سه شنبه 13 آذر 1386

پيشنهاد احمدی نژاد: برپايی دادگاه اسلامی بين‌المللی، ايسنا

ـ تشکيل دادگاه‌های صالح بين دول اسلامی
ـ تنظيم برنامه هم‌انديشی دائمی بين قضات دنيای اسلام


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


رييس‌جمهور گفت: عدالت به دست صالحان و پاکان برپا می‌شود و دستگاه قضايی بايد الگوی پاکی و تقوا و صلاح باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحيه اولين اجلاس روسای قوه قضاييه کشورهای اسلامی با خيرمقدم به شرکت کنندگان در اين اجلاس افزود: ما مسلمان و تابع احکام الهی هستيم و بر اين مبنا پيشنهاداتی را تقديم می‌کنم؛ ۱ـ تشکيل دادگاه‌های صالح بين دول اسلامی برای رفع و حل و فصل دعاوی ضروری است که می‌تواند الگوی مناسبی از قضاوت عادلانه را در جهان به نمايش بگذارد و از مراجعه به غير بی‌نياز کند. ۲ـ تنظيم برنامه هم‌انديشی دائمی بين علماء علم و حقوق و قضات برجسته‌ دنيای اسلام برای بررسی شيوه‌های دادرسی و تنظيم الگوهای مناسب منطبق بر موازين شرعی، عقلی و تجربيات موفق بشر می‌تواند محاکم را از تشتت رويه‌ها که بعضا به تفرق آراء در موضوع واحد منجر می‌شود بازدارند. هم‌چنين تحقيق و بررسی دائم و مشترک برای کشف احکام اسلامی در موضوعات مبتلا به ضروری است. ۳ـ برپايی دادگاه اسلامی بين‌المللی برای پيگيری و تعقيب مجرمان جهانی، متجاوزان به حقوق ملت‌ها، جنايتکاران جنگی و دولت‌ها و کسانی که بدون واهمه فضای زندگی بشری را به تلخی و تهديد می‌کشانند يک ضرورت اساسی امروز است. برای تحقق اين پيشنهادات تشکيل اتحاديه‌ قوای قضايی و دادگستری می‌تواند بسيار راهگشا و آغاز مبارکی بر يک حرکت پرخير و برکت باشد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: امروز جهان بيش از هر زمان ديگری تشنه‌ عدالت است. با اين که بشريت جز در دوران‌های بسيار کوتاه طعم عدالت را نچشيده، ولی بر مبنای فطرت حق‌طلبی و عدالت‌خواهی خود خواهان عدالت است. اگر خدای متعال اقامه عدل و قسط را از بشريت مطالبه کرد، فطرت او را نيز منادی عدالت‌خواهی قرار داد و جهان را که آيينه عدالت الهی است در برابر انسان قرار داد.

رييس‌جمهور گفت: دوستان من بدانيد اراده‌ الهی محقق خواهد شد و عدل سراسر جهان بشری را پر خواهد کرد. اين وعده الهی است و وعده‌ خدا تخلف نمی‌پذيرد. غلبه‌ خداوند غلبه‌ عدالت بر جهان است و جهان را نيکان و صالحان به ارث خواهند خواهند برد و صالحان در برپايی عدالت در جهان نقش اساسی دارند.

رييس جمهور در ادامه خطاب به شرکت‌کنندگان در اين اجلاس گفت: برادران و خواهران عزيز من شما مامور و نماد عدالت‌خواهی در امر قضا هستيد که از بالاترين امور عالم و تضمين حقوق عامه و خواسته است. نقش شما در برپايی عدالت کم‌نظير است. دادگستری‌ها و محاکم می‌توانند شيرينی عدالت را به کام صاحبان حق و جامعه انسانی بچشانند.

احمدی نژاد گفت: ميزان در رای، عدالت است و عدالت فقط مبتنی بر احکام الهی است. مترقی‌ترين و کامل‌ترين احکام، احکام الهی است.

وی گفت: دوستان من! سوال اين است؛ با وجود احکام الهی و قضات برجسته در جهان اسلام، احاله دعوای جوامع اسلامی به غير چه معنايی را دارد؟ اختلاف در احکامی که در موضوع واحد صادر می‌شود، چگونه قابل توجيه است؟ اختلاف در رويه‌های قضايی به چه معناست؟ چرا جنايتکاران جهانی بدون هراس از مجازات به جرايم خود ادامه می‌دهند؟ از اين سوالات فراوان است.

رييس‌جمهور در ادامه‌ سخنان خود گفت: عزيزان من با توجه به آن‌چه که بيان شد معلوم می‌شود که بسط عدالت و اقامه‌ قسط يک فريضه‌ الهی و اعلی مقصد انبياء الهی است که کليد همه‌ خيرات و برکات است.

وی تاکيد کرد: به حکم وظيفه دينی و انسانی، همه‌ ما بايد سهمی در برپايی عدالت جهانی ايفا کنيم. عدالت در اقتصاد، در مديريت، در سياست، در قضاوت، در تقنين، و بدون ترديد مصلح کل و انسان کامل که فرزند پيامبر عظيم‌الشان اسلامی است و ماموريت برپايی عدالت جهانی را عهده‌دار است، خواهد آمد و عدالت در جامعه بشری به صورت کامل مستقر خواهد شد و مستکبران و ظالمان رفتنی هستند و آثار و نشانه‌های اضمحلال آن‌ها آشکار شده است.

احمدی‌نژاد گفت: تلاش خالصانه‌ امروز ما برای برپايی عدالت، تحقق اين آينده‌ درخشان را نزديک‌تر خواهد ساخت و ما را از ياران مصلح کامل قرار خواهد داد. ان‌شاءالله.

رييس‌جمهور در بخش اول اظهارات خود نيز گفت: اساس قضا بر اساس عدالت است و قضا پايداری از عدالت را عهده‌دار است. عدالت منحصر به تشريع نيست، بلکه اساس تکوين نيز هست، عدالت بر تکوين، بنيان عدالت در تشريع است. وقتی جهان بر اساس عدالت خلق شده است چگونه می‌توان بدون عدالت در روابط انسانی و اجتماعی زندگی کرد.

به گزارش ايسنا احمدی‌نژاد با بيان اين‌که " رسالت پيامبران الهی بر پايه‌ عدل بوده است" ادامه داد: همه بشريت در پرتو بينات، کتاب و ميزان مامور به اقامه‌ قسط هستند همانگونه که پيامبر عزيز ما به عنوان يک اسوه، مامور به قسط بودند.

وی گفت: هم در کلام و هم در فلسفه ضرورت اقامه قسط و عدالت روشن و قابل اثبات است و انحراف از عدل و قسط، انحراف از مسير هدايت و انحراف از صراط مستقيم است. انحراف از عدالت انحراف از مسير ربوبيت و افتادن در دام شياطين است.

وی خاطرنشان کرد: به دليل اهميت عدالت، خداوند متعال امر قضا را به پيامبر اعظم خود سپرد و آن را از شئون پيامبری قرار داد. ايشان علاوه بر قضاوت، قضاتی را نصب می‌کردند و بعد از ايشان کسانی که مأذون از جانب رسول‌الله هستند، صلاحيت امر قضا را دارند.

رييس‌جمهور افزود: اگر حقوق جامعه و مردم بر اساس قوانين الهی برپا شود، آن‌گاه که حقی تضييع شد با حکم قاضی به صاحب آن مسترد شود، امنيت و آرامش فراگير و فرصت تعالی و تکامل انسان‌ها فراهم می‌شود. به واقع می‌توان گفت اجرای احکام الهی تضمين حيات جوامع است و حياتی که خداوند در قرآن به آن اشاره می‌نمايد، حياتی مملو از نور، رحمت، معرفت، اخوت، عشق و تکامل است. اين‌ها همه ميوه‌ درخت عدالت است. اگر عدالت باشد دليلی بر دشمنی باقی نمی‌ماند؛ بنابراين جامعه عدل جامعه دوستی و رحمت است و در آن کرامت انسان‌ها حفظ می‌شود. دليلی بر عصيان باقی نمی‌ماند و امور جامعه به صلاح می‌شود و شايد به همين دليل باشد که هدف از ارسال رسل، انزال کتب و وضع ميزان، اقامه‌ قسط به دست مردم باشد. هم‌چنان که عدالت باعث تعالی و کمال جامعه بشری است و بی‌عدالتی و تبعيض کليد مفاسد است و اثبات اين امر نيازمند دليل نيست. تمام تاريخ بشريت و وضع موجود بر اين واقعيت گواهی می‌دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس‌جمهور ادامه داد: ما متاسفيم که بسياری از مناسبات جهانی تحت فشار و زورگويی برخی قدرت‌ها از عدالت فاصله گرفته است. قدرت‌هايی که به ميزان حق هيچ تعهدی ندارند برای آنان ميزان منافع آنان است و هيچ ارزشی برای حقوق ديگران قائل نيستند. حتی به قوانين ساخته‌ خود نيز پايبندی نشان نمی‌دهند. بعضی سازمان‌های بين‌المللی به ويژه شورای امنيت سازمان ملل نيز بر اساس عدالت، پی‌ريزی نشده‌اند. شيوه حاکم بر اين شورا نمادی از بی‌عدالتی است که آثار آن فراگير و بعضا جهانی است.

احمدی‌نژاد در توضيح سخنان خود گفت: در اين شورا برخی از اعضای دارای حق ويژه همزمان شاکی، دادستان، قاضی و مجری حکم هستند و در برابر شکايات از خودشان نيز در مقام قاضی قرار دارند و مصونيت کامل دارند. نتيجه‌ چنين وضعی را بايد در عراق، فلسطين و افغانستان و جای جای جهان مشاهده کرد؛ هزاران، هزار کشته، مجروح و آواره، سرزمين‌های اشغال‌شده، حقوق تضييع‌شده‌ خانواده‌ها و ملت‌ها، متلاشی شدن کرامت انسان‌ها.

وی گفت: فضای تهديد زندگی را به کام جهانيان تلخ و مسير کمال انسانی را با موانع سنگين مواجه می‌کند. اميال و هواهای نفس حاکم می‌شود و دوستی و برادری و اعتماد جای خود را به کينه‌ورزی و بدبينی می‌سپارد و زندگی تلخ و تلخ‌تر می‌شود و اما اشغالگران و جنايتکاران به هيچ مرجعی پاسخگو نيستند. بسيار بديهی است که اگر زورگويی جانشين عدالت شود، اجرای هيچ قانونی تضمين نمی‌شود.

رييس‌جمهور در پايان سخنان خود از برپاکنندگان اين اجلاس تشکر کرد و گفت: لازم و ضروری می‌دانم که از آيت‌الله هاشمی شاهرودی رييس محترم قوه‌ قضاييه جمهوری اسلامی ايران که انسانی مؤمن، مبتکر و صاحب انديشه‌های سازنده است و هم‌چنين از دبير محترم اجلاس و مدير محترم اجرايی و همه شما ميهمانان گرامی تشکر کنم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيشنهاد احمدی نژاد: برپايی دادگاه اسلامی بين‌المللی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016