چهارشنبه 18 مهر 1386

حسن روحانی: در جامعه‌ای با اين همه تنگ‌نظری نمی‌توان به وحدت مطلوب رسيد، ايسنا

ـ کشور، ملک مطلق کسی نيست
ـ نبايد برای ازدياد دشمنان فرصت ايجاد کنيم



خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


يک عضو شورای عالی امنيت ملی کشور گفت: بايد تلاش کنيم که زمينه‌های اتحاد و همبستگی ملی مورد نظر رهبری را در سال جاری فراهم کنيم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی طی سخنانی در ديدار با اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه سال ۸۶ را از نظر شرايط سياسی و بين‌المللی با اهميت خواند و افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری کرده‌اند. نيمی از سال گذشت و پرسش اين است که ما تا چه اندازه به اين هدف نزديک شده‌ايم. واقعيت اين است که تا آستانه تحمل افراد و به ويژه مسوولان بالا نرود، اتحاد حاصل نمی‌شود. تنگ‌نظری‌ها، خودخواهی‌ها،‌عدم اعتنا به نظرات ديگران، از عوامل اصلی تفرقه است. متاسفانه در جامعه ما، آستانه تحمل برخی مسوولين بسيار پايين است. در جامعه‌ای با اين همه تنگ‌نظری نمی‌توانيم به وحدت مطلوب برسيم.

وی افزود: دوران مسووليت‌های همه‌ ما زودگذر است. کشور، ملک طلق کسی نيست. احساس مالکانه داشتن نسبت به مردم و کشور بزرگترين مشکل و درد بی‌درمان جامعه‌ ماست. منافع و مسايل ملی مربوط به همه‌ ملت است و همه بايد مسووليت خود را درباره‌ آن انجام دهند. نمی‌توان يک مساله مهم ملی را تنها به يک گروه يا چند نفر سپرد، بايد از نظرات و انديشه‌های ديگران و از کمک ديگران نيز استفاده کرد. بايد تلاش کنيم زمينه‌های اتحاد و نزديکی مورد نظر مقام معظم رهبری را در کشور فراهم آوريم.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: اکنون در حوزه‌ بين‌المللی بيش از هميشه مورد تهديد هستيم. ديپلماسی يک کشور زمانی موفق است که اجازه ندهد دشمن ديگر کشورها را عليه منافع ملی کشورمان به خود پيوند دهد. يک ضرب‌المثل ايرانی می‌گويد يک دشمن زياد است و هزار دوست کم. اگر همه‌ کشورهای جهان با ما باشند کم است و اگر يک کشور دشمن باشد زياد است. نبايد برای ازدياد دشمنان فرصت ايجاد کنيم.

نماينده‌ مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی با انتقاد از کسانی که به گفته اميرالمومنين در شرايط خطر هستند و می‌گويند در بهترين شرايط هستيم و بر شتر چموش سوارند در حالی که می‌گويند بر شتر رام سوارند. به برخی از خطرات اشاره و اظهار کرد:‌ اگر عده دشمن و دشمنی را حس نکنند، اگر عده‌ای اين طور فکر کنند که دشمن ندارند يا دشمن ضعيف است، اين فکر زمينه اعمال تهديد دشمن را بهتر فراهم می‌کند. غفلت از دشمن خلاف عقل و تدبير است. دشمنان ما بی‌رحم هستند. حاکمان آمريکا واقعا آدم‌های شروری هستند و تجاوزشان در منطقه اين موضوع را به خوبی روشن کرده است. متاسفانه دشمنان ما رو به افزايشند تا ديروز در کنار آمريکا انگليس بود اما امروز فرانسه هم با حرارتی بيشتر در کنار ايالات متحده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال‌های پيش وقتی قيمت نفت به مرز ۱۸ يا ۲۰ دلار می‌رسيد. احساس بر اين بود که وضع اقتصادی خوبی در انتظار است. اما اکنون با نفت ۸۰ دلاری که قدرت اقتصادی ما چند برابر شده است. متاسفانه آثار يک اقتصاد سالم و پويا را نمی‌بينيم. اگر يک برنامه‌ دقيق و همه جانبه‌ای داشتيم بسياری از مشکلات کشور در اين شرايط قابل حل بود. در اين شرايط بايد از نظر رفاه، رشد سرمايه‌گذاری خارجی، کاهش تورم و بيکاری بهترين شاخص‌ها را می‌داشتيم، اما می‌بينيد که مثلا در مورد مسکن چه دغدغه بزرگی را مردم دارند. بايد ديد نسبت به سال‌های گذشته در چه شرايطی هستيم؟ شرايط ما، شرايط مطلوبی نيست. دشمن خود را آماده کرده و عليه ما هر روز توطئه می‌کند. سازمان ملل شورای امنيت را پناهگاهی برای خود قرار داده تا از آن طريق فشار بر ما افزايش دهد. آثار اين فشارها در روابط اقتصادی و سياسی مشاهد می‌شود. شرايط ما هر روز سخت‌تر می‌شود. ممکن است کسی بگويد مهم نيست، ولی برای مردم ما بسيار مهم است، چون هزينه آن را مردم پرداخت می‌کنند و آثار اقتصادی آن در زندگی مردم به خوبی لمس می‌شود. لازم نيست بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کند نرخ واقعی تورم را مردم بهتر از بانک مرکزی می‌دانند. بانک مرکزی با فرمول خاص خود محاسبه می‌کند ولی مردم با همه وجودشان آن را لمس می‌کنند.

روحاتی يکی از راه‌های خروج از مشکلات داخلی و بين‌المللی را مشارکت فعال مردم در انتخبات دانست و اضافه کرد: اين امر دشمن را مايوس می‌کند و فشارها را کاهش می‌دهد مشارکت مردم پای صندوق‌های رای باعث استحکام نظام، تقويت مشروعيت جمهوری اسلامی و اميدواری ييشتر و نااميدی دشمنان است حتی اگر احساس کنيم کانديدای مورد نظر ما رای نمی‌آورد بايد در انتخابات حضور فعال داشته باشيم. اين حضور به نفع منافع ملی است، شعار ما پرهيز از افراطی‌گری، تنگ‌نظری و شعار زدگی است، ما به دنبال منطق و انتخاب مسير ميانه يعنی مسير حق هستيم شعار ما اعتدال، ميانه‌روی، توسعه و حفظ منافع ملی است. مسائل حزبی را در مراحل بعد مدنظر قرار دهيم.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان تشکيل مجلس قدرتمند و مستقل را به نفع مردم و نظام دانست و افزود: مجلس قوی می‌تواند راهنمای خوبی برای همه باشد. مجلس نيرومند می‌تواند فضای بين‌المللی را هم آرام کند. مجلس در جمهوری اسلامی بالاترين نهاد تاثيرگذار است؛ بنابراين همه ما بايد آستين را بالا بزنيم و از همه توان‌مان در امر انتخابات ادای وظيفه کنيم. اما شرط مهم اين تلاش‌ها پايبندی به اخلاق اسلامی است، ما اهل، اتهام زدن به ديگران، تبليغات دروغ، بد زبانی و فحش نيستيم، چراکه می‌دانيم از ديدگاه اسلام و سيره معصومين(ع) حتی ميدان جنگ و مبارزه با دشمن هم دارای قانون است تا چه رسد به يک رقابت دوستانه، با هموطن و هم کيش و هم هدف خود که همه پيرو خط امام و رهبری هستند، کينه‌توزانه عمل کردن چه معنايی می‌تواند داشته باشد؟ گويی عده‌ای عادت به بدزبانی و تهمت دارند و فکر می‌کنند با اتهام دروغ به ديگران در جامعه محبوب می‌شوند.

روحانی خطاب به اعضای حزب اعتدال و توسعه گفت: شعار حزب شما اول اعتدال است و بعد توسعه. يعنی راه توسعه هم از اعتدال می‌گذرد و اعتدال بايد مبنا و پايه حرکت سياسی، اقتصاد و فرهنگی باشد. اعتدال با تهمت، فحش و بدبينی ميانه‌ای ندارد. اعتدال به ما می‌گويد که کانديدای خودمان را تبليغ کنيم و کاری به کانديداهای ديگران نداشته باشيم. از طريق غيراخلاقی ديگران را از صحنه رقابت خارج کردن برخلاف اسلام، قانون و شيوه مردانگی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روحانی با تاکيد مجدد بر حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای و نقش آن در کاهش فشارهای بين‌المللی بر لزوم تدبير مسوولان برای جلوگيری از شکل‌گيری صف‌بندی دشمنان عليه جمهوری اسلامی تاکيد کرد و افزود: انتخابات می‌تواند اگر با رقابت سالم، مشارکت مردم و حضور اخلاقی فعالان سياسی توام باشد، ما را در دور کردن خطرات از کشور ياری کند، مجلس قدرتمند و مستقل می‌تواند منافع مردم و نظام را به خوبی تامين کند.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در ابتدای اين ديدار نيز با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه رمضان، ماه خودسازی و پاکی و تقوا و ماه نزول بزرگترين رحمت الهی يعنی قرآن مجيد و ماه شب قدر و ماه اميرالمومنين است که بايد از فرصت باقيمانده اين ماه به خوبی استفاده کنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسن روحانی: در جامعه‌ای با اين همه تنگ‌نظری نمی‌توان به وحدت مطلوب رسيد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016