- نماز نخواندن منکر بزرگتری است يا انجام کارها بدون کارشناسی؟
آفتاب: رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:« فرهنگ عاشورا به عنوان يک سرمايه بزرگ معنوی به ما میگويد يک مسلمان و يک شيعه نبايد بگذارد تا ظلم در جامعه حاکم شود و دروغ و اتهام و تهمت به عنوان معروف قلمداد شده و کارها برای يک جامعه با هزينه بالا انجام شود.»
حجت الاسلام والمسلمين حسن روحانی در مراسم شب عاشورای حسينی در مرقد مطهر امام خمينی (ره) با بيان اين که حادثه عاشورا و واقعه کربلا بیترديد نسبت به وقايع و حوادث طول تاريخ يک حادثه خاص است، گفت:« تاکيد بر زنده نگهداشتن تاريخ کربلا به اين دليل است که اين واقعه از يک حادثه تاريخی خارج است و به يک سرمايه بزرگ برای همه مسلمانان و آزاديخواهان جهان تبديل شده است. کربلا حادثه ای نيست که در زمان و مکان بتوان آن را مستور کرد. بلکه يک فرهنگ زنده امتداد دار برای همه زمانها و سرمشقی حيات بخش برای تمام مسلمانان و آزادگان جهان است.»
وی با اشاره به اين که واقعه عاشورا تضاد حکومت استبدادی و ستم پيشه را با فرهنگ دين اسلام نشان میدهد، تصريح کرد:« امام حسين (ع) در حرکت خود به سوی مکه هدف قيامش را اصلاح امور جامعه و امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد ، در اين جا امام بحث معضلات و انحرافات اجتماعی ، فساد جامعه ، ضرورت توجه به امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کرد و تاکيد داشت زندگی با ستمگران برای مومن ننگ است و اين گونه نمیتوان به حق عمل کرد. حضرت در تمام کلام خود نجات امت از حکومت ستمگر ، امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با باطل و اجرای حق را مدنظر قرار داده بود.»
رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين سؤال که آيا فرهنگ عاشورا و قيام امام حسين (ع) تنها برای مبارزه با حکومت باطل و حاکميت ضد دين است؟ خاطر نشان کرد:« اگر در جامعه ای حکومت ستمگری مانند رژيم طاغوت بر سر کار بود حادثه کربلا و واقعه عاشورا به ما درس میدهد که چگونه در برابر اين حکومت ظالم بجنگيم . اگر در جامعه حکومت ضد دين ، ضد مردم ، حضور داشت اين واقعه پيام و سرمشقی برای ما دارد و به ما میگويد در برابر حاکم ظالم و ستمگر نبايد تسليم باشيم و مسلمانان و پيروان حسين (ع) بايد به دنبال روابط عادلانه در جامعه باشند، ولی اين تنها سرمشق برای مسلمانان نيست بلکه حادثه کربلا میگويد حتی در جامعه اسلامی نيز بايد با شهامت و رشادت زندگی کنيم و در جامعه اسلامی هم بايد برای استقرار معروفها و مبارزه با منکرها به پا خيزيم.»
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز تاسف از اين که در جامعه امروز ما معنای برخی منکرها و معروفها تنها در موضوعات خاص محصور و معدود شده ، يادآور شد:« وقتی از معروف سخن میگويند به ذهن ما نماز ، روزه ، حج، دستگيری از فقيران و زکات میرسد يکسری عناوين در ذهن ما تحت عنوان معروف وجود دارد اما معروف منحصر در اين مسايل نيست از سوی ديگر وقتی از منکر به سخن میآيد به ذهن ما بیحجابی ، دزدی ، سرقت و اين گونه عناوين ميرسد در حالی که معنای منکر به اين مسايل خلاصه نمیشود وقتی از فعاليت ستاد امر به معروف و نهی از منکر می گويم باز فعاليت اين ستاد به عناوين خاص محدود میشود.»
وی با تاکيد بر اين که معنای معروف بسيار وسيع است، اظهار کرد:« تمام امور پسنديده از لحاظ شرع ، عقل و جامعه معروف است. نبايد فکر کنيم امر به معروف تنها در ايران و جامعه اسلامی وجود دارد در حالی که جوامع غربی اين مساله را شديدتر دنبال میکنند برای امر به معروف بايد پيش از آن که امر کنيم مساله را برای افراد تشريح کنيم آنگاه امر به معروف انجام دهيم.»
روحانی با اشاره به اين که جامعه زنده جامعه ای است که امر به معروف و نهی از منکر دارد، خاطرنشان کرد: « حادثه کربلا معروف و منکرها را به ما نشان میدهد وبه ما میگويد معروف تنها در برخی مبانی اسلامی و منکر تنها در گناهان روشن و واضح منحصر نشده در جامعه و حکومت اسلامی بسياری از وظايف مهم به عنوان امر به معروف عنوان شده که بايد آن را توسعه بدهيم. اگر مسلمانی روزه ماه مبارک رمضان و نماز را ترک کند برای خداوند بدتر است يا اين که من مدير بدون کارشناسی کاری را انجام دهم؟ اگر من بدون کارشناسی هزينهای را بر ملت تحميل کنم، اين منکر بالاتر از خوردن روزه ماه مبارک رمضان است، چون روزه ماه مبارک رمضان را میتوان با کفاره و طلب بخشش بخشيد، اما اگر هزينهای را به ملت تحميل کرد چه زمان میتوان آن را جبران کرد؟ درست است نماز به عنوان يک معروف است اما مشورت با کارشناسان برای امورعمومی يک جامعه معروفی بالاتر است.»
وی ادامه داد:« بنی اميه برای ارتقای جامعه قومی خود می خواستند نظام اسلامی ، اسلام و احکام اسلامی را فدا کنند ، در جامعه اسلامی حفظ نظام اسلامی از همه چيز بالاتر است اما از نظام بالاتر خود اسلام است ما میخواهيم نظام به وجود آوريم تا اسلام پياده شود و فرهنگ دينی را تبلور ببخشيم . اگر اين نظام دين را از بين ببرد هيچ سودی ندارد. يزيد هم اسلام و نظام اسلامی را برای حاکميت بنی اميه فدا کرده بود . امروز هم اگر در انتخابات برای برنده شدن گروه خود به نظام و حکومت لطمه زديم اين انتخابات سودی ندارد، ما نظام و انتخابات را برای اخلاق میخواهيم.»
رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاکيد بر اين که اگر در جامعه دروغ ، اتهام ، تخريب برای برنده شدن گروه خود به کار ببريم کاری يزيدی انجام دادهايم ، خاطر نشان کرد: « امام حسين (ع) بر همين اساس قيام کرد اگر قرار شد دروغ، تهمت ، استفاده از بيت المال به عنوان بالاترين منکرها تکرار شود، اين منکر تبديل به معروف میشود ، آيا میتوان به اين سادگی اين جامعه با اين ويژگيها را اصلاح کرد؟
امام علی (ع) پس از ۲۵ سال مشکلات حکومت را در دست گرفتند و فرمودند «می خواستم جامعه را به مسير پيامبر (ص)برگردانم ولی کار به جايی رسيده بود که حتی در لشگر من روبروی من ايستادند و من ديدم تنها هستم ».
وی با اشاره به اين که اگر جامعه ای سنتها فراموش کند و بدعت ها را جايگزين کند کسی قادر به درست کردن آن جامعه نيست ، تصريح کرد:« ما در يک کشتی هستيم که سوراخ کردن آن همه ما را غرق میکند چه ناخدا ، چه مسافر، چه مخالف ، چه موافق ضربه بزند ما غرق می شويم زمانی به سلامت می رسيم که اين کشتی سالم بماند اگر در جامعه ای حزب، گروه و جناح از نظام و اسلام بالاتر شد ، اسلام از بين میرود و منکر جای معروف را میگيرد.»
روحانی با بيان اين که اگر جامعه هوشيار و بيدار نباشد بايد منتظر کنار گذاشتن ياران اصلی نظام اسلامی باشيم، عنوان کرد :« شما ديديد در زمان اميرالمومنين به عزيزترين و نزديکترين فرد به پيامبر (ص) دشنام دادند و لعن فرستادند کار به جايی رسيد که حتی خود اميرالمومنين گفت: «اگر جان شما هم به خطر افتاد شما نيز هم به من دشنام دهيد» آيا باور کردنی است که در يک جامعه اسلامی ياران اصلی حرکت بزرگ اسلام مورد لعنت قرار بگيرند؟ نبايد بگذاريم آن روزی فرا برسد که بگويند زمانی به تو فلان پست را میدهيم که فلان يار امام را لعن کنی، نبايد آن روزی برسد که عزيزترين ياران امام خمينی (ره) مورد لعن قرار بگيرند. اگر شهامت سخن گفتن را نداشته باشيم آن روز دور نيست.»
وی افزود: « چگونه میشود جامعه ای به اينجا برسد که عدهای بگويند چون ما حق هستيم و چون ديگران سر کار می آيند به اسلام ضربه میزنند، میتوانيم هر چه بخواهيم عليه آنها بگوييم و بگويند هدف وسيله را توجيه میکند. اين در حاليست که تفاوت ما با قدرتهای شرقی و غربی در اين مساله بود که آنها می گفتند : هدف وسيله را توجيه میکند و ما می گوييم هدف راه بايد حق باشد و برای رسيدن به حکومت و مقام نبايد حق را زير پا گذاشت ، دروغ گفت و آمارهای دروغين به جامعه داد.»
روحانی با اشاره به اين که پيام امام خمينی (ره) از سال ۴۱ تا پيروزی انقلاب اسلامی جدا نبودن دين از سياست بود، خاطرنشان کرد:« اگر اين مساله مبنای تفکر قرار بگيرد امر به معروف و نهی از منکر در دنيای سياست نيز حضور پيدا میکند ، نبايد به روزی برسيم که ارائه آمارهای دروغين به گونهای جا بيافتد که عدهای بگويند که اين مسايل منکر نيست، ولی اگر روسری خانمی عقب رفت آن منکر است. چرا ما منکرات بزرگ اجتماعی را در دنيای امروز فراموش کردهايم. اگر جامعه ما جامعهای حسينی بايد باشد ، همه بايد امر به معروف کنند و آنچه به نفع جامعه است را بگويند اگر راهی برای خودکفايی کشور وجود دارد و واردات را کمتر میکند، بايد به عنوان معروف به دنبال آن برويم و اگر پول نفت به واردات بیرويه تبديل شود آن را به عنوان يک منکر کنار بگذاريم.»
وی هويت دينی و ملی ، حضور مردم در امر مشارکت در حکومت ، ميزان رای مردم، را بزرگترين معروفهای جامعه امروز ايران دانست و اظهار کرد: « نبايد بگذاريم رای مردم به تشريفات تبديل شود ، حضور مردم در صحنه معروفی بود که امام خمينی (ره) به ما آموخت.»
روحانی ايجاد ياس در مردم برای حضور در انتخابات را يک منکر بزرگ دانست و خاطر نشان کرد:« بايد برای انقلاب هر کاری که موجب شود مردم نشاط سياسی به دست آورند و حضورشان پررنگتر شود به عنوان يک معروف انجام دهيم اگر مردم احساس کنند آرای آنها امنيت دارد معروف بزرگی انجام دادهايم و هر کاری که اين احساس را از بين ببرد و صدمه بزند منکر بزرگی است.»
دراين مراسم حجت الاسلام والمسلمين کروبی، آيت الله توسلی، آيت الله موسوی بجنوردی ، حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خمينی ، حجت الاسلام والمسلمين دعايی و اسحاق جهانگيری حضور داشتند.