چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387

محمد خاتمی: نگران تخريب‌ها نيستم، ايسنا

*بزرگترين رسالت ما «الگوسازی» است
*بايد فضای تفاهم ايجاد شود و بدبينی‌هاوسوءظن ها از بين برود


بيست و دومين نشست ماهانه بنياد باران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی و اعضای بنياد در محل دايره‌المعارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين نشست مرتضی مبلغ طی سخنانی گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس هشتم ارائه داد و همچنين دکتر محسن امين زاده در سخنانی به مرور تحولات سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۸۶ پرداخت. مرتضی حاجی مديرعامل بنياد باران نيز شرح کوتاهی از برنامه های بنياد در سال جاری را ارائه داد.

در ادامه اين جلسه رئيس بنياد باران در سخنانی با اشاره به انتخابات مجلس هشتم، مجلس آينده را مجلسی منتقد دانست.

وی همچنين حضور نيروهای مستقل در ترکيب مجلس آينده را قابل توجه دانست و گفت:« به لطف خداوند همين مساله باعث می‌شود که با نظارت و کنترل بيشتر جامعه ما در مسيری حرکت کند که خير او در آن است.»

خاتمی با تاکيد بر انجام صحيح وظيفه نظارتی و کنترلی از سوی مجلس گفت:« مجلس اين وظيفه سنگين خودش را ايفا کند و وظيفه کنترلی و نظارتی خود را بدون ملاحظات خاص و فقط با در نظر گرفتن رضايت خدا و مردم و خدمت به آنان اين کار را انجام دهد.»

براساس گزارش روابط عمومی بنياد باران؛ خاتمی در سخنان خود درباره انتخابات مجلس آينده را مجلسی دانست که «از آنچه که می گذرد به ويژه بی برنامگی ها، وضع اقتصاد، حذف نيروها، ادعاهای غيرمنطبق با واقعيت و تخريب ديگران راضی نيست.» و ادامه داد:« فکر می کنم، شايد اين مجلس، مجلسی باشد که اکثريتش به اين وضع اعتراض دارد. مساله دوم که در اين انتخابات رخ داد، حضور قابل توجه نيروهای مستقل بود که عمدتا در غياب نيروهای اصلاح طلب توانستند، رای مردم را بگيرند و از اين جهت هم فکر می کنم، مجلس هشتم متفاوت با مجالس ديگر باشد.»

خاتمی ادامه داد:« ما دارای هر گرايشی که باشيم و به هر جناحی که وابسته باشيم و دارای هر سليقه ای که باشيم، بايد قبل از هرچيز به ايران، سربلندی ايران، عظمت و عزت ايران، استقرار و ثبات جمهوری اسلامی و سرفرازی اين نظام و بالاخره تامين نيازها، حيثيت و شرافت مردم ايران بينديشيم و هيچکس نمی تواند از اين مساله خشنود باشد که رقيب او اشتباهاتی کند که سبب شود که او بيشتر مورد توجه قرار گيرد، اما ايران در اين ميان زيان کند. همه ما بايد بخواهيم، با حسن نيت و خيرخواهی کاری کنيم که ايران زيان نکند. اگر هم انتقادی می شود، در همين زمينه باشد و تلاشها به اين سو باشد که نيازهای واقعی ايران برآورده شود، حيثيت ايران حفظ شود، موقعيت ايران ارتقاء پيدا کند و اين ملت در عرصه های مختلف بتواند آنگونه که شايسته اوست، در عرصه داخلی و بين المللی حضور داشته باشد. بنابراين، اگر ما خواستار کنترل و نظارت بيشتر هم هستيم، برای اين است که مسير برای پيشرفت ايران و تامين نيازها و خواستهای تاريخی اين ملت هموارتر شود.» رييس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت:« اميدوارم، مجلس اين وظيفه سنگين خودش را ايفا کند و وظيفه کنترلی و نظارتی خود را بدون ملاحظات خاص و فقط با در نظر گرفتن رضايت خدا و مردم و خدمت به مردم انجام دهد.»

رييس بنياد باران ضمن انتقاد از برخی رويه‌ها در انتخابات مجلس هشتم، گفت:« در نظامی که افتخارش اين است که جمهوری اسلامی است و هديه ای است که امام(ره) داد و البته اين در خواست مردم هم بود و امام(ره) هدايت کردند و شکل و فرمی که در دوره تاسيس در مقابل ساير نظريات تندروانه، متحجرانه، کجروانه يا به اصطلاح غير دلبسته به معيارهای الهی ارائه شده بود، جمهوری اسلامی را پيشنهاد دادند و {اين مساله را مطرح کردند که} مردم همه کاره هستند، ميزان رای ملت است و انتخابات مهم ترين حادثه ای است که در حيات اجتماعی انسان ايرانی رخ می دهد و بايد آن را بايد پاس بداريم. در اين شرايط اگر کاری کنيم که اين مساله انتخابات و قدرت انتخاب گری مردم لطمه ببيند، کار بسيار بدی انجام داده ايم و اين برخلاف معيارهای انقلاب اسلامی و معيارهايی است که ملت ما می خواست.»

به گزارش ايسنا وی « محدود کردن قدرت انتخاب مردم» و خارج کردن «انسانهای مومن، متدين، با سابقه و انقلابی به اتهام عدم التزام به اسلام و نظام اسلامی » از صحنه را «به گونه ای که در دوسوم حوزه ها يک جناح که به امام(ره)، اسلام، ايران و اعتلا و سربلندی آن پايبند است، حتی نامزد نتواند معرفی کند» نادرست دانست.

وی گفت:« طبق اطلاعاتی که بنده دارم، بسياری از اعضای محترم شورای نگهبان(اعم از حقوقدانان و فقها) از بعضی تصميم گيری ها راضی نبودند و تلاشهای بسياری {برای رسيدگی به اعتراضات} انجام دادند که بعضی به نتيجه رسيد و خيلی جاها هم بی نتيجه بود. ولی خروجی دستگاه هم طوری بود که روشی اعمال شد که روش درستی نبود و خوشحالم که رئيس محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام و حتی وزير محترم کشور به اين مساله معترض است و می گويند که بايد تغييرات اساسی در اين زمينه(انتخابات) و بخصوص در زمينه تعيين و تشخيص صلاحيتها ايجاد شود. البته اميدوارم، اين اظهارنظر سبب نشود که آقای وزير کشور هم برای آينده نزديک، ديگر در صحنه حضور نداشته باشد!»

خاتمی با بيان اينکه بايد گزارش مبسوط و مستندی برای مقامات ارشد نظام و مجلس آينده از رويه‌های موجود در انتخابات تهيه شود، گفت:« فکر نمی کنم که هيچکس، حتی کسانی که اين روش را اجرا کرده اند اگر متوجه مشکلات و خطرات آن شوند، اين روش را ادامه دهند. کاری نکنيم که خدای نخواسته دلزدگی هايی ايجاد شود، بخصوص برای نسلی که بايد اميدوار باشد و اگر اين دلزدگی و ياس ايجاد شود و دلخوری ها افزون شود.»

سيد محمد خاتمی در ادامه سخنان خود گفت:« مساله ديگری که می خواهم به آن اشاره کنم و چندان مساله مهمی نيست و تنها به خاطر تحريف و سوء استفاده ای که بيگانه ممکن است از آن بکند و تخريب، جفا و بی انصافی که در درون{کشور} می خواهد صورت گيرد، آن را ذکر می کنم تا احيانا اگر شائبه ای در ذهن خيرخواهان هست برطرف شود. البته من از تخريب هيچ نگرانی ندارم و می دانم، اين تخريبها چرا صورت می گيرد و منتظر باشيد که در آينده اين تخريبها افزون تر خواهد شد و {واقعيت اين است که} خوشبختانه يا متاسفانه اگر ما اهل دنيا و {در پی}جلب نظر ديگران باشيم، اين تصميم ها اثر بسيار مثبتی بر روی جلب نظر مردم دارد. ولی آنچه نگران کننده است، اينکه اولا بد اخلاقی بد است . ثانيا اگر بداخلاقی ها به اسم اسلام و انقلاب صورت گيرد، بدتر است. من مطلبی را مطرح کردم که متاسفانه بعد ايجابی آن کمتر مورد توجه قرار گرفت و آن مساله اين است که محتوا و جهات انقلاب ما چه بود و بخصوص امام(ره) به عنوان مظهر آن، چه گرايش، روش و خواستی داشتند و اتفاقا معتقدم، بايد به شدت روی اين مسائل پافشاری کنيم و آنها را بگوييم تا خدای ناکرده چيزهايی خلاف نظر امام(ره)، خواست مردم و محتوای انقلاب اسلامی و طبعا برخلاف سند مستند مصوب نظام جمهوری اسلامی يعنی قانون اساسی به عنوان معيار و ملاک های ارزشی، انقلابی و اسلامی جا نيفتد.» خاتمی ادامه داد:« بزرگترين رسالت ما «الگوسازی» است. اگر ما توانستيم، تحت نام «جمهوری اسلامی» نظامی را بسازيم که مردم در آن دارای احترام هستند، از آراء مردم حراست می شود، آزادی وجود دارد، نقد قدرت هزينه ندارد، اقتصاد کشور پيشرفته است، عدالت در آن پياده شده، سير ارتقا علمی، فنی و صنعتی کشور، سير صحيحی است(آن هم در اين دنيايی که همه سريع در حال به پيش رفتن هستند) و جايگاه و شان ملت ايران در جامعه بين المللی افزون تر شود، ما بزرگترين خدمت را به انقلاب کرده ايم و اين يعنی «صدور انقلاب». اينکه تصور شود، جمهوری اسلامی به صورت ديگری نياز دارد و يا می خواهد انقلاب خود را صادر کند، هم خلاف واقع است و هم جفا به امام(ره) است. بنده به عنوان کسی صحبت می کنم که از اول تا آخر، در متن جريانات بوده ام و سالها مسئوليت رسمی داشته ام. اصلا نظر امام(ره) در مورد صدور انقلاب و نحوه تعاملی که بايد با جهان داشته باشيم روشن است و اين مساله بيان هم شده است. عين همين سياست، سياست رهبری امروز کشورمان است. بنده به عنوان کسی که با مسائل آشنا هستم، اين سخن را می گويم و معتقدم که جمهوری اسلامی نه نياز به دخالت فيزيکی در عرصه های بين المللی دارد و نه اصلا جزو سياستهايش بوده و هست. هرکس اين حرف را بزند، همگام با دشمن گام برمی دارد. دشمن ما را متهم می کند. دشمن می خواهد مشکلات خود را بپوشاند، يا می خواهد، بهانه ای برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی پيدا کند و در اين راستا ادعا می کند که جمهوری اسلامی دخالت می کند. کجا دخالت می کند؟ آيا ما عراق را اشغال کرديم؟ آيا خرابکارانی که اول به جمهوری اسلامی فحش می دهند و در مقابل آن می ايستند، کشتار به راه می اندازند و اماکن مقدس و ميراث فرهنگی را نابود می کنند و عليه ملت عراق، جمهوری اسلامی و ديگران عمل می کنند، متعلق به نظام جمهوری اسلامی هستند؟ يا اينکه از جای ديگری می آيند؟ خرابکاران کجا هستند؟ کی هستند؟ از کجا آمده اند؟ ايران در عراق و افغانستان همواره خواستار ثبات و آرامش بوده است. اين سياست جمهوری اسلامی ايران است.»

رييس جمهور سابق کشورمان گفت:« معتقديم، اين دولت مردمی در عراق بايد تقويت شود. امکانات در اختيار آن قرار گيرد تا امنيت برقرار شود و کسانی که عليه امنيت عراق کار می کنند، هم برخلاف منافع عراق و هم مصالح و منافع جمهوری اسلامی ايران عمل می کنند. اين سياست واضح و بارزی است. اينکه يک ضدانقلاب بگويد بجز اين نظر، نظر ديگری وجود داشته است، بايد گفت نخير؛ هيچ نظر ديگری وجود نداشته است.» خاتمی تاکيد کرد:« سياست جمهوری اسلامی ايران چه در گذشته و چه در حال اين بوده است و نيازی به دخالت در عراق نداشته است. البته در قانون اساسی ما هست که از مستضعفين دفاع می کنيم؛ سلطه و سلطه گری را نفی می کنيم. اين از افتخارات ماست. بله؛ من هم معتقدم که مقاومت های جانانه ای که در بسياری از جاهای دنيا صورت می گيرد، حتما الهام گرفته از مقاومت ملت ايران است. اين به معنای دخالت ايران نيست. اتفاقا اين مقاومت ها، مقاومت در مقابل ترور، تخريب، ويرانگری و تروريسم است. اينها باعث افتخار است. ولی از درون ملتها جوشيده است. تا وقتی که معيارهای دوگانه وجود داشته باشد، ملتها سرکوب شوند و حرفشان به جايی نرسد، اين مقاومتها هم مشروع است و هم وجود خواهد داشت و اتفاقا اين مقاومتها ضد خرابکاری، تروريسم دولتی، اشغال، سرکوب، توهين و توقيف انسانهاست. چه کسی طرفدار اينهاست؟ کدام دولت اينها را اعمال می کند؟ و کدام قدرتها حمايت می کنند؟ آنها خرابکار هستند. اين اهانت به مقاومتهاست که گفته شود، عوامل جمهوری اسلامی هستند. جمهوری اسلامی مقاومتهايی را که عليه اشغال است، تائيد می کند. اما آنها از درون ملتها جوشيده اند. البته که معتقدم، از نفس امام(ره) و مقاومت ملت ايران الهام گرفته اند و اين مساله غير از ورود به عرصه های عملياتی است که هرگز سياست جمهوری اسلامی نبوده است و به صراحت می گويم که در زمان امام(ره) و اکنون اصلا اينگونه نبوده است. ما در کشورهای همسايه همواره خواستار آرامش و امنيت بوده ايم. البته سرکوب و اشغال و تبعيض را نفی می کرديم و اگر کسانی در اين زمينه مبارزه می کردند، مورد تائيد ما بودند. ما امروز نظام جمهوری اسلامی ايجاد کرده ايم و بايد الگوسازی کنيم.»

رييس بنياد باران ادامه داد:« اگر ما هنوز نتوانستيم، اقتصاد پويايی ايجاد کنيم، عدالت را اجرا کنيم، پيشرفتهايمان يک گام جلوتر از کشورهای ديگر باشد، لااقل اعتماد مردم را جلب کنيم که از آزادی و آرايشان دفاع می‌کنيم؛ ولی اگر نتوانيم، الگو را بسازيم، هرچقدر هم که ادعا کنيم، کسی دنبال اين الگو نمی رود. خدمت ما به امام (ره) و خون شهدا اين است که اين الگو را بسازيم. اصلاحات حرفی جز اين ندارد که اين الگو را بايد به خوبی ساخت. اين الگو را بايد به درستی ساخت. انتقاد ازحکومت، اتفاقا به خاطر انتقاد به حاکميت و نظام است. اين حاکميت و نظام افتخار ماست. ما که نمی توانيم بگوييم، هر برنامه ای که خاتمی يا ديگران در دوران هشت ساله مسئوليت دارند، عين نظام است و هرکس اشکال به آن بگيرد، ضد نظام خوانده شود و از حقوق اجتماعی اش محروم شود، يا حتی مورد فشارهای ديگر قرار گيرد. واقعا نقد از حکومت، دفاع از آزادی بيان، عدالت، رفاه، دفاع از نبودن فشار بر روی گرده ی مردم، عين اصلاحات و انقلاب است. ممکن است، در انجام وظيفه، برنامه نداشته ايم يا برنامه مان غلط بوده يا کوتاهی کرده باشيم، اصلاحات در درون نظام بايد باشد و نظام در مسير و سرجای خودش حرکت کند و خدای نکرده، بدخواهان يا بدانديشان نتوانند افکار و انديشه ها و ملاکهای انقلاب را بدزدند. چيزهايی که هيچ سنخيتی با امام(ره) و انقلاب ندارد، به نام آنها جا بزنند. بايد از اصول انقلاب دفاع کرد؛ ولو قيمت آن اين باشد که ما را بيرون کنند. به هر قيمتی بايد دفاع کرد. ما بايد الگو بسازيم و اين الگو به گونه ای باشد که ديگران و در درجه اول، کشورهای اسلامی راجذب کند؛ اين می شود صدور انقلاب.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهور سابق کشورمان در ادامه با بيان اينکه « در کشور ما هم با دو دو تا چهار تا می شود واقعيتها را ديد.» گفت:« خوشبختانه در قبل از دوره بنده چيزی به نام «چشم انداز» که يک اجماع در کشور و مورد تائيد رهبری است، وجود نداشت، اما الان وجود دارد و می توانيم، بسنجيم که آيا در آن مسير حرکت می کنيم. چه کار می خواهيم بکنيم؟ بعد از ۲۰ سال در سال۱۴۰۴ در منطقه به لحاظ علمی، فنی، اقتصادی و... قدرت اول باشيم.امروز برای اين کار بايد برنامه گذاری کنيم. ما بايد به گونه ای باشيم (همانگونه که امام(ره) می خواست) پيشتاز آزادی و بخصوص آزادی انتخابات در تمامی کشورهای اسلامی باشيم. در يک کلمه بگويم، اصلاحاتی که بنده به آن معتقدم و می خواهم، اصلاحاتی است که می خواهد ايران آزاد، آباد، سربلند، با برخورداری عادلانه از همه برخورداری های مادی و در کنار آن معيارهای معنوی و اخلاقی و آنهايی که دين ما گفته، باشد.»

خاتمی ادامه داد:« وظيفه ما اين است که راه را برای اين هدف توسط هرکس که می خواهد عمل کند، هموار کنيم. مهم اين نيست که ما سرکار باشيم. هرکس که سرکار است بايد اين کار را کند و اگر ديديم اين راه درحال منحرف شدن است، لااقل حرف خودمان را می زنيم. انحراف پيدا کردن، در مسير الگوسازی نيست. ما بايد الگو بسازيم و همه هم دست در دست هم دهيم که اينگونه شود و فضايی از تفاهم در جامعه ايجاد شود و بدبينی ها و سوءظن ها از بين برود و آنگونه که معيارهای اسلام و امام(ره) و انقلاب ايجاب می کند، حرکت کنيم و خداوند هم يارانش را ياری می کند.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد خاتمی: نگران تخريب‌ها نيستم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016