چهارشنبه 24 بهمن 1386

متکی: مناسبات ايران و فرانسه دردست بررسی‌است، مهر

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با اشاره به اينکه آژانس بين المللی انرژی اتمی و البرادعی تاکنون از فشارهای سياسی تاثير نپذيرفته اند تاکيد کرد که آژانس تلاش می کند مستقل بماند .
به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی وزير امور خارجه پيش از ظهر امروز در حاشيه نشست هيئت دولت در جمع خبرنگاران متکی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر احتمال تعويق زمان صدور گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره فعاليت های هسته ای ايران و فشارهای برخی از کشورهای حاضر در گروه موسوم به ۱+۵ بر اين نهاد بين المللی، گفت : البته اين مسئله به عنوان يک موضوع در برخی از اذهان مطرح است ولی ما هنوز آثاری از تاثير پذيری آژانس و شخص آقای البرادعی از اين فشارها مشاهده نمی کنيم.

وی ادامه داد: آژانس بين المللی ا انرژی اتمی تا کنون تلاش کرده که به صورت مستقل بررسی مسائل مربوط به موضوع هسته ای ايران را پيگيری کند.

متکی در خصوص دور بعدی گفتگوهای ايران و آمريکا پيرامون مسائل امنيتی در عراق، اظهار داشت: اين گفتگوها در سطح کارشناسی و به زودی انجام خواهد شد و تاريخ دقيق آن نيز به اطلاع شما خواهد رسيد.

وزير خارجه در ادامه سخنانش با بيان اينکه سفر احمدی نژاد به عراق قطعی شده است، افزود: تاريخ اين سفر که بر اساس دعوت مقامات عراقی انجام خواهد شد به اطلاع عموم خواهد رسيد.

متکی ادامه داد: جلسات مربوط به انجام هماهنگی برای انجام اين سفر برگزار شده و فکر می کنيم سفر رئيس جمهور ايران به عراق در حوزه های دو جانبه و همچنين منطقه ای آثار مثبت فراوانی خواهد داشت.

وی با اشاره به حجم گسترده مناسبات تجاری ايران و عراق افزود: در حال حاضر و طی سالهای اخير حجم مناسبات تجاری ما از ۵۰ ميليون دلار به ۲ ميليارد دلار رسيده که به اعتقاد ما ظرفيت های بيشتری نيز در اين خصوص وجود دارد و البته بخشی از سفر آقای احمدی نژاد به عراق به ارتقاء روابط و همکاری های دو جانبه در عرصه های مختلف به ويژه مسائل اقتصادی خواهد پرداخت.

وزير خارجه تاثير ديگر سفر دکتر احمدی نژاد به عراق را در مسائل داخلی اين کشور ارزيابی کرد و گفت: هدف جمهوری اسلامی ايران در تثبيت آرامش و ثبات عراق می تواند در جريان اين سفر به گونه ای بارز و شايسته پيگيری شود.

متکی در ادامه سخنانش در واکنش به مواضع ضد ايرانی اخير سعد حريری رئيس جريان المستقبل لبنان ، گفت: مواضع جمهوری اسلامی ايران نسبت به مسائل لبنان کاملا روشن است و فکر می کنيم همانگونه که بارها اعلام شده گروه های مختلف لبنانی بايد بر اساس توجه به افکار عمومی کشورشان تصميم گيری کنند و اين موضوعی است که به لحاظ حقوقی و قانونی نيز کاملا پذيرفته شده است.

وی نسبت به حصول گروه های سياسی لبنان به راه حلی اجماعی در خصوص مسائل داخلی اين کشور ابراز اميدواری کرد و گفت : نيل به تصميمی مبنی بر اجماع و عملی کردن آن بازگشت ثبات به لبنان را موجب خواهد شد و احساس مشارکت گروه های مختلف لبنانی در اين خصوص تاثير بسزا خواهد داشت.

وزير خارجه همچنين در واکنش به مواضع تند برخی مقامات فرانسوی که طی هفته های اخير عليه کشورمان ابراز شده و واکنش سخنگوی دستگاه ديپلماسی را نيز به همراه داشته است، اظهار داشت : مناسبات ايران و فرانسه طی يک سال گذشته از سوی ما رصد می شود و ما تمام مسائل مربوط به اين مناسبات را در دست بررسی داريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ظرفيت بالای دو کشور برای ارتقاء مناسبات در حوزه های مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت : اميدوارم نگاه واقع بينانه فرانسوی ها به ظرفيت های بالای ايران در منطقه و همچنين مسائل دو جانبه، آنها را در اتخاذ تصميمات صحيح در جهات مختلف ياری نمايد .

وزير خارجه افزود: ما در فرصت هايی که با مقامات فرانسوی گفتگوهايی داشته ايم همواره اين موارد را تذکر داده ايم و شخصا فکر می کنم فرانسوی ها در يک سال گذشته و پس از فراز ونشيب های مختلفی که داشته اند امروز به زمينه های لازم برای تحقق تعادل در اتخاذ مواضع خود دست يافته اند.

متکی ضمن ابراز اميدواری نسبت به تحقق واقع بينی در مواضع پاريس نسبت به مسائل مربوط به ايران و منطقه خاورميانه گفت: اميدوارم فرانسوی ها در اين زمينه گامهای عملی را بردارند و طبيعی است چنانچه در اين مسير حرکت نکنند بر خلاف منافع خود اقدام کرده اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متکی: مناسبات ايران و فرانسه دردست بررسی‌است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016