دوشنبه 1 بهمن 1386

محمدرضا خاتمی: فشار بزرگان دو جناح بر خاتمی برای نامزدی رياست جمهوری، نوروز

دبيرکل سابق جبهه مشارکت ايران اسلامی با حضور در جمع فعالان سياسی اردکان تاکيد کرد: کسانی برای مجلس هشتم بايد انتخاب شوند که دورانديش باشند و تجربه لازم را برای عبور از بحران‌ها داشته باشند، هم‌چنين بتوانند رسالت حل مشکلات کشور را به انجام برسانند.

وی در ابتدا در جملاتی به بيان اهميت مجلس و جايگاه آن در نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی پرداخت و حضور نمايندگان آگاه ، فعال و دارای بينش سياسی و اجتماعی قوی در مجلس را عاملی برای حرکت و پويايی آن برشمرد.

خاتمی سپس با اشاره به امکانات و پتانسيل‌های بالای کشور در بخش‌های مختلف گفت: حقيقت اين است که در شرايط فعلی از اين امکانات و پتانسيل‌ها به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود .

وی با اشاره به دولتی بودن بيشتر امور در ايران، سيستم اداره دولت در کشور را سيستمی دانست که در آن مردم - حتی در کوچک‌ترين امور - وابسته به دولت هستند.

خاتمی ادامه داد: سيستم اداره دولت از يک سو و آگاهی مردم از سوی ديگر بايد به آن حد از بلوغ برسد که بتوانند منافع درازمدت خود و جامعه را تامين کنند . وی جامعه و نهادهای مدنی را پايه‌های ارتقای اين بينش و شعور سياسی، اجتماعی و آگاهی دانست. خاتمی دست‌يافتن به اين حد از بلوغ سياسی را جز در سايه آموزش و مرور زمان ميسر ندانست.

دبير کل سابق جبهه مشارکت ايران اسلامی سپس با اشاره به شرايط فعلی کشور با ابراز اين عقيده که در ميان مردم نارضايتی وجود دارد و بخش قابل توجهی از ايشان خواستار تغيير وضع موجود هستند، افزود: اما مهم‌ترين مساله کشور در حال حاضر، مساله تهديد خارجی است .خاتمی حجم فشارها را کم‌سابقه دانست و شرايط موجود را يکی از موانع عمده ايجاد تحول و فعاليت اصلاح‌طلبانه برای جلوگيری از سوءاستفاده دشمن توصيف کرد.

وی سپس به امکانات و اختيارات دولت فعلی اشاره کرد و افزود: امکانات دولت جديد بی‌سابقه است، هم از لحاظ حمايت‌های معنوی صورت‌گرفته و هم از لحاظ پشتيبانی و امکانات مادی از قبيل ميزان پول و اعتباری که در اختيار دولت است و زيرساختهايی که برای آن ايجاد شده است . خاتمی سپس با اشاره به آمار، رشد اقتصادی کشور در سال آخر فعاليت مجلس ششم را با وجود نفت بشکه‌ای ۷ دلار، ۷/۴ درصد دانست، اما رشد اقتصادی کشور در حال حاضر را، با وجود نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار، ۵/۴ درصد ذکر کرد.

وی سپس با اشاره به مشکلات اقتصادی، از جمله تورم بالا، تاکيد کرد که اين امر ناشی از سوءمديريت است. وی افزود: به هر روی با داشتن اين منابع و امکانات، کشور خوب اداره نمی‌شود .

دبير کل سابق جبهه مشارکت ادامه داد: اين مبنای کار اصلی ما در داخل کشور است که شرايط را به نحوی فراهم آوريم تا گرفتاری‌ها و مشکلات را به حداقل برسانيم و فضا را برای حضور آگاهانه مردم و خواست آن‌ها برای ايجاد تغييرات اصلاح‌طلبانه آماده کنيم.

محمدرضا خاتمی سپس با اشاره به انتخابات مجلس هشتم و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای شرکت در آن گفت که اصلاح‌طلبان در اين انتخابات به دنبال ايجاد مجلسی نيستند که کارهای عظيمی انجام دهند، بلکه احساس آنها اين است که کشور شرايط خوبی ندارد و کسی بايد سوار قطار قدرت شود که ترمز آن‌ را بکشد و اجازه ندهد کشور از مسير خارج شود.

اين عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی سپس با طرح اين پرسش که «چه کسی بايد جلو برخی اتفاقات را بگيرد؟» به مشکلات مردم و نبودن رسانه مناسب در اختيار احزاب اصلاح‌طلب برای برقراری ارتباط با مردم اشاره کرد و گفت : " تنها جايی که می‌توان اميدوار بود جلو بدتر شدن اوضاع را بگيرد ، فعلا و در شرايط کنونی مجلس است و اگر مجلس هشتم مجلسی باشد که حداقل شرايط را فراهم کند، آن‌گاه می‌توان به فکر موفقيت در انتخابات رياست‌جمهوری بود .

خاتمی ادامه داد:بايد کسانی برای مجلس هشتم انتخاب شوند که دورانديش باشند و تجربه لازم را برای عبور از بحران‌ها داشته باشند و بتوانند رسالت حل مشکلات کشور را به انجام برسانند.

وی سپس با بيان اينکه مجلس ششم - از حيث چشم‌انداز و حرکت به سمت اهداف اصلاح‌طلبانه - ديگر تکرار نمی‌شود، گفت: بايد توقعاتمان را محدود و در حد وضعيت موجود کم کنيم .

خاتمی سپس با اشاره به ثبت‌نام چهره‌های اصلاح‌طلب در سراسر کشور برای شرکت در اتنخابات مجلس هشتم، اين روند را خوب توصيف کرد و افزود : در مجموع از ميان افرادی که انتظار داشتيم برای ثبت‌نام حضور يابند، در کل کشور ۵۰ نفر و از حوزه تهران ۱۵ نفر ثبت‌نام نکردند.

اين فعال سياسی سپس با اشاره به عملکرد سيدمحمد خاتمی در ايام پس از رياست‌جمهوری گفت: کار خوب آقای خاتمی اين است که سياست را در سطح جامعه به اجرا درمی‌آورد نه در سطح قدرت و اين سرمايه بزرگی است که بايد حفظ شود .خاتمی بايد رييس‌جمهور بسازد تا رييس‌جمهور شود و اين ظرفيتی است در آقای خاتمی که جريان اصلاحات را دائمی و جاودانه می‌کند.

وی به آنچه فشارهای موجود بر سيدمحمد خاتمی از سوی بزرگان هر دو جناح برای حضور در انتخابات رياست‌جمهوری آينده خواند نيز اشاره کرد و در عين حال افزود: نظر شخصی من اين است که ايشان نبايد در انتخابات رياست‌جمهوری آينده ثبت‌نام کنند..
خاتمی سپس در پاسخ پرسشی که نظر وی را درباره عملکرد محمدرضا تابش نماينده مردم اردکان در مجلس و رييس فراکسيون خط امام (ره) جويا شد، از وی دفاع کرد. وی سپس گفت: در مجلس هفتم ، نيروهايی پای اصلاحات و آرمان‌های آن ايستادگی کردند که بايد در قبال آنها قدرشناس باشيم.

خاتمی افزود: سياست جبهه مشارکت اين است که از همه کسانی‌که برای اصلاحات هزينه و از آن دفاع کرده‌اند - حتی اگر انتقادی هم به جبهه مشارکت داشته‌اند - حمايت کند؛ چرا که است مجلس هشتم يک مجلس ويژه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در پاسخ پرسش ديگری که خواستار شرح موضوع تحصن جمعی از نمايندگان اصلاح‌طلب در پايان عمر مجلس ششم شد گفت: وقتی به جايی می‌رسيد که هيچ راهی برای احقاق حق خود نداريد، بايد از همه امکانات منطقی استفاده کنيد. در ابتدا همه اصلاح‌طلبان از تحصن حمايت کردند، ولی بايد عرض کنم در نهايت ما در تحصن ، از پشت خنجر خورديم و برخی از همين افراد، الان مخالف‌خوانی هم می‌کنند.

محمدرضا خاتمی سپس در پاسخ به پرسشی درباره ولايت فقيه توضيح داد: ما در بحث ولايت فقيه، تابع نظر امام (ره) و عملکرد ايشان هستيم . ولی فقيه، رکن و اساس حکومت است.

سيدمحمد رضا خاتمی برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورای حسينی ، در زادگاه خود - اردکان - حضور داشت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمی: فشار بزرگان دو جناح بر خاتمی برای نامزدی رياست جمهوری، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016