شنبه 18 خرداد 1387

محمد خاتمی: نبايد چشم خود را بر نقش امام و انقلاب در تحول زندگی زنان ببنديم، ايسنا

رييس موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از حضرت زهرا (س) به عنوان الگويی برای همه‌ی انسان‌ها و به طور ويژه انسان مونث نام برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی که در مراسم بزرگداشت سال روز رحلت حضرت فاطمه زهرا (س) در موزه‌ قرآن سخن می‌گفت، با بيان اين مطلب از عظمت شخصيت حضرت زهرا به عنوان امری تاويل‌ناپذير ياد کرد.

وی انسان‌هايی نظير حضرت زهرا را افرادی مومن،‌ پرهيزگار، بيدار، مسئوليت‌شناس و دلسوز برای انسان‌ و دارای دغدغه برای سرنوشت او، هم‌چنين پايبند به موازين اخلاقی معرفی کرد.

خاتمی با تاکيد بر اين که حضرت زهرا يک انسان ممتاز است و اين مورد احترام همه بوده و هست، ستايش‌های پيامبر گرامی اسلام و رفتارهای شگفت‌انگيزی که ايشان نسبت به اين بانوی بزرگوار داشتند را يادآور شد و همه را نشانه عظمت حضرت زهرا دانست.

خاتمی همچنين گفتار و رفتار حضرت علی (ع) نسبت به اين بانوی بزرگوار و رفتار فرزندانشان را ديگر دليل بزرگی شخصيت اين بانوی بزرگوار معرفی کرد و افزود: تاريخ بر عظمت حضرت زهرا چه از زبان پيامبر و بزرگان دين و چه از زبان متخصصان و قضاوت‌کننده درباره حوادث تاريخ، اجماع دارد و هيچ‌کس نمی‌تواند در عظمت حضرت زهرا ترديد داشته باشد.

وی در ادامه زندگی حضرت زهرا را کوتاه اما سراسر رنج و بحران توصيف کرد و گفت: اين زندگی کوتاه اما غرق در بحران از او شخصيتی سرشار از فضيلت و زيبايی ساخت به طوری که او الگويی شد برای همه‌ی انسان‌ها.

خاتمی در بخش ديگری از اظهاراتش به ويژگی‌های دنيای قديم که در آن به زن به عنوان موجودی فرعی نگاه می‌شد، اشاره کرد و در عين حال با نقدی به ويژگی‌های دنيای مدرن و جديد يادآور شد: در دنيای جديد نيز زمان زيادی نمی‌گذرد که به زنان حق مالکيت، حق رای دادن و رای گرفتن داده شده است.

وی همچنين تحولی را که به واسطه انقلاب اسلامی ايران در جايگاه زنان ايجاد شد يادآور شد و تاکيد کرد: نبايد چشم خود را بر روی اين تحول ببنديم، تحول بسيار عظيمی که در جامعه‌ی ما ايجاد شده ناشی از بينش و روش حضرت امام و شجاعت ايشان است و در حال حاضر حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های مديريتی بالا و مشارکت در عرصه‌ی تصميم‌گيری امری حل شده است و اين امر را بايد ناشی از انقلاب و مشی امام بدانيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه با انتقاد نسبت به اينکه در دنيا معيار همه چيز مردانه سنجيده می‌شود و حتی در مورد آزادی نيز، آزادی که زن می‌خواهد مثل مرد شدن است، گفت: زن را به جای مرد و مرد را به جای زن نشاندن، جفا به هر دوست.

خاتمی در ادامه از خلط آزادی با ولنگاری به عنوان يکی از مشکلات جهان معاصر نام برد و تاکيد کرد: ولنگاری و رهاشدگی به معنای آزادی نيست.

وی تاکيد کرد: انسانيت دو وجه دارد، وجه مونث و وجه مذکر، نه اين که معيار و ملاک برای انسان بودن را مرد و مردانه بودن دانست.

Copyright: gooya.com 2016