سه شنبه 17 اردیبهشت 1387

۷۷ نماينده مجلس خواستار برخورد با خاتمی شدند، بی بی سی

در پی اظهارات اخير محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران در انتقاد از سياستهای کنونی نظام جمهوری اسلامی، ۷۷ نماينده مجلس شورای اسلامی از وزارت اطلاعات خواستار برخورد فوری با وی شدند.

درخواست نمايندگان مجلس از وزارت اطلاعات در قالب تذکری آيين نامه ای خطاب به غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران مطرح شده که قرار است فردا (چهارشنبه) در صحن مجلس قرائت شود.

در اين تذکر، اظهارات محمد خاتمی "بی مبنا، خلاف امنيت ملی و مضر به وجهه نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران در عرصه بين المللی" قلمداد شده است.

محمد خاتمی جمعه پيش طی سخنرانی در جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه گيلان، انتقاداتی راجع به سياستهای جاری نظام جمهوری اسلامی مطرح کرد و پاره ای از اين سياستها را، بويژه در مرزبنديهايی که ميان نيروهای سياسی در داخل کشور می شود، انحراف از انديشه سياسی آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی دانست.

آن بخش از سخنرانی آقای خاتمی که طی چند روز گذشته اعتراض محافل سياسی و مطبوعاتی اصولگرا را به دنبال داشته و ۷۷ نماينده مجلس را به درخواست از وزرات اطلاعات برای برخورد با وی برانگيخته، به اظهارات وی در مورد "صدور انقلاب" مربوط می شود.

محمد خاتمی در سخنانش در گيلان به شعار صدور انقلاب در انديشه سياسی آيت الله خمينی اشاره کرده و گفته بود: "امام چه می‌ خواست و منظورش از صدور انقلاب چه بود؟ اينکه ما اسلحه بگيريم و در ديگر کشورها انفجار ايجاد کنيم و گروههايی درست کنيم که در ديگر کشورها خرابکاری کنند؟ امام بشدت با اين رفتارها مخالف بود و برخورد می‌ کرد".

۷۷ نماينده مجلس در تذکرشان خطاب به وزيراطلاعات نوشته اند که اين بخش از اظهارات محمد خاتمی، مستمسک بسياری از محافل و رسانه ‌های "استکباری و صهيونيستی" برای حمله به ايران و متهم کردن اين کشور به تروريسم شده و بايد به محمد خاتمی تذکر داده شود که مصالح جمهوری اسلامی را رعايت کند و پاسخ دهد که با کدام مستندات و با چه انگيزه و حقی به خود اجازه داده است با "سخنانی نسنجيده" نظام جمهوری اسلامی ايران را در افکار عمومی جهان زير سؤال ببرد.

آقای خاتمی در سخنانش مستقيماً سياستگذاران کنونی ايران را به دست داشتن در حرکتهای مسلحانه و خرابکارانه در ديگر کشورهای جهان متهم نکرده، اما اظهارات وی در شرايطی ايراد شده که دولتهای آمريکا و اسرائيل و بسياری از مقامات کشورهای مختلف جهان پيوسته ايران را به پشتيبانی از حرکتهای تروريستی و عمليات گروههای مسلح در عراق و افغانستان متهم می کنند.

در ايران، مطبوعات اصلاح طلب با اينکه معمولاً سخنان انتقادی محمد خاتمی را انعکاس می دهند، اظهارات جمعه گذشته وی در گيلان را گزارش نکرده اند اما روزنامه کيهان که به جناح اصولگرا منسوب است واکنش تندی نسبت به اين اظهارات در شماره ديروز خود (دوشنبه) داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمد خاتمی از زمستان گذشته که شمار زيادی از داوطلبان اصلاح طلب مورد حمايت وی به دليل نظارت استصوابی شورای نگهبان از شرکت در رقابتهای انتخاباتی بازماندند، مواضعی تندتر در انتقاد سياستهای کنونی جمهوری اسلامی اتخاذ کرده و بارها تذکر داده که اين سياستها مغاير خط مشی آرمانی جمهوری اسلامی و انحراف از انديشه آيت الله خمينی است.

برخی چهره های سياسی و مطبوعاتی اصولگرا گاه واکنشهای تندی نسبت به انتقادهای آقای خاتمی داشته اند، اما درخواست ۷۷ نماينده مجلس از وزارت اطلاعات برای برخورد با محمد خاتمی، تندترين واکنش نسبت به موضعگيريهای آقای خاتمی به شمار می رود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '۷۷ نماينده مجلس خواستار برخورد با خاتمی شدند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016