پنجشنبه 19 مهر 1386

دانشجوی ژاپنی در جنوب ايران ربوده شد، بی بی سی

* به گفته مقامات ايرانی جهانگرد ژاپنی در شهر بم در استان کرمان توسط افراد مسلح ربوده شد.


ايران ربوده شدن يک شهروند ژاپنی در جنوب اين کشور را تاييد کرده است.
روز پنجشنبه، ۱۱ اکتبر، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - به نقل از منابع آگاه در استان کرمان، جنوب شرق ايران، گزارش کرد که روز دوشنبه اين هفته يک مرد بيست و سه ساله ژاپنی هنگامی که به قصد بازديد از ارگ بم از محل اقامت خود خارج شده بود توسط افراد مسلح ربوده شده است.

به گفته مقامات محلی، نيروهای امنيتی و انتظامی منطقه عمليات گسترده ای را برای شناسايی و ردگيری عوامل ربودن اين شهروند ژاپنی به اجرا گذاشته اند.

همچنين، خبرگزاری فارس در خبری در همين مورد افزوده است که اين شهروند ژاپنی در مهمانسرايی در محله عيش آباد بم سکونت داشت و سه روز پيش ناپديد شد.

به گزارش فارس، پس از تماس تلفنی ربايندگان اين شخص، مشخص شد که افرادی او را ربوده اند.

پيشتر سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرده بود که فرد ربوده شده يک دانشجوی بيست و سه ساله ژاپنی است که روز دوشنبه اين هفته در تماس تلفنی با سفارت اين کشور در تهران اطلاع داد که در جنوب شرق ايران ربوده شده است.

اين مقام ژاپنی روشن نکرد که به چه دليل خبر ربوده شدن اين مرد ژاپنی در روز دوشنبه انتشار نيافت اما گفت به دلايل امنيتی از افشای نام فرد ربوده شده و ارائه اطلاعات بيشتری در مورد اين حادثه خودداری می ورزد.

به گفته سخنگوی دولت ژاپن، اين حادثه به اطلاع مقامات ايرانی رسيده و وزير خارجه ژاپن در تماس تلفنی با همتای ايرانی خود خواستار همکاری دولت ايران در تلاش برای آزادی اين شهروند ژاپنی شده است.

منابع دولتی ژاپن در عين حال تصريح کرده اند که از زنده بودن شخص ربوده شده اطمينان دارند.

نا امنی در منطقه

در مورد تقاضاهای احتمالی ربايندگان در برابر آزادی اين شهروند ژاپنی و تماس احتمالی آنان با مقامات ژاپنی نيز خبری انتشار نيافته است.

به گفته خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقامات ژاپنی لزوم هشدار به شهروندان اين کشور برای مراقبت بيشتر هنگام سفر به ايران را در دست بررسی دارند.

گرچه مناطق جنوب شرق ايران پيش از اين هم شاهد حملات مسلحانه، بمب گذاری و گروگانگيری بوده، اما بيشتر اين حوادث در استان مرزی سيستان و بلوچستان روی داده است.

از جمله در ماه اوت سال جاری، افراد مسلح دو جهانگرد بلژيکی را هنگام سفر از بم به زاهدان، مرکز استان سيستان و بلوچستان، ربودند اما بعدا آنان را آزاد کردند.

پيش از آن نيز دوازده شهروند ايرانی به دست افراد مسلح در اين استان ربوده شده و به پاکستان انتقال يافته بودند اما ماموران امنيتی پاکستان پس از درگيری با ربايندگان، توانستند گروگان ها را آزاد کنند و به دولت ايران تحويل دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در سال های اخير، اين منطقه شاهد موارد ديگری از حملات مسلحانه و بمب گذاری هم بوده است و مقامات ايرانی اين اقدامات را به قاچاقچيان، اشرار مسلح و گروه های مخالف دولت نسبت می دهند که آنان را وابسته به قدرت های خارجی می خوانند.

بخشی از ساکنان سيستان و بلوچستان را مسلمانان سنی تشکيل می دهند و برخی از گروه های مسلح هدف خود را دفاع از حقوق آنان در برابر دولت مرکزی توصيف کرده اند.

اوايل ماه جاری يک روحانی شيعه هنگام شرکت در مراسم شب احيا در مسجدی در شهرستان خاش، از توابع استان سيستان و بلوچستان، به ضرب گلوله مهاجمان کشته شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دانشجوی ژاپنی در جنوب ايران ربوده شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016