سه شنبه 30 بهمن 1386

حسن روحانی: دست‌هايی حرکت‌هايی رابرای تغيير اصول امام آغازکرده‌اند، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


مراسم بزرگداشت مرحوم آيت‌الله محمدرضا توسلی عضو برجسته دفتر حضرت امام خمينی(ره) و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از سوی مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح روز سه‌شنبه در مدرسه عالی شهيد مطهری با حضور جمع کثيری از چهره‌های سياسی و انقلابی و مقامات و هم‌چنين دوستداران امام عظيم‌الشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی طی سخنانی در اين مراسم يادآور شد: ملت بزرگ و بافرهنگ ايران در دوران شاهنشاهی تحت سلطه‌ استبداد و استعمار بود و منافع ملی در آن روزها روز به روز کمتر می‌شد و سياهی و نااميدی و تاريکی و فشار و اختناق سراسر کشور را فرا گرفته بود در چنين فضايی نور اميدی از حوزه‌ علميه قم درخشيد و مردی از تبار ابراهيم و سلاله پاک رسول‌الله قيام و نهضت خود را آغاز کرد و در همه‌ فراز و نشيب‌ها آن را راهبری نمود. اين مرد بزرگ با حمايت يارانش و همه ملت مسلمان توانست نهضتی بزرگ را به ثمر برساند و استبداد ۲۵۰۰ ساله و استعماری به طول چند قرن را سرنگون کند.

وی خاطرنشان کرد: امام(ره) برای ما عزت و استقلال به ارمغان آورد و خودباوری را به ما آموخت و درخت آزادی را در اين سرزمين کاشت. ايشان ياد داد که اسلام در کنج مساجد و حوزه‌ها و مدارس نبايد در عزلت بماند. ايشان اسلام واقعی را برای ما تبيين و راه رشد و سعادت را برای مردم ما و مسلمانان جهان روشن کردند و کاری بزرگ و معجزه‌ای عظيم با رهبری اين شخصيت استثنايی به وجود آمد.

رييس مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: حفاظت از ديدگاه امام(ره) اطاعت و حرکت در مسير ايشان تنها با شعار به نتيجه نمی‌رسد. مگر می‌توان گفت امام به عنوان يک راهبر بزرگ در جمع ما حضور دارد اما از انديشه و راه ايشان و منطق امام(ره) خبری نباشد؟ مگر می‌شود از درختی ياد کرد و ميوه‌های آن را ضايع و نابود کرد؟ امام(ره) يعنی مبنای فکری و استراتژی و اصول و راه امام يعنی اين‌که امام چگونه توانست انقلاب را به پيروزی برساند و در برابر انواع توطئه‌ها نظام و کشور را حفاظت کند. آن‌چه مردم را عاشق راه امام(ره) کرد، مبنای امام و اسلام امام بود؛ اسلامی که در آن هيچ قلمرويی در دين منهای سياست و هيچ قلمرويی در سياست نيز منهای دين نيست. آميختگی دين و سياست مبنای تفکر سياسی امام(ره) بود. امام(ره) دينی را برای مردم تبيين کرد که قادر است جهانی را اداره کند و فرمود مبادا در پيچ و خم‌های مسائل اقتصادی و سياسی و نظامی و اجتماعی به گونه‌ای عمل کنيد که اسلام متهم شود که قدرت اداره‌ جهان را ندارد. اين مبنای فکر دينی امام(ره) است.

روحانی خاطرنشان کرد: امام(ره) اسلامی را برای مردم تبيين کرد که می‌تواند جهانی را اداره کند. ايشان فقه حکومتی را روشن کرد و فرمود خود را درگير ظواهر نکنيد. نمی‌توان با يک روايت جنگل‌ها و انفال و محيط زيست را از بين برد و نمی‌توان گفت که چون زمينی در مالکيت يک فرد است اگر از آن چاه نفتی پيدا شود، آن فرد مالک آن نيز هست. نظر امام(ره) اين بود که حکومت اسلامی بايد برای اداره جامعه مقرراتی وضع کند و اين سخن در برابر کسانی بود که می‌گفتند، ماليات مبنای شرعی ندارد و مبارزه با احتکار صرفا در چند موضوع تصريح شده در روايت است و دولت حق ندارد برای ارز قيمت تعيين کند. امام(ره) احکام حکومتی را برای مردم تبيين کردند و اصل زمان و مکان را برای مردم توضيح دادند. خط امام(ره) يعنی فکر و مبنای فکری امام و فقه امام که همان فقه پويای جواهری بود. خط امام(ره) يعنی استراتژی امام در تمام مراحل که تکيه بر مردم و جامعه بود.

رييس مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: آن روز که بحث نهضت اسلامی بود، امام(ره) راه را آگاهی مردم و تثبيت انقلاب را در حضور مردم می‌دانست و در آن روز هم که جنگ تحميلی عليه کشور ما به راه افتاد باز هم امام(ره) دفاع را از چشم مردم و نيروهای بسيجی می‌دانست. امام(ره) می‌گفت مبنا رای مردم است و اين سخن يک سخن تشريفاتی نبود. امام(ره) به اين سخن معتقد و در پاريس هم حکومت آينده‌ ايران را جمهوری اسلامی عنوان کرده بود به شرط آن‌که مردم به اين نظام رای دهند. استراتژی امام(ره) حضور مردم در صحنه بود؛ اين استراتژی نبايد فراموش شود. عامه مردم اشتباه نمی‌کند. وجدان عمومی مردم اشتباه نمی‌کند. هرگونه هم که خبر بسازيم وجدان عمومی مردم آگاه و بيدار است.

روحانی افزود: امام(ره) يعنی اصول امام. ايشان فرمود در برابر استکبار بايستيد و مقاومت کنيد. امام فرمود دشمن شما آمريکاست و بايد از حقوق مستضعفان دفاع کنيد و بر آزادی قدس تاکيد داشت و می‌گفت خودتان را باور کنيد و روی پای خود بايستيد و بر وحدت کلمه تاکيد داشت و آن را تکرار می‌کرد. امام بر وحدت شيعه و سنی تاکيد داشت. امام بر اصل ولايت فقيه به عنوان ستون خيمه نظام تاکيد داشت و اين سبک و راه امام(ره) است که بايد بر نظام جمهوری اسلامی حاکم باشد. اين همان خط اسلام وحی و قرآن و پيامبر(ص) و معصومين و منطق و خرد است.

وی خاطرنشان کرد: امام(ره) می‌گفت از خرافه بپرهيزيد. يکی از عصبانيت‌های لحظات آخر آيت‌الله توسلی بحث خرافه بود. گفته می‌شود آيت‌الله توسلی در حال دفاع از امام جان باخت. من می‌خواهم يک جمله ديگر اضافه کنم و آن اين‌که آيت‌الله توسلی در حال دفاع از امام زمان(عج) بود که قلبش از حرکت ايستاد و اين‌که عده‌ای دکان باز کرده‌اند و در مسير فريب مردم هستند. ايشان ناراحت بود و آن‌جا عصبانی شد و بيان کرد که امام در مواجه با مدعيان ملاقات با امام زمان(عج) با ناراحتی گفته بود که شيادها اين بازی را کنار بگذاريد، در حال دفاع از امام(ره) و بيت امام و دفاع از اسلام و امام زمان(عج) جان به جان آفرين تسليم کرد.

روحانی ادامه داد: اين چه بازی است که ما اينقدر مردم را عوام فرض کرده‌ايم؟ می‌ترسم که فردا مهر امام زمان را هم درست کنند و به مردم نشان دهند. اگر لازم باشد همه جزييات را برای مردم خواهيم گفت. عده‌ای وقتی نماز می‌خوانند. جلوی خود يک جانماز خالی پهن می‌کنند و می‌گويند اين را برای امام زمان گذاشته‌اند يا در سر سفره يک بشقاب غذا برای امام زمان می‌کشند يا شنيده‌ام که می‌گويند فلان جلسه مهم را روز جمعه بياندازيد تا با حضور آقا تصميم بگيريم. اين چه بازی است و چه خرافاتی است که راه افتاده است. آيت‌الله توسلی برای اين مسائل سوخت و جان باخت. برای اين خرافه‌ها و اين بازی درآوردن‌ها و شيادی‌ها. امام زمان(عج) در آخرين متنی که از ولی عصر در کتب تاريخی ما آمده فرموده است؛ هر کس ادعا کند که مرا ديده دروغگو و افترازننده است. دو – سه سال پيش بازی راه افتاد که در آن می‌گفتند در تهران برای امام زمان تريبون درست کنيم. يا کسی ديگر می‌گفت که امام زمان دو سال ديگر ظهور می‌کند، و امروز چند سال از آن سخنان گذشته است و معلوم شد که آن فرد دروغ می‌گفت.

رييس مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اسلام امام(ره) اسلام منطق، وحی و قرآن بود و ما بايد از مبنای امام و راه و اصول امام حفاظت کنيم. دست‌هايی در گوشه و کنار حرکت‌هايی را آغاز کرده است و اين حرکت‌ها در مسيری است که منطق امام را کم کم از صحنه خارج کند و استراتژی امام را تغيير دهند و اصول امام را کنار بزنند. اين حرکت شروع شده است البته خطرناک نيست. ما بايد هوشيار باشيم.

وی ادامه داد: علت خطرناک نبودن اين حرکت آن است که ما سه اميد داريم؛ اميد اول حضور مقام معظم رهبری است. مقام معظم رهبری يعنی شاگرد برومند امام(ره) و شخصيتی که از لحظه اول نهضت اسلامی در کنار ايشان و جزو سرداران نهضت بود و در تمام مراحل به امام عشق می‌ورزيد. رهبری مانند ايشان مگر می‌گذارد يک مشت فريب‌خورده بخواهند مسير انقلاب را منحرف کنند. بيان و سخن ايشان مانع اين مساله خواهد بود. مقام معظم رهبری برخی بيانيه‌های‌شان اگر مهر و امضايش را برداريم شبيه به سخنان امام(ره) است. اميد دوم مردمند که عاشق امامند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: علت اين‌که به خاطر توهين به يادگار امام سراسر جامعه‌ ما متاثر شد عشق به امام(ره) بود. اهانت‌های اخير اهانت به نوه امام نيست، که حتی اگر آن هم بود بايد در برابر آن می‌ايستاديم. بلکه اهانت به خود امام(ره) و خط امام بود. مگر حضرت حجت‌الاسلام و المسلمين حاج حسن آقا چه گفته بود؟ مگر بيانی از خود داشت؟ ايشان وصيت‌نامه امام را تبيين کرده بود و برخی ناراحتند که چرا سخنان امام تبيين می‌شود. توهين به حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن آقا به عنوان عالم و مدرس حوزه‌ علميه‌ قم و يادگار امام(ره) که اخلاق، هوش و سياست را از جد خود ارث برده است، قابل تحمل نيست. اما اين‌ها به امام توهين کرده‌اند. ايشان در سخنان خود گفته بود که نيروهای مسلح در احزاب و جريان‌های سياسی دخالت نکنند. مگر اين سخن، سخن خودش است؟ اين وصيت‌نامه امام است که نيروهای مسلح از بازی‌های سياسی کنار بکشند تا عظمت آن‌ها محفوظ بماند.

روحانی ادامه داد: شنيده‌ام که برخی می‌گويند اگر به امام(ره) توهين شد، مگر بايد انسان جان دهد. اين چه صحبتی است. حضرت امير(ع) در برابر حادثه‌ای که در آن از يک زن يهودی تحت ذمه اسلام طلايش را ببرند فرمود، اگر مسلمانی جان بدهد به او خرده نبايد گرفت، حال چگونه است که اگر به امام(ره) توهين شد و کسی از ناراحتی جان داد او را مورد سوال قرار دهيم. عجب وضعی شده است و ما در چه دنيايی زندگی می‌کنيم. برخی رسانه‌ها نمی‌گويند که آيت‌الله توسلی در حالی که از امام(ره) در مجمع تشخيص مصلحت نظام دفاع می‌کرد جان داد. بايد اين واقعيت‌ها را گفت. اين مردم اجازه نمی‌دهند چهار تا بچه بخواهند جلوی بيت امام بايستند. در سرلوحه‌ اين مردم سپاه و بسيج قرار دارد که عاشق امامند و چنين اجازه‌ای نمی‌دهند.

وی افزود: اميد سوم ما ياران امام(ره) هستند؛ آن‌هايی که در کنار ايشان بودند و من آن‌ها را حواريون امام(ره) می‌دانم. کسانی مانند آيت‌الله توسلی که وقتی به امام توهين شد جان باخت. آيت‌الله توسلی در ۱۶ سالی که در مجمع با ايشان بودم و در هشت سالی که در خبرگان سوم در کنارشان بودم مردی منظم و دقيق بود و خيلی هم کم صحبت می‌کرد. آقای توسلی يکبار هم در برابر اهانتی که به هاشمی شده بود در مجمع سخنرانی کرد و گفت وقتی هاشمی به سفر می‌رفت امام برای سلامتی او قربانی می‌کرد و ابراز تاسف کرد که چرا به ياران امام توهين می‌شود و آن سخن امام(ره) را گفت که در جايی، در سال ۶۱ فرموده بودند بعد از من به ياران و نزديکان من تهمت‌های فراوانی خواهند زد.

وی گفت: آيت‌الله توسلی فقيهی والامقام بود که هميشه در کنار امام(ره) بود. من به بيت معظم ايشان اين مصيبت را تسليت می‌گويم.

در اين مراسم شخصيت‌هايی از جمله آيت‌الله هاشمی رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، دکتر غلامعلی حداد عادل رييس مجلس شورای اسلامی، آيت‌الله مهدوی کنی، آيت‌الله امينی، قاليباف، عسگراولادی، لاريجانی، فتاح وزير نيرو، آيت الله موحدی کرمانی، آيت‌الله امامی کاشانی، آيت‌الله محمدی گلپايگانی، حجت‌الاسلام و المسلمين پورمحمدی وزير کشور، سيد يحيی رحيم‌صفوی، محسن رضايی، کمال خرازی، حجت‌الاسلام و المسلمين محتشمی‌پور، حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمود دعايی، مسجدجامعی، حجت‌الاسلام و المسلمين امام جمارانی، داوود احمدی‌نژاد و جمعی ديگر از شخصيت‌های سياسی و ... و برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

مراسم بزرگداشت آيت‌الله محمدرضا توسلی عضو برجسته دفتر حضرت امام خمينی(ره) و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از سوی بيت آن مرحوم نيز روز دوشنبه در حسينيه شماره دو جماران و با حضور جمع کثيری از چهره‌های سياسی و انقلابی و مقامات و هم‌چنين دوستداران امام عظيم‌الشان برگزار شد.

مرحوم آيت‌الله توسلی روز شنبه در حين سخنرانی در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام دعوت حق را لبيک گفت.

پيکر اين عالم ربانی صبح يکشنبه در مرقد مطهر رهبر کبير انقلاب اسلامی به خاک سپرده شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسن روحانی: دست‌هايی حرکت‌هايی رابرای تغيير اصول امام آغازکرده‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016