دوشنبه 7 آبان 1386

مهدی کلهر: بيش از ۷۰ درصد مصوبات استانی اجرايی شده است، ايسنا

ـ خبرنگاران خودسانسوری نکنند
ـ برخی فکر می‌کنند با صندلی به دنيا آمده‌اند و از ميز جدا نمی‌شوند


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


مشاور رسانه‌يی رييس‌جمهور گفت: در کشورهای غربی بر اساس نياز موجود، بوروکراسی و تشکيلات اداری ايجاد شده است ولی اين امر در کشور ما ابتدا وارد و بعد برای استفاده از آن چاره‌انديشی شد و اين که بوروکراسی و تشکيلات اداری بر اساس نياز وارد نشده است، به مرور زمان مشکلاتی را ايجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) کلهر در يک نشست مطبوعاتی مرتبط با سفرهای استانی رييس‌جمهور با توجه به آغاز دور دوم سفرهای استانی افزود: در کشور ما مثلا پروژه‌ای که مصوب شده در طول سه سال با بودجه‌ مثلا ‌١٠٠ ميليون اجرايی شود، در طول هفت – هشت سال با هزينه‌يی چندين برابر اجرايی می‌شود و سرعت فعاليت‌های عمرانی کم بوده و اين خود باعث شده که هم اجرای آن پروژه طولانی شده و هم هزينه‌ آن زياد شود. دولت نهم تلاش کرده که فعاليت‌های عمرانی را گسترش دهد و شما می‌بينيد که حجم فعاليت‌های عمرانی که در طول فعاليت دولت نهم انجام شده ‌٥/٢ برابر سال‌های گذشته است.

مشاور رسانه‌يی رييس‌جمهور، با بيان اين‌که " خود آقای احمدی‌نژاد و مديران آن از صف به ستاد رسيده‌اند و راه پيدا کرده‌اند" گفت: مثلا در گذشته يعنی قبل از انقلاب و در مواردی نيز بعد از انقلاب کسانی بودند که در دانشگاه‌های خارج تحصيل کرده بودند و بعد از اين‌که به کشور برمی‌گشتند، کمترين پستی که می‌گرفتند وزارت بود ولی مجريان دولت نهم و خود رييس‌جمهور از جمله کسانی هستند که هنگامی که در صف بودند، مشکلات ساخت و ساز و فعاليت عمرانی در اين کشور را از نزديک لمس کردند. با مشکلات آن آشنا هستند.

وی با بيان اين‌که " هميشه در کاغذ اين عبارت بوده است که ما به دنبال ايران آباد بوده‌ايم و ايران را آباد می‌خواسته‌ايم ولی اين امر انجام نشده است" گفت: به دليل حجم مشکلات در طول هفتاد سال ما شاهد مهاجرت روستاييان از شهرها بوده‌ايم و شهروندان ايرانی هدف خود را مهاجرت از روستا به شهرها قرار داده بودند، به دليل مشکلات و کمبودها ما اکنون به دليل رونق بيشتر کارهای عمرانی از حدود شش ماه پيش می‌بينيم که تازه سير مهاجرت دارد برعکس می‌شود.

کلهر گفت: ايده‌ سفرهای استانی ايده‌ای نبود که يک لحظه گرفته شود و رييس‌جمهور قبل از کانديداتوری چنين ايده‌ای را در ذهن داشت و با کسانی که در کارهای اجرايی تخصص و مهارت داشتند، مانند آقای سعيدلو مشورت کرده است.

مشاور رسانه‌يی رييس‌جمهور افزود: اکنون سفرهای استانی رييس‌جمهور فراتر از مرزها به عنوان يک الگو حداقل در کشورهايی که مانند ما به معماری واردات بوروکراسی دچار هستند، مطرح شده است.

وی گفت: يکی از اهداف سفرهای استانی اين است که برای انجام هر پروژه زمان واقعی آن تعريف شود و پروژه در همان زمان واقعی اجرايی شود، يعنی ما به دنبال واقعی کردن زمان انجام پروژه‌ها هستيم.

وی با بيان اين‌که " در طول اين سفرها ما سعی کرده‌ايم از پتانسيل‌هايی که در کشور وجود داشته است، استفاده کنيم" گفت: ما بدون اين‌که کارمندان دولت را دو برابر کنيم با همان کارمندانی که در اختيار داشتيم، حجم فعاليت‌های عمرانی را نسبت به سال‌های گذشته ‌٥/٢ برابر کرده‌ايم.

کلهر با بيان اين‌که " در طول دور دوم سفرهای استانی اختيارات وزراء افزايش پيدا می‌کند و ما به جای اين‌که از تهران به مراکز نگاه کنيم به همان نقطه هدف می‌رويم و مشکلات را شناسايی می‌کنيم" گفت: رسانه‌ها در طول سفرهای استانی به عنوان ناظر و واسطه‌ اطلاع‌رسانی عمل می‌کنند.

وی همچنين گفت: پوشش رسانه‌يی دور اول سفرهای استانی، نسبت به خود حرکت ضعيف بود و در واقع حرکتی که انجام شد بيشتر و بزرگ‌تر از ظرفيت کل رسانه‌يی ما بود.

مشاور رسانه‌يی رييس‌جمهور، با بيان اين‌که " خبرنگاران خود بايد مسائل را مشاهده کنند و گزارش دهند" گفت: متاسفانه يک معضل اين است که رسانه‌ها می‌بينند که فلان مسوول يا فلان وزير چه گزارش و چه آمار و ارقامی داد و فقط آن آمار و ارقام را منعکس می‌کنند در صورتی که خود خبرنگاران بايد مشاهده و مشاهداتش را منعکس کند.

کلهر گفت: اميدواريم يکی از دستاوردهای سفرهای استانی اين باشد که اين مساله نيز در رسانه‌های ما اصلاح شود و خود رسانه‌ها بروند جويا شوند علت کندی کار يا مشکلات را و مشاهدات خود را منتقل کنند.

مشاور رسانه‌يی رييس‌جمهور، گفت: بعضا خبرنگاران‌مان دچار خودسانسوری شده‌اند و ما از خبرنگاران می‌خواهيم که اين خودسانسوری را کنار بگذارند. مثلا يادم هست در سفری که حدود دو ماه پيش به همراه تعدادی از خبرنگاران به زاهدان داشتم در آن‌جا يک کارگر آمد و گفت که حدود دو ماه است حقوق نگرفته است. به خبرنگاران گفتيم که می‌توان اين مساله را منعکس کرد که اين کارگر حدود دو ماه است با اين‌که در حال کار کردن است حقوق نگرفته است ولی يکی از خبرنگاران گفت نه اين‌کار را نکنيد. اين يک خبر منفی در مورد دولت می‌شود. در صورتی که رييس‌جمهور راضی نيست فعاليت عمرانی صورت بگيرد، ولی کارگر حقوقش را نگيرد. خبرنگار بايد اين مساله را منعکس و پيگيری کند که مسوول اين امر کيست. چرا چنين امری رخ داده است؟ من از خبرنگاران می‌خواهم که خودسانسوری نکنند. يک خبر حتی بعضا منفی را نيز که به دست می‌آوريم، رهايش نکنيد. آن خبر را بگيريد و پيگيريش کنيد تا در قدم‌های بعدی جواب بگيريد و مساله شفاف شود.

وی ادامه داد: در آن مساله صاحب‌کار به ما گفت که ما در حال انجام دادن کار هستيم ولی در زمينه ارايه‌ پول مشکلاتی را از ناحيه‌ مثلا سازمان مديريت و برنامه‌ريزی داريم. بايد اين مشکلات منعکس شود.

کلهر در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که "عملکرد مديران در ارتباط با پيگيری و اجرايی کردن سفرهای استانی ارزيابی می‌شود، و رييس‌جمهور نيز خود در اين زمينه مصمم هستند" گفت: دولت با کسی قوم و خويشی ندارد. رييس‌جمهور اتفاقا با نزديک‌ترين‌های‌شان تلخ‌تر در اين امور برخورد می‌کنند؛ چراکه منافع مردم بر منافع افراد مقدم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشاور رسانه‌يی رييس‌جمهور گفت: در حال حاضر دو سازمان يا به عبارت ديگر دو گروه نظارتی به صورت موازی روند اجرايی شدن مصوبات استانی را نظارت کرده و گزارش می‌دهند که مثلا ممکن است گزارش‌های‌شان با يکديگر متفاوت باشد.

وی گفت: پيگيری روند اجرايی شدن مصوبات ضعف تخصص، مديريت و اجرا و همچنين مشکلاتی که ممکن است از نظر بوروکراسی اداری وجود داشته باشد، مورد بررسی قرار می‌گيرد.

وی با بيان اين‌که " در اين بررسی‌ها ممکن است برخی از افراد به دليل عملکردشان و همچنين به دليل تشخيص‌هايی که صورت می‌گيرد، جابجا شوند" گفت: متاسفانه برخی فکر می‌کنند که با صندلی به دنيا آمده‌اند و از ميز جدا نمی‌شوند در صورتی که اين درست نيست.

کلهر همچنين با بيان اين‌که " بيش از ‌٧٠ درصد مصوبات استانی در کل کشور اجرايی شده است" گفت: در آينده نزديک سفرهای رسانه‌يی انجام و پيگيری مصوبات انجام خواهد شد و روال اين‌گونه مشخص شده که بعد از گذشت يک هفته الی ‌١٠ روز از سفر رسانه‌يی جهت پيگيری مصوبات، تيم رييس‌جمهور به آن شهری که تيم رسانه‌يی ‌١رفته، سفر ‌کند. يعنی بين اين سفرها ‌١٠ الی ‌١٢ روز فاصله است. يعنی شايد تيم رسانه‌يی پيگيری مصوبات به استان X برود و در آن‌جا خبرنگاران از نزديک با روند اجرايی شدن مصوبات آشنا ‌شوند و تيم رييس‌جمهور نيز در فاصله‌ای حدود ‌١٠ الی ‌١٢ روز بعد به آن استان سفر ‌کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهدی کلهر: بيش از ۷۰ درصد مصوبات استانی اجرايی شده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016