دوشنبه 26 فروردین 1387

خاتمی: ميان اسلام و دمکراسی منافاتی وجود ندارد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: گفت و گوی اديان و تمدنها

رييس جمهور پيشين کشورمان گفت: ميان اسلام و مردم‌سالاری هيچ‌گونه منافاتی وجود ندارد و مردم‌سالاری معنای گسترده‌ای دارد که نبايد به مفهوم غربی آن محدود شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمی اندکی قبل از آن که در مجموعه هنری "رومئا" در بارسلونا به معرفی اثر خود با عنوان "از دنيای شهر تا شهر دنيا" بپردازد، در گفت‌وگويی با روزنامه اسپانيايی "ال پريوديکو"افزود: می‌توان همانند ايران، جامعه‌ای مذهبی و قومی داشت که به‌حقوق ساير مذاهب و تفکرها احترام بگذارد.

وی تصريح کرد: اين عقيده که اسلام ضد دموکراسی است، عقيده‌ای اشتباه و نادرست است.

رييس موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تاکيد کرد: جهان امروز از نقطه نظر روانشناختی بيش از هر زمان ديگری آماده گفت‌وگو است.

به گزارش روابط عمومی موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، سيد محمد خاتمی با ابراز خوش‌بينی از اين که در نهايت بشريت راه گفت‌وگو را در پيش خواهد گرفت، ديدگاه هانتينگتون را درباره اين که تمدن‌ها به جنگ ميان خود محکوم هستند را رد کرد.

خاتمی با تاکيد بر اين که تمدن‌ها هرگز ميان خود جنگ نمی‌کنند،‌ افزود: جنگ‌ها نيز همواره در پی عوامل سياسی و اقتصادی به وقوع پيوسته‌اند و آدم‌ها هستند که تلاش می‌کنند برتری‌جويی خود را تحميل کنند و سياست‌مدارانند که به دنبال جنگ هستند.

وی با بيان اين که حتی در طول جنگ‌های ميان گروه‌های سياسی، ‌مبادلات ميان فرهنگ‌ها قطع نمی‌شد و ادامه می‌يافت، افزود:‌ سياستمداران در سرزمين فارس و رم با يکديگر جنگ می‌کردند اما می‌بينيم که حتی در آن زمان نيز مبادله فرهنگی ميان آن‌ها وجود داشت؛ مبادله‌ای که عامل غنی شدن فرهنگ‌های آن‌ها به حساب می‌آمد.

سيد محمدخاتمی گفت: در يک دهه اخير شاهد جنگ‌ها،‌ خشونت‌ها و تروريسم بوده‌ايم و اين امر باعث شده است که بشريت به اين نتيجه برسد که گفت‌وگو راه حل موجود برای تمام اين مشکلات است.

وی افزود: حضور افراط‌گرايان در برخی دولت‌ها هم‌چنين در برخی گروه‌ها باعث شده است که شاهد تحولات تلخی باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس‌جمهور پيشين کشورمان در ادامه اين مصاحبه، مسلمانان جهان و کشورهای غربی را به گفت‌وگو دعوت کرد و خاطرنشان کرد: ظهور افراط‌گرايان اسلامی در حقيقت واکنش به استعمار کشورهای غربی در جهان است.

خاتمی در پايان گفت: بايد آتش شعله‌ور، ميان بی‌عدالتی حاکم بر روابط بين‌المللی و خشونت افراط‌گرايان را خاموش کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمی: ميان اسلام و دمکراسی منافاتی وجود ندارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016