پنجشنبه 26 مهر 1386

احمدی نژاد: کار نيروگاه بوشهر تمام می‌شود، پيام پوتين همکاری همه‌جانبه بود، ايسنا

ـ برای درک از مسايل جهان دولتمردان فرانسه به فرصت نياز دارند

رييس‌جمهور ديدار اخير خود با پوتين در حاشيه اجلاس خزر را دارای فضايی بسيار صميمی توصيف کرد و گفت: تمام مسايل منطقه‌يی و بين‌المللی مورد بررسی قرار گرفت در بسياری از موضوعات ديدگاه‌های ما منطبق بر هم و در برخی، خيلی به هم نزديک است. فکر می‌کنم ايران و روسيه می‌توانند باهم کار کنند. همکاری‌های دو طرف به سود دو ملت است، سفر پوتين آغاز فصل جديدی از مناسبات است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد با حضور در جمع خبرنگاران در حاشيه‌ اجلاس شوراهای عالی استان‌ها هم‌چنين درباره دستاوردهای اجلاس خزر اظهار کرد: اجلاس خزر به نظر من پيام‌های گوناگونی داشت که مهمترينش اين بود که نقاط اشتراک بين ملت‌ها بيشتر از افتراق است و می شود در فضای دوستی و محبت کار کرد و تصميمات خوبی گرفت.

وی خاطرنشان کرد: فضای اين نشست سرشار از همگرايی بود و بيانيه‌ خوبی صادر و علاوه بر آن چند تصميم کارساز گرفته شد. اصل برگزاری نشست نهادينه شد و نظام‌نامه امنيتی خزر روالی برای تدوين پيدا کرد. در فضای دوستانه همه می‌توانند يار و مکمل هم باشد، اين نشست اين پيام را هم داشت که ملت ايران پيام‌آور صلح، دوستی و برادری است.

رييس‌جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به نقش تعيين کننده ايران در طول تاريخ جهان گفت: ايران در طول تاريخ همواره ايران بوده و ملت ايران مقتدر بوده‌اند. زمانی که حاکمان هم ضعيف بودند، فرهنگ و تمدن و علم و معنويت ايران در دنيا کارساز بوده است به خصوص پس از انقلاب و در دوره‌ اخير که ملت ايران الهام‌بخش ساير ملت‌هاست، جمهوری اسلامی ايران در همه عرصه‌های جهانی حضور تعيين کننده و حرف‌هايی برای جهان دارد و می‌بينيد که حرف‌هايش با استقبال ميلياردی مواجه شده و حرف تمام ملت‌هاست. اين سخنان چون مبتنی بر معنويت و احترام به کرامت انسان‌هاست با استقبال مواجه شده است.

وی با اشاره به ناکامی برخی کشورهای زورگو در به شکست کشاندن اجلاس خزر گفت: برخی نمی‌خواهند باور کنند که منزوی هستند و به آخر خط رسيده‌اند. در اين اجلاس يک بار ديگر صحنه‌ای برای آن‌ها ترسيم شد تا بلکه جايگاه واقعی خود را بپذيرند و قبول کنند که يک عضو از جامعه‌ بين‌المللی هستند و به دنبال زياده خواهی نباشند. تلاش آن‌ها برای عدم برگزاری نشست و يا نيامدن برخی سران نتيجه نداشت. نشست خوبی بود و نتايج خوبی داشت. گذشت زمانی که برخی آن‌جا بنشينند و فرمانروايی کنند؛ بهتر است از آن موضع کاذب پايين بيايند و به ملت‌ها و ديگران احترام بگذارند، فضا را با کارهايی که امکان و ريشه عملياتی ندارد، تلخ نکنند.

احمدی‌نژاد درباره‌ی مواضع اخير دولتمردان فرانسوی گفت: فکر می‌کنيم ملت فرانسه بزرگ و با فرهنگ است و می‌تواند در مسايل جهان و صلح و امنيت تاثيرگذار باشد و رابطه ما با فرانسه فرهنگی و خوب است. اشتراکات زياد فرهنگی باهم داريم.

وی افزود: بايد به دولتمردان جديد فرانسه فرصت دهيم تا درک بهتری نسبت به مسايل جهان داشته باشند و واقعيت‌ها را بهتر ببيند. ما عجله‌ای در موضع‌گيری نداريم. گذر زمان به آن‌ها اين فرصت را می‌دهد که جايگاه خود را پيدا و نقش بهتری ايفا کنند. علاقه نداريم که برخی دولتمردان رفتاری کنند که چهره ملت‌شان خدشه‌دار شود، اميدواريم اين وضعيت به سرعت تغيير يابد و حرکت دولتمردان فعلی فرانسه در مسير واقعی قرار گيرد.

رييس‌جمهور اخباری مبنی بر ارائه پيشنهاد هسته‌يی از سوی پوتين در ديدار اخيرشان را رد کرد و گفت: پيام پوتين هم پيام دوستی و همکاری همه جانبه بود. دو طرف مصميم در مورد همه موضوعات و به صورت مبنايی درباره تعميق همکاری‌ها گفت‌وگو کنيم و اراده جدی و اشتراک نظر در اين زمينه وجود دارد.

وی درباره‌ توافق با پوتين راجع به نيروگاه بوشهر گفت:‌ طبق مذاکرات و توافقاتی که شد کار نيروگاه بوشهر انجام می‌شود و اعلام شد که اين کار را انجام می‌دهند. ما هم فکر می کنيم که اين اتفاق خواهد افتاد.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از پاسخ به خبرنگاران گفت: شوراها نهاد بسيار پربرکتی هستند؛ گرچه نوپا هستند اما رشدشان مطلوب است. دولت به طور کامل از شوراها حمايت می‌کند و آمادگی دارد در يک چارچوب مشخص حداکثر اختيارات قابل واگذاری را واگذاری کند. اين آمادگی را دارد و اعلام هم کرده است. اما در شهرداری‌ها و شوراها بايد زيرساخت‌های لازم برای پذيرش اين مسووليت ايجاد شود. هر وقت اعلام آمادگی کنند، بلافاصله اين تصميم را می‌گيريم و آماده واگذاری هستيم. اين برای دولت فرصت است. هر چه مسووليت‌های تصدی‌گری را از حوزه‌ سياستگذاری دولت دور کند، برايش بهتر است؛ زيرا می‌تواند در حوزه‌های ديگر کارهای خود را انجام دهد.

وی تاکيد کرد: بايد مقدماتی فراهم شود که اخلال در کار مردم ايجاد نشود. دخالت دولت در شهرها محدود است و به امور زيربنايی برمی‌گردد. بايد قاعده‌ای برای دادن اين اختيارات داشته باشيم. من از دوستان خواسته‌ام که قاعده‌ای تهيه کنند.

رييس‌جمهور طی سخنانی در اجلاس شوراهای عالی استان‌ها گفت: ملت ايران امروز پرچمدار خداپرستی و عدالت‌طلبی است و به سرعت الگوی ملت‌های آزاده و هر روز حقانيت و عظمت و شايستگی‌هايش شکوفاتر می‌شود.

به گزارش ايسنا احمدی‌نژاد افزود: چند سال پيش بدخواهانی چقدر حنجره‌درانی می‌کردند و چه کلمات ناشايستی می‌گفتند و بی‌انصافی و بداخلاقی می‌کردند. آن‌ها در خيال خام خود می‌خواستند ملت ايران را منزوی کنند. امروز آن بداخلاق‌ها و بدخواهان ضد عدالت و ضد پاک‌ها خود منزوی شده‌اند و هر روز انزوای آن‌ها بيشتر ‌شده و در هر کشور که وارد می‌شوند با عکس‌العمل تند ملت‌ها مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به عظمت ملت ايران گفت: ملت ايران از منطق زور استفاده نمی‌کند و در منطق او بمب و سلاح جايی ندارد. پيام ملت ايران پيامی منطقی است که با استقبال توده‌های وسيع مردم مواجه شده است. منطقی که مبتنی بر عشق به انسان‌هاست و نياز به سازمان‌های عريض و طويل ندارد.

وی خاطرنشان کرد: منطق ملت ايران منطبق با عدالت است و يک ايرانی به هر جای جهان که برود، او را با آغوش باز می‌پذيرند و سخن ايرانی را سخن خود می‌دانند. پرچم ايران بر بام جهان به اهتزاز درآمده است.

احمدی‌نژاد گفت: ملت ايران بد کسی را نمی‌خواهد و بدخواهان را هم نصيحت می‌کند که دست از اين کارها بردارند. ملت ايران در دفاع از منافع خود توانمند است و کسی قادر به آسيب زدن به ملت ايران نيست. تجربه نشان می‌دهد که ملت ايران اهل ايستادگی است و اجازه‌ تضييع حقوقش را به کسی نمی‌دهد. موضع ملت ايران همواره دفاعی بوده است.

رييس‌جمهور گفت: ما به آن‌ها نصيحت می‌کنيم و زمان آن رسيده است که دولتمردان اين کشورهای زورگو عبرت بگيرند و اين قدر خود را در دنيا خراب نکنند. به حنجره‌های خود فشار نياورند. دوستی با ملت ايران به نفع آن‌هاست. ما نمی‌خواهيم آن‌ها منزوی شوند؛ چراکه اگر بداخلاقی کنند منزوی خواهند شد. دوره‌ای که آن‌ها به بمب تکيه و زورگويی کنند، گذشته است و اگر با ملت‌ها کنار نيايند از صحنه‌ مديريت عالم کنار خواهند رفت.

وی خطاب به کشورهای اروپايی گفت: شما چه سودی می‌بريد ازاين که دنباله‌روی از دولت آمريکا کنيد. آمريکا هرجا ضرر می‌کند شما را با خود شريک می‌کند و هر جا که سود می‌کند شما را کنار می‌گذارد. ما به خاطر ضعف مديران اروپايی ناراحتيم و اين که ملت‌های برخی از اين کشورها اسيرند و در عزا و عروسی قربانی می‌شوند. آمريکا با آوردن سپر دفاع موشکی به اروپا اين ملت را قربانی می‌کند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اجلاس خزر گفت: چقدر تلاش کردند که اين اجلاس برگزار نشود و يا برخی از سران کشورها به ايران نيايند اما به فضل الهی اين اجلاس کاملا موفق بود و بيانيه‌ جامع و همگرايی و دوستی و همکاری‌های سازنده ايجاد شد و همه کاملا راضی بودند و تصميمات خوب و شجاعانه‌ای گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: به رييس‌جمهور روسيه فشار م‌ آوردند که به ايران نيايد که موفق نشدند. رييس‌جمهور قزاقستان نيز همين طور بود که با اين‌ها ديدارهای دو جانبه موفق و خوبی داشتيم و ديدگاه‌های ما مشترک بود و توافقات راهبردی و درازمدت و کارساز ايجاد شد.

احمدی‌نژاد گفت: وقت آن رسيده که برخی سران کشورهای اروپايی مستقل حرکت کنند. ما از استقلال اروپا و استقلال نظر برخی دولت‌های اروپايی استقبال می‌کنيم. اين قدرت‌ها برای چيزی که دستاوردی برای ايشان ندارد هزينه نکنند.

رييس‌جمهور ادامه داد: تا امروز اجازه نمی‌داديم بداخلاقی اين کشورها در روابط اقتصادی‌مان با اين‌ها اثر بگذارد، فعلا هم چنين تصميمی نداريم. فعلا زبان ما زبان نصيحت است، اما اين روند بنا نيست تا آخر ادامه بيابد. اگر قرار باشد مقابله به مثل کنيم، آن‌ها ضرر خواهند کرد و برخورد ملت ما با آن‌ها برخورد عميق و فرهنگی و سياسی خواهد بود که آن‌ها را منزوی می‌کند.

رييس‌جمهور خطاب به کشورهای زورگوی اروپايی گفت: خودتان را درست کنيد شما در دنيا جايگاهی نداريد و عقبه‌ فرهنگی و سياسی شما معلوم نيست و هيچ پيام اميدآفرينی برای بشريت نداريد. ما دل‌مان برای مردم اروپا می‌سوزد. مسوولان اين کشورها در سال‌های گذشته دوبار اين ملت را قربانی جنگ‌های تحميلی خود کردند.

وی درباره‌ مساله هسته‌يی ايران گفت: مساله‌ هسته‌يی ايران از نظر ما حل شده است و موضوع روز نيست. بحث‌های فنی آژانس هم يک روال عادی است. امروز ملت ما قانونمندار و عدالت محور است. دوره‌يی بود که جاسوس‌های قدرت‌های زورگو خبرسازی دروغ می‌کردند و فشار سياسی به آژانس می‌آوردند. فشارهايی که بی‌ربط بوده است.

وی گفت: امروز ملت ايران در مواضع قانونی خود ايستاده و حاضر است درباره مسايل روز مانند آينده جهان، امنيت جهان، رفع مشکلات در جهان گفت‌وگو کند. ملت ما آماده کمک دادن به حل مسايل جهان است.

رييس‌جمهور در بخش اول سخنان خود نيز گفت: شورا يک نهاد بسيار ارزشمند است، گرچه شوراهای در حال اجرا نهادی نوپا هستند، اما در همين عمر کوتاه ثمرات فراوانی به دنبال داشته‌اند و گسترده‌ترين حلقه‌ اتصال بين مديريت اجرايی و بدنه‌ مردم هستند.

به گزارش ايسنا احمدی‌نژاد ‌با بيان اين‌که " شوراهای روستا و شهر و استان يک مجموعه‌ عظيم، کم هزينه و پرثمر هستند" افزود: راهی جز حضور و دخالت مردم در اداره کشور و پيشبرد امور وجود ندارد. در نظام ما مردم صاحبان کشورند و در برابر همه مسايل و نيازهای کشور مسوولند و حق دخالت دارند. شوراها بهترين بستر برای ورود و دخالت مردم در اداره امور است.

وی گفت: برخی فکر می‌کردند اگر شوراها تشکيل شود در نظام اداره کشور اخلال ايجاد خواهد شد و به همين دليل مدتی طول کشيد که مسوولان اين اجازه را بدهند که شوراها تشکيل شود. اما اکنون با وجود گذشت ۹ سال از ايجاد شوراها نهادی با اين گستردگی و حجم و تنوع مسووليت‌ها و امکانات کم يک نهاد موفق بوده است و کمتر از آن‌چه تصور می‌شد شاهد اختلال در آن هستيم.

وی گفت: شوراها امروز جايگاه خود را يافته‌اند، البته تا استفاده از ظرفيت کامل شوراها راه درازی داريم؛ بايد به جايی برسيم که امور جاری کشور کاملا به دست شوراها اداره شود. ما هنوز به آن‌جا نرسيده‌ايم که لوايح متعدد از شوراها به دولت و مجلس بيايد اما اميدوارم که شاهد اين مساله در دور سوم شوراها باشيم.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه بايد باور کنيم که حضور مردم در عرصه‌های گوناگون به نفع کشور است و اگر مجرايی باز شود که قشر وسيعی از مردم به مسايل کشور بينديشند و کمک کنند به نفع کشور است. اگر کسی خيال می‌کند که با اين ساختارهای اداری می‌توان کشور را پيش برد اشتباه می‌کند .ظرفيت‌های اداره‌ کشور خيلی محدود است، اما ظرفيت ملت نامحدود است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: اين آرزوی ما بود که هر ايرانی بتواند راجع به محل و اداره‌ امور محيط خود تصميم بگيرد و نظر بدهد و نظام تصميم‌سازی و تصميم‌گيری در مورد اداره شهرها و روستاها به آحاد مردم متصل شود. طراحان قانون اساسی به خوبی شوراها را در قانون اساسی گنجانده‌اند.

وی خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: هر چه تعامل‌تان با شوراها بيشتر باشد، فرصت بيشتری می‌توانيد برای کار ايجاد کنيد و موفق‌تر خواهيد بود. من بعد از جلسه به دستگاه‌ها ابلاغ خواهم کرد که امکانات خود را در اختيار شوراهای شهر و استان‌ها قرار دهند. هر مقدار از کار اجرايی در دستگاه‌های اجرايی که شوراها آمادگی پذيرش آن را داشته باشند بايد به آن‌ها واگذار شود و اگر مسوولی اين طور نيست در مسير اين دولت قرار ندارد.

احمدی‌نژاد گفت: شوراها بايد قدر فرصت خدمتگزاری را بشناسند، و اين‌که اين نهاد نوپا چقدر ماندگار باشد، به عملکرد شوراها بستگی دارد. شوراها بايد با برنامه و حساب شده حرکت کنند. اعضای شورا بايد خود را در خدمت مردم بدانند و اگر در شورايی تخلفی هم صورت گرفت، نبايد آن را به کل شورا تعميم داد و شورا را زير سوال برد.

وی از اعضای شوراها خواست وارد دسته‌بندی‌های بی‌حاصل و بحث‌های سطح پايين نشوند و گفت: بايد نگاه به آينده به جای تصميمات لحظه‌ای، و جزئی در شوراها قرار بگيرد.

رييس‌جمهور از اعضای شوراها خواست که افرادی پاکدست و خدوم را برای مسووليت‌ها انتخاب کنند و به دنبال حفظ همبستگی درونی شوراها باشند.

وی ادامه داد: کار شورايی، کاری مبتنی بر همگرايی است و با کمک مردم می‌توان بسياری از مشکلات را حل کرد.

وی درباره شورای عالی استان‌ها گفت: اين شورا جديدترين نهاد است و بايد در پی صيانت از شوراها باشد. شورای عالی اگر لايحه‌ای دارد، بايد آن را ارائه دهد و اگر آموزش و يا هماهنگی برای کار شوراها می‌خواهد آن را بگويد که عملی کنيم.

وی بر تعامل شورای عالی استان‌ها با دستگاه‌های مرتبط تاکيد کرد و گفت: اگر لازم است برای اين ارتباط هماهنگی‌هايی صورت گيرد، آن را بگوييد تا به دنبال آن باشيم. شورای عالی استان‌ها بايد آيين‌نامه‌ها و مقررات مربوط به کار شوراها را تدوين کند.

وی گفت: کسی به دنبال کار تبليغی نيست، اما بايد قدم‌های محکم و بلندی برداشته شود.

احمدی‌نژاد درباره‌ اصل ۴۴ گفت: برای اجرای اصل ۴۴ در دولت هيچ مقاومتی نيست، بزرگترين شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در صف واگذاری قرار گرفته‌اند و مديران خود در اين زمينه پيش قدم هستند.

Copyright: gooya.com 2016