دوشنبه 7 آبان 1386

احمدی نژاد: مجلس اجازه ندهد فشار بعضی باندها تحول در بودجه نويسی را مخدوش کند، ايسنا

ـ وزرا در دور دوم سفرهای استانی با اختيار کامل تصميم می‌گيرند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

رييس‌جمهور عصر روز يکشنبه در جلسه مشترک هيات دولت و استانداران گفت: دولت در دور دوم سفرهای استانی به عمق استان‌ها می‌رود و وزرا هم در شهرستان‌ها حضور می‌يابند و با اختيار کامل مصوبات را پيگيری و تصميم‌گيری می‌کنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اين‌که در دور دوم سفرهای استانی، هر وزيری به هر شهرستانی که می‌رود، درجلسات تخصصی شرکت کرده و با مسوولان محلی ملاقات خواهد کرد، افزود: در اين سفرها دستور وزير دستور و مصوبه دولت، شورای عالی برنامه‌ريزی و مديريت اقتصادی و شخص رييس جمهور تلقی می‌گردد تا همان‌جا کارها انجام شود. در واقع براساس اصل يکصد و بيست و هفتم قانون اساسی، نمايندگان ويژه‌يی از طرف رييس‌جمهور و با تصويب دولت جهت ماموريت خاص تعيين می‌شوند و تصميم آن‌ها هم در حکم تصميم دولت و شخص رييس‌جمهور و به تبع آن شوراهای پايين دستی خواهد بود.

وی در ادامه با تشريح شيوه جديد تدوين لايحه بودجه سال ۸۷ و نکات مثبت آن اظهار کرد: در شيوه جديد با عنايت به اين‌که فصول و اعتبارات زير مجموعه استانداری مشخص است، تمام موافقتنامه‌ها با استانداران يکجا مبادله می‌شود. همچنين در لايحه بودجه سال آينده تمام تبصره‌ها حذف می‌شود، چون حجم آن‌ها پنج برابر بودجه بوده است. از سوی ديگر مواردی هم که قانون ثابت دارند، مثل قبل انجام می‌شود، ولی بعضی موارد هم قانونگذاری در قالب بودجه محسوب شده و خلاف صريح قانون اساسی است و از همين رو نمی‌شود در قالب بودجه ساليانه، قانونگذاری درازمدت انجام داد.

وی يادآور شد: ما اين موارد را هم جدا کرده و در قالب يک لايحه مشخص، تقديم مجلس کرده‌ايم تا در صورت صلاحديد و احساس نياز به استمرار اين رديف‌ها، آن‌ها را به تصويب برسانند؛ بنابراين ما لايحه بودجه را بسيار شفاف به مجلس ارايه می‌کنيم.

احمدی‌نژاد بر حق نظارت دولت به چگونگی هزينه شدن بودجه تاکيد کرد و گفت: بودجه‌ريزی به سبک جديد، مسووليت‌ها را معين وشفاف کرده است، ولی مسووليت استانداران را سنگين‌تر می‌کند.

رييس‌جمهور يادآور شد: استاندار مجری سياست‌های دولت در استان است و بودجه زير نظر استاندار است و ايشان است که بايد موافقتنامه مبادله کند ولی در مقابل اين مسووليت، من از شما کار می‌خواهم و وزرا هم بايد اين‌گونه باشند.

وی همچنين به يکی از ناهنجاری‌ها اشاره کرد و گفت: بعضی افراد هستند که پول‌های کلان از دولت می‌گيرند ولی سياست‌های اعلامی و اعمالی آن‌ها درست نقطه مقابل سياست‌های دولت و قوانين مصوب کشور قرار دارد. کدام قانون چنين حقی به آن‌ها داده است؛ قانون اساسی و قوانين مصوب ما چنين اجازه‌ای نمی‌دهد و بحمدالله اين دولت اجازه نخواهد داد افرادی که اختياراتی از سوی مردم و برای خدمت به کشور به آن‌ها تفويض شده است، در اختيار عده‌ای قرار دهند که در خلاف جهت حرکت دولت حرکت کنند و از رييس‌جمهور و دولت هم طلبکار باشند. اميدوارم مجلس محترم به ابعاد تحول در بودجه نويسی کشور توجه دقيق کرده و اجازه ندهد فشار بعضی باندها اين کار بزرگ را مخدوش کند.

وی در ادامه خطاب به استانداران گفت: مردم برای ما نامه‌هايی فرستاده يا درخواست‌هايی داده‌اند که در مرکز روی آن‌ها کار شده است و آن‌ها را برای دستگاه‌های مختلف هم فرستاده‌اند. حدود ۵ ماه از سفر دولت به آخرين استان می‌گذرد و گروه‌هايی برای پيگيری اين نامه‌ها اعزام شده‌اند. بعضی از دستگاه‌های استانی در ارتباط با پيگيری اين نامه‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند و برخی دستگاه‌های ديگر نيز ضعيف يا بد عمل کرده‌اند. به زودی نامه‌ای به استانداران ارسال می‌شود که در آن اسامی تعدادی از مديران دستگاه‌های گوناگون از سطح شهرستان تا استان که بايد مورد تشويق قرار گيرند، ذکر شده است و شما می‌توانيد اسم آن‌ها را اعلام کرده و هدايايی هم به آن‌ها بدهيد.

وی افزود: فهرست گروهی هم که ضعيف بوده‌اند، برای استانداران ارسال می‌شود که بايد تذکر داده شود. ما اسم اين افراد را اين دفعه به صورت محرمانه می‌فرستيم. يک گروه محدود هم هستند که بی‌تفاوت بوده‌اند؛ به محض اين‌که اسامی اين افراد به دست شما رسيد بايد آن‌ها را برکنار کنيد. ما اين اسامی را هم محرمانه می‌فرستيم ولی استانداران بايد اقدام کنند.

رييس‌جمهور همچنين به ميثاق خدمتگزاری کارگزاران دولت نهم به مردم اشاره کرد و يادآور شد: چه کسی گفته که مسوولان بی‌تفاوت و ناکارآمد بايد تا آخر در سمت‌های خود باقی باشند؛ اين‌ها حقوق مردم را پايمال کرده و به آن‌ها دهن کجی می‌کنند، پس بهتر آن است که از مسووليت کنار روند.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد: تجربه نشان داده هر مديری که برای رضای خدا و عموم مردم کار کند و به منافع مردم توجه داشته باشد، موفق است.

وی همچنين در ادامه از استانداران خواست استقلال کاری خود را حفظ کنند و تحت تاثير فشارها قرار نگيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: هرچه قدر که شما در اين دام‌ها نيفتيد و از مردم جدا نشويد، موفق خواهيد بود و همه مردم با نشاط پشت سر شما خواهند بود و در کارها مشارکت می‌کنند و با حمايت آن‌ها استان نيز پيشرفت می‌کند.

احمدی نژاد در پايان تصريح کرد: تحول در سازمان مديريت و برنامه‌ريزی و شوراها جزء تحولات بزرگ در کشور محسوب می‌شود و در واقع اين اقدامات جراحی‌هايی است که بايد در سيستم مديريت کشور اتفاق می‌افتاد تا زمينه برای جهش و توسعه پايدار ايجاد شود.

Copyright: gooya.com 2016