شنبه 6 بهمن 1386

قاليباف در گفت‌وگو با يک روزنامه سوييسی: جناح‌بندی‌های مرسوم سياسی داخل ايران را قبول ندارم، ايسنا

- انتقال پايتخت حداقل در وضعيت کنونی نامناسب است

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعی - شهری

شهردار تهران با اشاره به لزوم بهره‌برداری از فرصت‌های بين‌المللی برای تبادل افکار و انديشه‌ها و نيز شفاف‌سازی و ايجاد حس اعتماد و تفاهم ميان ملل مختلف، گفت: در اجلاس داووس، بيشتر به دنبال تبادل تجارب و اطلاعات با همتايان خود و نيز آشنايی با چهره‌های مهم و تاثيرگذار جهانی بوديم، تا از اين طريق به ايجاد فضای همزيستی جهانی و نيز کسب منافع ملی از فرصت‌های جهانی و به ويژه از طريق جذب سرمايه و مشارکت طرف‌های خارجی در تهران کمک کنيم.

به گزارش سرويس «شهری» ايسنا، دکتر محمد باقر قاليباف در حاشيه اجلاس داووس در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه سوييسی «تايگس آينزايگر» درباره تحصيلات آکادميک خود (جغرافيای سياسی) و ارتباط آن با شهرداری تهران، گفت: جغرافيای سياسی، ارتباط نزديکی با موضوعات کلان شهری دارد و يکی از گرايش‌های اصلی آن حکومت محلی است که رساله دکترای من نيز درباره آن بوده و اخيرا کتابی را با عنوان «حکومت محلی با استراتژی توزيع فضايی قدرت سياسی در ايران» به چاپ رسانده‌ام.

وی ادامه داد: امروزه کلان شهرها نقش مهمی در سياست جهانی و بازساخت اقتصاد جهانی دارند. مفاهيمی چون منطقه شهری، ابرشهرها و ناحيه کلان شهری در حوزه مطالعاتی جغرافيای سياسی است. کلان شهرها در چارچوب ديپلماسی شهری به طرز عجيبی بر جريان‌های بين‌المللی تاثير می‌گذارند و کانون‌های جمعيتی و مراکز استراتژيک بر اقتصاد و سياست در سطوح ملی و بين المللی موثرند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترين مشکل کلان شهر تهران اظهار کرد: چالش ترافيک و پيامدهای ثانويه آن يعنی آلودگی هوا و تراکم ترافيکی از مشکلات روزمره شهروندان و مديريت شهری تهران است. تهران در درازمدت نيز با چالش‌های مهم‌تری چون بافت‌های فرسوده و آسيب‌پذيری در برابر مخاطرات محيطی مواجه است که مديريت شهری در فکر برنامه‌ريزی و مقابله موثر با پيامدهای آن است.

يکی ديگر از سوالات خبرنگار سوييسی، طرح انتقال پايتخت از تهران بود که دکتر قاليباف اين طرح را قابل تامل ارزيابی کرد و اجرای آن را به دليل شرايط خاص کشور، حداقل در وضعيت کنونی نامناسب دانست و گفت: اگر دغدغه ايمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله، بهانه انتقال پايتخت باشد، اين مشکل را می‌توان با ايمن سازی سازه‌ها برطرف کرد، البته چنين اقداماتی نياز به حمايت جدی مجلس و دولت دارد.

شهردار تهران درباره نحوه تامين بودجه شهرداری تهران، گفت: منابع مهم درآمدی شهرداری، شامل عوارض شهری، سرمايه‌گذاری بخش خصوصی و نيز توسعه ساخت و ساز است و اگر دولت تعهدات خود نسبت به شهروندان تهرانی را عملی کند، مترو به عنوان يک شبکه کارآمد حمل و نقل عمومی به سرعت پيشرفت کرده و حداکثر تا ۱۸ ماه آينده متروی تهران به فرودگاه بين‌المللی امام خمينی (ره) خواهد رسيد.

شهردار تهران در پاسخ به اين پرسش که شما در کدام جناح سياسی ايران قرار می‌گيريد؟ گفت: جناح‌بندی‌های مرسوم سياسی در داخل ايران را قبول ندارم. من توسعه‌گرا و عمل‌گرا هستم، بنابراين در مسير توسعه کشور با همه جناح‌های سياسی کار می‌کنم. من معتقدم ظرفيت‌های تخصصی برای توسعه و پيشرفت کشور در همه گرايش‌های سياسی وجود دارد که بايد از آن‌ها بهره گرفت.

وی ادامه داد: ايران کشوری گسترده با قابليت‌ها و توانمندی‌های طبيعی و انسانی است که بايد با مديريت عاقلانه، تعامل گرا و کارآمد از ظرفيت‌های آن برای سرعت بخشيدن به توسعه کشور استفاده کنيم.

شهردار تهران در پاسخ به اين سوال که "آيا شهردار تهران باقی می‌مانيد، يا کانديدای رياست جمهوری خواهيد شد؟ " گفت: برای ورود به چنين مباحثی هنوز خيلی زود است و آينده همه چيز را مشخص خواهد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دکتر قاليباف همچنين درباره انرژی هسته ای و روابط ايران و غرب تاکيد کرد: متاسفانه آمريکايی‌ها درک صحيحی از ماهيت نظام سياسی ايران نداشته و هنوز نتوانسته‌اند واقعيت‌های پيرامون ثبات استراتژيک جمهوری اسلامی ايران را درک کنند. نظام مردم سالار جمهوری اسلامی، برخاسته از اعتقادات و مطالبات مردم ايران است. به نظر من، اگر آمريکا بتواند با اين واقعيت کنار بيايد که ايران بازيگر منطقه‌ای قدرتمند، مستقل، مردمی و باثباتی است، بقيه موصوعات به راحتی حل و فصل می‌شود. با اين تعبير معتقدم مسايل موجود بين ايران و آمريکا فراتر از موضوع هسته‌ای است. سياست تعامل گرايانه ايران در چارچوب ديپلماسی ديناميک مخاطبان خود را به مذاکره فرا می‌خواند.

شهردار تهران در پاسخ به اين سوال خبرنگار سوييسی که "اگر در اجلاس داوس با خانم رايس گفت‌وگو می‌کرديد به وی چه می‌گفتيد؟" گفت: ما در شرايط مساوی، بحث‌های منطقی خود را مطرح می‌کنيم. ايران به ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند. البته امريکايی‌ها بيش از ديگران از اين موضوع مطلعند، زيرا نتايج آن را در افغانستان و عراق ديده‌اند. بايد تاکيد کنم که قدرت، تحمل می آورد. بنابراين جمهوری اسلامی نياز به نزاع با ديگران ندارد، زيرا منطق گفت‌وگو فرا روی سياست مداران انديشه‌ورز قرار دارد.

شهردار تهران همچنين درباره انتخابات رياست جمهوری آمريکا گفت: ما به نتيجه انتخاب مردم آمريکا احترام می‌گذاريم و از همه تحولات دموکراتيک در جهان استقبال می‌کنيم.

Copyright: gooya.com 2016