادثه ندارد و نمی تواند تاييد کند که آمريکايی ها، در ۲۴ ساعت گذشته يک گروه ايرانی را بازداشت کرده اند يا نه.

اما مشاور مطبوعاتی نوری المالکی تاييد کرد که نيروهای آمريکايی، يک «هيات از وزارت نيرو» ايران را بازداشت کرده بودند و دولت عراق از اين گروه رسما دعوت کرده بود تا به بغداد سفر کنند.

به گفته ياسين مجيد، اين گروه از ايران به بغداد رفته بودند تا در راه اندازی يک ايستگاه برق در شهر نجف، به عراقی ها کمک کنند.

وی با اين حال گفت تا آنجا که متوجه اين ماجرا شده، تعداد ايرانی های بازداشت شده، شش تن بوده است، اما گزارش های ديگر اين تعداد را هفت تن اعلام کرده اند.

خبرگزاری ايرنا به نقل از حسن کاظمی قمی، سفير ايران در بغداد گزارش داد که نيروهای آمريکايی، اين گروه ايرانی را ساعت هفت بامداد روز چهارشنبه به دفتر نخست وزيری عراق تحويل داده اند.

آن گونه که ايرنا گزارش داده است اين گروه برای امضای يک قرارداد انرژی به عراق سفر کرده بودند.

جدال ایران و آمریکا در عراق

نيروهای آمريکايی، از ماه ژانويه – بيش از هفت ماه پيش – پنج ايرانی را در بغداد بازداشت کردند و اين افراد هنوز آزاد نشده اند.

آمريکا می گويد: بازداشت شدگان ماه ژانويه که کارکنان يکی از دفاتر دولت ايران در اربيل بودند، با شبه نظاميان در تماس بوده اند، اما ايران ضمن رد اين اتهامات و «ديپلمات» خواندن بازداشت شدگان، اقدام آمريکا را خلاف قوانين بين المللی مبنی بر مصونيت ديپلمات ها می خواند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برخورد با ايرانی ها در عراق توسط نيروهای آمريکايی، به تنش های قديمی ميان دو کشور ايران و آمريکا افزوده است.

آمريکا، ايران را حمايت مالی و تسليحاتی تروريسم در عراق متهم کرده است؛ اتهامی که ايران همواره آن را تکذيب می کند.

دو کشور همچنين پس از سال ها قطع روابط ديپلماتيک، تاکنون دو بار درباره اوضاع عراق با يکديگر گفت و گو کرده اند و قرار است به زودی کميته ای سه جانبه با حضور نماينده عراق تشکيل دهند تا راه های افزايش امنيت در عراق را بررسی کنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هفت ایرانی بازداشت شده در بغداد آزاد شدند، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016