چهارشنبه 30 آبان 1386

۲۴۰ نوجوان در "زندان اراذل و اوباش نيروی انتظامی"، راديو فردا

بيژن يگانه - احمد روزبهانی، فرمانده امنيت اخلاقی نيروی انتظامی از دستگيری ۲۴۰ نوجوان ۱۴ تا ۱۷ ساله تحت اتهام«اراذل و اوباش» خبر داد.

احمد روزبهانی، سه شنبه ۲۹ آبان، در کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت:«۴۸۰۰ نفر تحت اتهام «اراذل و اوباش» در طی اجرای طرح امنيت اجتماعی از سوی نيروی انتظامی در سطح کشور دستگير شده اند.»

احمد روزبهانی همچنين آماری از گروه سنی بازداشت شدگان ارايه کرد و گفت: «بررسی های انجام شده از ۴ هزار و ۸۰۰ اراذل و اوباشی که از ابتدای طرح جمع آوری تا کنون دستگير شده اند، نشان داد ۵ درصد (۲۴۰ نفر) اين افراد ۱۴ تا ۱۷ سال و ۵۳ درصد (۲۵۴۴ نفر) در گروه سنی ۱۷ تا ۲۳ سال قرار دارند.»

وی در خصوص علت بازداشت ۲۴۰ نوجوان ۱۴ تا ۱۷ ساله تحت اتهام «اراذل و اوباش» گفت «بسيار دوست داشتيم اسامی اين اراذل و اوباش کم سن را از ليست بيرون آوريم، اما جرايم ارتکابی از سوی اين متهمان درست همانند يک اوباش حرف های بود. بر اين اساس نتوانستيم از اين آمار ۵ درصد بگذريم «.

وی هشدار داد که اگر اين افراد اعمال مجرمانه خود را ترک کنند، به طور طبيعی، اسامی آنها از پرونده اراذل و اوباش پاک می شود. اما اگر بخواهند به جرايم خود ادامه دهند، درصورت وقوع نزاع و يا هر خلافی در منطقه شان، پليس اول به سراغ آنها می رود.

اين مقام نيروی انتظامی که پيش از اين اعلام کرده بود به غير ۷ نفر ساير افرادی که در «فهرست اراذل و اوباش» نيروی انتظامی قرار دارند، بازداشت شده اند، در پاسخ به خبرنگاران که از وی پرسيدند« آيا با دستگيری اين هفت متهم، ديگر اراذل و اوباشی در سطح شهر تهران ديدهنمی شود؟»، ادعا کرد«تعداد متهمان اعلام شده از سوی پليس تهران مربوط به اراذل و اوباش پرونده دار و باسابقه است و اين طور نيست که اگر اين تعداد دستگير شوند، تهران به مدينه فاضله تبديل می شود.»

فرمانده «امنيت اخلاقی» نيروی انتظامی همچنين خبر داد«کيفر خواست برای اراذل و اوباش تهران که از اول ارديبهشت ماه با آغاز طرح دستگير شدند، هنوز صادر نشده است»، و افزود«تمامی متهمان با قرار وثيقه در بازداشت هستند و تاکنون هيچ يک از اين متهمان در تهران اعدام نشده اند.»

اعدام ادامه دارد

فرمانده «امنيت اخلاقی» نيروی انتظامی امروز به خبرنگاران گفت که از ۴۸۰۰ متهم بازداشت شده طی طرح امنيت اجتماعی تاکنون ۳۱ نفر به اعدام محکوم شده اند.

آقای روزبهانی در عين حال گفت که اين ۳۱ محکوم به اعدام شامل کسانی که در تهران تحت عنوان اراذل و اوباش بازداشت شدند، نمی شود.

به گزارش خبرگزاری های«ايسنا» و «فارس» احمد روزبهانی در عين حال گفته است که«حکم اعدام صادر شده از سوی مرجع قضايی برای اين متهمان هنوز نهايی نشده و بايد مراحل قضايی خود را طی کند.

وی در خصوص کسانی که تحت اتهام «اراذل و اوباش» در تهران بازداشت شده اند نيز گفت «کيفر خواست برای اراذل و اوباش تهران که از اول ارديبهشت ماه با آغاز طرح دستگير شدند، هنوز صادر نشده است.

روزبهانی از تداوم بازداشت اين افراد خبر داد و گفت: «تمامی متهمان با قرار وثيقه در بازداشت هستند و تاکنون هيچ يک از اين متهمان در تهران اعدام نشده اند.»

اين درحالی است که قبل از اين تلويزيون دولتی ايران از اعدام در اواخر تيرماه ۸۶ با پخش تصاويری از اعدام ۱۶ نفر تحت عنوان«اراذل و اوباش» خبر داده بود .

سعيد مرتضوی دادستان تهران نيز در آخرين روز تيرماه از اعدام ۱۶ نفر تحت عنوان« اراذل و اوباش» خبر داده و گفته بود«چهار تن از اين افراد ۲۴ تير و ۱۲ نفر آنها صبح يکشنبه ۳۱ تير ۸۶ به دار آويخته شدند».دادستان عمومی و انقلاب تهران همان روز به خبرنگاران گفت که برای ۱۷ تن ديگر از متهمانی که در جريان طرح امنيت اخلاقی نيروی انتظامی بازداشت شده اند درخواست حکم اعدام کرده است .

همزمان روز سه شنبه ۲۹ آبان ۸۶ دادگستری خراسان جنوبی از اعدام ۵ نفر در ساعات بامدادی در بيرجند خبر داد.

خبرگزاری فارس در اين خصوص به نقل از «رابط خبری دادگستری خراسان جنوبی» گزارش داد که«پس از تشريفات قانونی و به موجب رأی دادگاه انقلاب بيرجند و تأئيد رأی از سوی رييس ديوان عالی کشور و دادستان کل کشور، حکم صادره برای اين ۵ نفر که در امر خريد، حمل، تهيه و توزيع مرفين، ترياک ، هروئين و کريستال فعاليت داشتند، اجرا شده است.»

چندين نهاد بين المللی حقوق بشر طی ماه های اخير به روند پرشتاب اعدام در ايران اعتراض کرده و اعلام کرده اند که ايران رکورد اعدام در سال ۲۰۰۷ را شکسته است.

شمار اعدام ها در ايران که بنابر اعلام سازمان عفو بين الملل در سال ۲۰۰۵ ۹۴ نفر بود،طی دو سال با روند روبه رشدی موجه شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در سال ۲۰۰۶ بنابر آمارهای رسمی در ايران دستکم ۱۶۶ نفر اعدام شده اند و اين تعداد در سال ۲۰۰۷ و به دنبال اجرای طرح امنيت اجتماعی نيروی انتظامی با افزايش چشمگيری مواجه شد تاجايی که تنها ۱۱ ماه گذشته به ۲۶۵ نفر رسيده که حاکی از رشدی بيش از ۳۰۰ در صدی است.

«بلوتوث ضد امنيت اخلاقی»

فرمانده امنيت اخلاقی نيروی انتظامی سازمان های متولی در امور فرهنگی کشور را نيز به کم کاری متهم کرد و گفت: «رشد ناگهانی ناهنجاری منجر شد تا نيروی انتظامی به طور جدی وارد عمل شود.»


وی تاکيد کرد«پليس هرگز صبر نمی کند که کار آگاه سازی از سوی سازمان ها انجام و سپس وارد عمل شود؛ چرا که در اين صورت ناهنجاری ها ريشه ای تر می شود.»

وی در عين حال ادعا کرد «گزارش های داده شده از ناهنجاری ها،بسيار تکاندهنده بوده و قابل تحمل نبود. »

احمد روزبهانی در کنفرانس مطبوعاتی خود ادعا کرد که«فيلم ها و تصاوير مستهجن از طريق بلوتوث تلفن های همراه منتشر می شود» و گفت«موضوع برخورد نيروی انتظامی با اين افراد جدای از متهمانی هستند که دست به ساخت و توليد اين فيلم ها می زنند.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '۲۴۰ نوجوان در "زندان اراذل و اوباش نيروی انتظامی"، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016