پنجشنبه 11 بهمن 1386

ديدار نماينده آمريکا در سازمان ملل با متکی و ثمره هاشمی در داوس، بی بی سی

کاخ سفيد از حضور زلمی خليلزاد، نماينده آمريکا در سازمان ملل در نشستی در داوس سوئيس با حضور منوچهر متکی، وزير امور خارجه و مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رئيس جمهور ايران انتقاد کرده است.

نيويورک تايمز و لس آنجلس تايمز، دو روزنامه مهم آمريکا امروز سی ژانويه در گزارش هايی به اين موضوع پرداخته اند.

در اين نشست مجمع جهانی اقتصاد در سوئيس که به سياست خارجی ايران می پرداخت، به غير از آقايان متکی، خليلزاد و هاشمی ثمره، گرت اوانس از گروه بحران بين الملل که مديريت جلسه را به عهده داشت، خالد عبدالله جناحی، عضو هيات مديره بانک شامل بحرين و ليليا شوتسووا از موسسه کارنگی حضور داشتند.

مناقشه هسته ای ايران، روابط ايران با همسايگان خود عراق و افغانستان، روابط با سوريه و لبنان، روابط با حماس و حزب الله، ديدگاه های ايران در مورد اسرائيل از جمله مسايلی است که در اين نشست مورد بررسی قرار گرفت.

آمريکا با ايران رابطه ديپلماتيک ندارد و دولت جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا به دنبال انزوای بيشتر ايران در عرصه بين المللی است.

روزنامه نيويورک تايمز به نقل از هلن کوپر، گزارشگر خود نوشته است که حضور زلمی خليلزاد، نماينده آمريکا در سازمان با شگفتی مقام های دولت جورج بوش همراه شده است. اين روزنامه نوشته است که مقام های آمريکايی هنگامی از حضور زلمی خليلزاد در نشستی با منوچهر متکی خبردار شدند که ويدئوی اين نشست در سايت يوتيوب منتشر شد.

نيويورک تايمز نوشته که نتوانسته است با آقای خليلزاد برای اظهارنظر در اين مورد ارتباط برقرار کند اما ريچارد گرنل، سخنگوی او گفته است که حضور آقای خليلزاد در اين نشست در کنار مقام های ايرانی، در نشستی چندجانبه با حضور يک مجری بوده است.

آقای گرنل به نيويورک تايمز گفته است که هيج ديدار و مکالمه جداگانه ای در کار نبوده و طرفين با يکديگر دست هم نداده اند.

اين روزنامه خاطرنشان می کند که مقام های بلندپايه دولت بوش که نام آنها را فاش نکرده گفته اند که از اين مساله خشمگين هستند.

گزارشگر نيويورک تايمز نوشته که اين ابراز خشم از حضور زلمی خليلزاد در نشستی با حضور مقام های ارشد ايران نشاندهنده اختلاف نظرها و درگيری های درون دولت جورج بوش بر سر نحوه رفتار با ايران است.

به نوشته اين روزنامه، بسياری از مقام های وزارت خارجه آمريکا بر اين باورند که آمريکا بايد به صورت مستقيم و بدون پيش شرط وارد تعامل با ايران شود اما اين رويکرد در کاخ سفيد چندان مورد پسند نيست.

در نشست مورد نظر در داوس سوئيس، زلمی خليلزاد در کنار آقای متکی نشسته بود و در سخنان خود تاکيد کرد که فشارها بر ايران تا زمانی که اين کشور، فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف نکرده، بايد ادامه يابد.

روزنامه لس آنجلس تايمز نيز در گزارشی به قلم پل ريختر و مگی فرلی نوشته است که آقای خليلزاد، بدون تائيد مقام های بالاتر در اين نشست شرکت کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزنامه نوشته که آقای خليلزاد در اين نشست مواضع دولت بوش را تکرار کرده اما مقررات و قوانين دولت اين کشور در مورد محدود بودن ديدار با مقام های ايرانی را نقض کرده است.

يک سخنگوی وزارت خارجه آمريکا که هويت او فاش نشده به اين روزنامه گفته است که حضور آقای خليلزاد در اين نشست بدون مجوز و هماهنگی بوده است.

به گفته اين سخنگو، مقام های وزارت خارجه آمريکا در مورد اين مساله با آقای خليلزاد صحبت خواهند کرد.

لس آنجلس تايمز نوشته که زلمی خليلزاد در فهرست مهمانان اين نشست حضور نداشت و به نظر در لحظات آخر به آن اضافه شده است.

زلمی خليلزاد پيش از عهده دار شدن نمايندگی آمريکا در سازمان ملل، سفير آمريکا در افغانستان و عراق بود و در اين سمت های خود با مقام های ايرانی ارتباط داشت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار نماينده آمريکا در سازمان ملل با متکی و ثمره هاشمی در داوس، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016