سه شنبه 1 آبان 1386

گزارشی از آخرين وضعيت هانی خواندار از متهمان موسوم به اراذل و اوباش، کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر

هانی خواندار معروف به هانی کرده از بازداشت شدگان طرح ارتقای امنيت اجتماعی، با گذشت بيش از ۳ ماه همچنان در بند ۲۰۹ و در سلول انفرادی نگهداری می شود.

مادر وی با اعلام اين خبر می گويد:" در طی اين مدت تنها يک بار توانسته فرزندش را ملاقات کند و پس از آن دادگاه وی را ممنوع الملاقات اعلام کرده است."

هانی خواندار که به عنوان يکی از افراد موسوم به اراذل و اوباش به اعدام محکوم شده بود، پس از ۳ ماه بازداشت در سوله کهريزک به بند ۲۰۹ انتقال يافت.

وی که به ادعای ساير بازداشت شدگان اين طرح در طی دوران بازداشت، بيش از سايرين مورد شکنجه وضرب و شتم قرار گرفت در ملاقات کوتاه با مادرش خبر مربوط به "کشيدن ناخنهايش" را تاييد کرد.

مادر هانی می گويد" دو تا از ناخنهای پسرم را کشيده بودند، اما وقتی در دادگاه انقلاب به آقای نمازی( قاضی رسيدگی کننده به پرونده متهمان با عنوان اراذل و اوباش) اعتراض کردم، ايشان گفت که در محل نگهداريشان قند کم بوده، به همين دليل ناخنهايش سياه شده و افتاده است."

ادامه بازداشت و نگهداری اين متهمان در حالی صورت می گيرد که اکثريت بازداشت شدگان پس از تحمل چندين ماه حبس با قيد وثيقه آزاد شده و يا در شرف آزادی قرار دارند، با اين حال چند تن از بازداشت شدگان هنوز در زندان نگهداری می شوند و از حق تماس و ملاقات با خانواده های خود محرومند.

مادرهانی اشاره می کند که دادگاه به وی اعلام کرده، پرونده پسرش در مرحله کارشناسی است و لذا حق تماس و ملاقات ندارد. اين درحالی است که به ادعای وی، فرزندش به دليل شدت شکنجه های موجود، ۶ روز در بيمارستان سجاد بستری بوده است.

هانی خواندار معروف به هانی کرده ، همزمان با طرح ارتقای امنيت اجتماعی بازداشت شد. وی که پيش از اين نيز سابقه بازداشت و زندان را داشته است، در مدت بازداشت خود، دو بار توسط مأموران به محوطه اجرای حکم اعدام برده شده و پس از طی تمامی مراحل اجرای اين حکم، با انداختن ترقه زير پايش، به سلول بازگردانده شد.

بازداشت شدگان که همگی اتهامات مشابهی داشته اند، می گويند:" پس از بازداشت و انتقال به پليس امنيت از همه آنان سوال شده است ،" چند بار تجاوز کرده ايد؟!"

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مادر هانی به نقل از پسرش می گويد." پسر بچه ها را کتک می زده اند تا اعتراف کنند که از جانب متهمان مورد تجاوز قرار گرفته اند!"

با آزادی اکثريت بازداشت شدگان اين طرح در طی هفته های گذشته از زندان، عملکرد غيرقانونی و غير انسانی دستگاه قضايی و نيروهای انتظامی بيش از پيش مورد توجه قرار می گيرد. چراکه تمامی بازداشت شدگان در طی دوران زندان به سخت ترين اشکال ممکن مورد شکنجه واقع شده اند تا جايی که ۱۰ تن از آنان بر اثر شدت جراحات و عدم رسيدگی مسئولين بازداشتگاه، جان باخته اند.

کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر؛ ضمن استقبال از آزادی بازداشت شدگان اين طرح، خواهان برخورداری متهمان بازداشتی از کليه حقوق قانونی خود از جمله حق ملاقات و تماس با خانواده می باشد.

کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر

Copyright: gooya.com 2016