شنبه 11 اسفند 1386

سخنگوی دولت: موضوع هسته‌ای ايران تمام شده است، دغدغه‌ای درباره نتيجه انتخابات نداريم، ايسنا

- عمده تخم‌مرغ‌های جهان در سبد ايران است
- مسووليت نتايج اجرای بودجه ‌٨٧ بر عهده مجلس و مجمع تشخيص است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

سخنگوی دولت صبح روز شنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن پاسخگويی به پرسش‌های خبرنگاران به تشريح دو مصوبه مهم و اخير دولت پرداخت.


مسووليت نتايج اجرای بودجه ‌۸۷ بر عهده مجلس و مجمع تشخيص است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مصاحبه مطبوعاتی دکتر غلامحسين الهام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين که « دولت چه موقع بودجه را ابلاغ می‌کند و آيا آيين‌نامه‌های مربوط به آن آماده است؟» گفت: بودجه را مجلس شورای اسلامی‌ اواخر هفته گذشته و در آخرين روز کاری به دولت فرستاد و دولت نيز ان‌شاءالله به سرعت آن را ابلاغ می‌کند، هم‌چنين با توجه به اين که بودجه، بودجه جمع و جوری است و آيين‌نامه زيادی ندارد، دولت سعی می‌کند هر چه زودتر شرايط اجرايی را فراهم و آن را ابلاغ کند.

وی تاکيد کرد: بودجه قانون است و دولت با تمام ظرفيت به قانون عمل می‌کند.

الهام در عين حال با بيان اين که در اين مورد مطلبی وجود دارد به شوخی گفت: در اين قضيه گويی جای سلطان و شبان با هم عوض شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: اين لايحه بودجه، بودجه دولت نيست؛ چراکه در آن تغييرات متعددی صورت گرفته است و در واقع لايحه‌ای که دولت به مجلس شورای اسلامی‌ ارائه کرد با تغييرات متعددی از سوی مجلس مواجه شده ؛ ولی دولت اجرای آن را کاملا بر عهده خواهد گرفت؛ چراکه مسووليت اجرای آن را بر عهده دارد، ولی مسووليت نتايج اجرای آن بر عهده مجلس شورای اسلامی‌ و مجمع تشخيص مصلحت نظام است؛ در اين دوره مجمع مواردی را به بودجه الحاق کرده و در واقع آثار و نتايج بودجه متوجه تصويب‌کنندگان آن خواهد بود، نه دولت.

وی با بيان اين که وقتی در بودجه تغييراتی بدون نظر کارشناسی مناسب دولت صورت می‌گيرد، مشکلاتی ايجاد می‌شود، گفت: از جمله مشکلاتی که ايجاد می‌شود تورم‌زابودن است.

الهام گفت: مثلا اين که در بودجه به دولت تکليف کنند واگذاری ۴۰ تا ۶۰ درصد داشته باشد يعنی متوسط ۵۰ درصد واگذاری در طول يک سال داشته باشد، خب! اين حجم زيادی را به بازار وارد می‌کند و اين که چگونه بازار می‌تواند اين ظرفيت را جذب کند، وضعيت سهام چگونه می‌شود و اين که چگونه رفتار شود که سهامداران آسيب نبينند و سهام کاهش پيدا نکند، { مسائل مطرح است}.

وی گفت: حرف دولت اين است که تغييرات ويژه‌ای که از سوی مجلس شورای اسلامی‌ در بودجه داده شده است با لايحه‌ای که دولت به مجلس داده، تفاوت دارد؛ ولی همان طور که گفتم دولت قانون را با تمام ظرفيت اجرا می‌کند و مسووليت اجرای آن را می‌پذيرد، ولی دستگاه‌هايی که آن را تصويب کرده‌اند می‌بايست مسووليت نتايج آن را بپذيرند.


هيچ دغدغه‌ای در مورد نتايج انتخابات نداريم


دولت برای تنظيم بازار در شب عيد تلاش کرده است

به گزارش ايسنا سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين که « تکليف بنزين برای سال آينده با توجه به اين که گويی ستاد تبصره ۱۳ تصميم گرفته بنزين را آزاد در ايام نوروز به مردم ارائه کند چه خواهد شد؟» گفت: تغييری در سياست‌های دولت درباره بنزين به وجود نيامده؛ تصميمی‌ که ستاد تبصره ۱۳ گرفته در مورد سفر‌های نوروزی و برای تسهيل آنها و رفع مشکلاتی است که ممکن است در طول سفر‌ها در اين ارتباط برای مردم پيش بيايد.

وی با بيان اين که هنوز ستاد تبصره ۱۳ قيمت بنزين آزاد در ايام نوروز را اعلام نکرده، هم‌چنين هنوز اين قيمت نهايی نشده است، تاکيد کرد: تغييری در سياست‌های دولت راجع به بنزين به وجود نيامده است.

الهام همچنين در پاسخ به پرسش همين خبرنگار درباره گرانی‌های شب عيد اظهار کرد: در مورد گرانی اضطراب گرانی و تورم انتظاری ايجاد نکنيم و همين که شما دامن بزنيد، تورم انتظاری ايجاد می‌کند.

وی گفت: در مورد گوشت سفيد دولت آمادگی دارد به تمامی‌ دستگاه‌ها و تعاونی‌ها گوشت ارائه دهد تا به دست مصرف‌کننده به قيمت ۱۷۰۰ تومان برسد. در مورد گوشت گرم نيز کشتارگاه‌ها و جهاد کشاورزی اقدامات مناسبی را برای رفع نياز‌های بازار انجام داده‌اند.

الهام تصريح کرد: جهاد کشاورزی و تعزيرات حکومتی نيز از امروز نظارت خود را بر تمامی‌ دستگاه‌ها غير از اصناف انجام خواهند داد که توزيع از مسير خود خارج نشود و سوءاستفاده‌ای صورت نگيرد.

وی گفت: در مورد ميوه نيز از قبل اقدامات لازم انجام شده بود و تعرفه ورودی آن به صفر کاهش پيدا کرده و در واقع دولت تلاش کرده نياز مردم را در اين زمينه برطرف کند.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: دولت به رغم فشار‌هايی که به دليل افزايش قيمت جهانی داشته و همچنين مشکلاتی که در ارتباط با سرما ايجاد شد، تلاش‌هايی را برای کاهش فشار موجود بر مردم انجام داد، هم‌چنين اميدوار است بيش از اين مسير تورم که عوامل آن را می‌داند، تکرار نشود.

وی با بيان اين که برخی گزارش‌ها ممکن است تورم انتظاری در جامعه ايجاد کند، افزود: بايد تلاش کنيم تورم به اضافه ايجاد انتظارات و تورم روانی را تبديل به منها کنيم و اين به نفع همه است.

الهام گفت: ما در مقام توجيه و بی‌تفاوتی نسبت به تورم نيستيم و معتقديم اين مساله واقعيت دارد؛ ولی در عين حال معتقديم نبايد به اين مساله دامن زد و بايد اجازه داد زندگی برای مردم راحت‌تر شود.

الهام هم‌چنين در بخش ديگری از سخنانش به شرايط سختی که اين روز‌ها در غزه و فلسطين اشغالی از سوی صهيونيست‌ها ايجاد شده اشاره کرد و گفت: آن‌ها به تعبير خودشان گويی به دنبال اين هستند که هولوکاست ديگری را در منطقه فلسطين‌نشين رقم بزنند.

وی هم‌چنين گفت: ما ضمن محکوم کردن جنايت‌های رژيم صهيونيستی و تروريسم دولتی از سکوت مجامع بين‌المللی از جمله شورای امنيت در مواجهه با چنين جنايت‌هايی ابراز تاسف داريم و اميدواريم نهاد‌های بين‌المللی به ويژه شورای امنيت به مسووليت بين‌المللی خود در زمينه ايجاد صلح و امنيت عمل کند و به اين وضعيت ناگوار پايان داده شود.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت« برخی دولت و دستگاه‌های دولتی را به دخالت در انتخابات متهم می‌کنند می‌کنند» گفت: اين اتهامات بی‌اساس است و ارائه دليل در اين زمينه بر عهده کسانی است که اين اتهامات را وارد می‌کنند .

وی با تاکيد بر اين که دولت به دنبال مشارکت فراگير و گسترده مردم در انتخابات است و شرايط برای انتخابات قانونی و گسترده مهيا و مستعد است، افزود: بار‌ها گفته‌ايم اين دولت نه حزب دولت ساخته‌ای دارد و نه با حمايت حزب‌های شاخصی روی کار آمده است؛ بنابراين هيچ دغدغه‌ای در مورد نتايج انتخابات ندارد، اين دولت دولتی مردمی‌ است و اراده مردم مورد احترام دولت است، وظيفه دولت نيز برگزاری انتخابات سالم، به موقع و قانونمند است و خوشبختانه از سوی دولت نيز هيچ گونه فشاری بر حوزه‌های انتخابيه وارد نشده و اين شرايط بی‌سابقه است.

وی تاکيد کرد: دولت در امور حوزه‌های انتخابيه دخالت و اظهارنظری نيز نکرده است و اگر ديدگاهی هم داشته است به دليل حفظ استقلال دستگاه‌ها اين اظهارنظرها را اعلام نکرده است که اين شرايط ويژه‌ای است.

الهام افزود: البته اين امر به معنای بی تفاوتی دولت نيست، بلکه از سر دغدغه دولت در رعايت قانون و بی‌طرفی در انتخابات است.

وی با اظهار اميدواری نسبت به اين که انتخابات با دقت و رعايت قانون و اخلاق انتخاباتی برگزار شود، تصريح کرد: انتخاب مردم برای ما محترم است و ما به نتيجه انتخابات که بر اساس فرآيند قانونی حاصل می‌شود احترام می‌گذاريم و به آن تمکين می‌کنيم.

سخنگوی دولت هم‌چنين در پاسخ به پرسشی در مورد اين که « مدير سايت نو‌سازی بازداشت شده است و نظر دولت در مورد اين اقدام بی‌سابقه چيست؟» گفت: دولت در امور دستگاه‌های قضايی دخالتی ندارد؛ بنابراين اظهارنظر هم ندارد، ما بر رعايت قانون تاکيد داريم و معتقديم همه در برابر قانون و عدالت مساوی هستند و قانون بايد در مورد همه اجرا شود.


موضوع هسته‌يی ايران تمام شده است


بانک مرکزی اقدامات حقوقی و پيشگيرانه برای احقاق حقوق اقتصادی ايران انجام می‌دهد

به گزارش ايسنا سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد جلسات اخير شورای امنيت درباره پرونده هسته‌يی ايران و تهديد آن‌ها برای تحريم گفت: همان طور که گفتيم موضوع هسته‌يی ايران تمام شده است و ايران به سوالاتی که آژانس مطرح کرده جواب داده و گزارش آژانس نيز اين امر را به صراحت تاييد می‌کند، هم‌چنين هيچ پرسشی بدون پاسخ نمانده و پاسخ‌هايی که از سوی ايران ارائه شده با يافته‌های آژانس منطبق است و انحرافی وجود ندارد، مسير حرکت ايران نيز در چارچوب آژانس و مقررات بين‌المللی با اهداف علمی‌ و صلح‌آميز توام است و مشکلی در ارتباط با موضوع هسته‌يی ايران وجود ندارد.

الهام با بيان اين که ورود شورای امنيت به اين مبحث، فاقد دلايل و استدلال‌های حقوقی و برخلاف منشور سازمان ملل است، گفت: هر اقدام ديگری در اين ارتباط در واقع باعث نقض فلسفه وجودی اين شورا و منشور سازمان ملل متحد خواهد شد و ما اميدواريم اقداماتی از اين دست صورت نگيرد.

وی افزود: ما تهديدی برای صلح، امنيت و آرامش جهانی جز وجود رژيم صهيونيستی مشاهده نمی‌کنيم و شورای امنيت بايد به اين مساله اساسی يعنی رژيم صهيونيستی که دارای کلاهک‌های هسته‌يی است و تابع هيچ رژيم حقوقی هم نيست و باعث به هم زدن امنيت منطقه شده است، بپردازد و وظايف خود را نسبت به اين رژيم اعمال کند.

الهام با بيان اين که کسانی که اين مساله را دنبال می‌کنند به دنبال دشمنی با ملت ايران هستند و در واقع اقدامات آن‌ها بيانگر دشمنی با ارتقا و پيشرفت ايران در زمينه‌های علمی، اقتصادی و فن‌آوری است، گفت: در واقع اين‌ها نشان می‌دهد موضوع هسته‌يی ايران برای آن‌ها بهانه بوده و آن‌ها به واقع به دنبال اين هستند که مانع پيشرفت ايران شوند و با ملت ايران دشمنی دارند.

سخنگوی دولت با تاکيد مجدد بر اين که آژانس پاسخ پرسش‌هايی را که در مورد موضوع هسته‌يی ايران داشته، گرفته است، گفت: آمريکا اگر نمی‌خواهد کارنامه‌اش نزد ملت ما بيش از اين تيره‌ شود، بايد از اين دشمنی‌ها دست بردارد. مسير جمهوری اسلامی‌ ايران مسيری روشن و مواضع ما بر اساس صلح و دوستی و امنيت در عرصه بين‌المللی استوار است.

وی گفت: ملت ايران از اين دشمنی‌ها باکی به خود راه نمی‌دهد و با هيچ تضمينی حاضر نيست استقلالی را که به دست آورده از دست بدهد؛ بنابراين کشور‌های دارای توهم و دشمن با ملت ايران، در واقع آب در‌هاون می‌کوبند.

الهام هم‌چنين درباره اقدامات متقابل ايران در برابر انسداد دارايی‌هايش با فشار رژيم صهيونيستی و برخی ديگر از کشور‌های زورگو در برخی بانک‌ها، گفت: اين اقدامات غيرقانونی است و جمهوری اسلامی‌ ايران از نظر حقوقی اقدامات خوبی را انجام داده است و در برخی کشورها، جلوی برخی از اين کار‌ها را گرفته است؛ چنان که آن‌ها با شکست مواجه شدند.

وی با بيان اين که بانک مرکزی بر اساس سياست‌ها و راهبرد‌های دولت اقدامات جدی پيشگيرانه‌ای در دست اجرا دارد و از ظرفيت‌های بين‌المللی و موجود در اين ارتباط استفاده می‌کند، گفت: ما با عرصه جهانی رابطه خوبی داريم، جمهوری اسلامی‌ با اقدامات هوشمندانه خود جلوی اين اقدامات غيرقانونی را می‌گيرد و در اين زمينه فعال است، ما حقوق ملت را در اين زمينه با جديت پی‌گيری می‌کنيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه خبرنگار راديو برخی از سوالات و پيام‌های مردمی‌ را که مردم با راديو مطرح کرده بودند از سخنگوی دولت پرسيد.

اين خبرنگار در مورد سبد کالا‌ که در اختيار کارمندان قرار داده می‌شود و اين که کيفيت برخی از اين کالا‌ها مناسب نيست، هم‌چنين درخواست مردم برای ارائه بن به جای سبد کالا پرسيد که الهام گفت: سال گذشته رييس‌جمهور در مورد کيفيت کالا‌ها به دستگاه‌ها تاکيدات و سفارش‌های جدی کرده‌اند و در حال حاضر برای ما سبد کالا موضوعيت دارد تا بن و خدمات ديگری هم هست، مردم نيز نگران نباشند، ان‌شاءالله خدمات خوبی ارائه می‌شود.

همين خبرنگار در مورد گله رانندگان ماشين‌های سنگين از کمبود جايگاه‌های گازوئيل ، هم‌چنين وضعيت عابربانک‌ها و پودر شوينده پرسيد که الهام پاسخ داد: در مورد عابربانک‌ها و گازوئيل ما گزارش متمرکزی در مورد کمبود نداشته‌ايم و ممکن است بعضا در اين ارتباط مشکلات فنی وجود داشته باشد که قابل پيش‌بينی و رفع شدنی است و به يک مشکل گسترده تبديل نمی‌شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در مورد عابربانک‌ها نيز به اين موضوع التفات ويژه دارد و تاکيد ويژه دولت به دستگاه‌های دولتی در مورد ارائه خدمات عمومی‌ مناسب‌تر و بهتر به مردم است؛ به خصوص در آستانه عيد.

الهام همچنين با بيان اين که مراقبت‌های مناسبی انجام شده تا از توزيع غيرقانونی و قاچاق گازوئيل جلوگيری شود، افزود: اين مساله تا حدود زيادی مهار شده و آمار نيز اين را نشان می‌دهد که با اقدامات مناسب با قاچاق اين کالا تا حدود زيادی برخورد و قاچاق کنترل شده است، در مورد پودر لباسشويی نيز در مورد توزيع پودر اقدامات خوبی انجام شده اما شما می‌دانيد که در اين دوران مصرف افزايش پيدا کرده است؛ گرچه برنامه‌ريزی‌هايی برای رفع اين نياز صورت گرفته است.

سخنگوی دولت همچنين در مورد وضعيت استاندارد پودر‌های لباسشويی گفت: در مورد استاندارد و کيفيت نيز نظارت صورت می‌گيرد و تغيير در کيفيت صورت نگرفته است.

الهام در ادامه گفت‌وگوی خود همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين که آيا لايحه خدمات کشوری از سال آينده اجرا می‌شود يا نه؟ گفت: در لايحه بودجه حدود چهار منبع اعتباری ديده شده و دولت در حد اعتبارات ديده آن را اجرا می‌کند.


عمده تخم‌مرغ‌های جهان در سبد ايران است


دولت تصميم ويژه‌ای درباره تفکيک جنسيتی دانشگاهها اتخاذ نکرده است

به گزارش ايسنا سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسش مجدد درباره موضوع هسته‌يی و اين که دستگاه ديپلماسی کشورمان برای اين که پرونده ايران از شورای امنيت خارج شود و به آژانس برگردد، چه کرده، هم‌چنين فشار برخی کشور‌ها به شورا برای تصويب قطعنامه گفت: ما اميدواريم شورای امنيت بار ديگر تصميم ‌نامعقول و بی‌حاصل نگيرد و به اعتبار خود بيش از اين صدمه وارد نکند.

وی گفت: آن‌ها بايد بدانند با فشار نمی‌توانند ملت ايران را از حق خود منصرف کنند .

الهام هم‌چنين درباره اين که پرونده ايران از شورای امنيت خارج شود و به جای واقعی خود يعنی آژانس برگردد گفت: ما در اين زمينه فعال هستيم و ننشسته‌ايم نگاه کنيم. ارتباطات و گفت‌وگوی‌های خود را داريم و از تمام ظرفيت‌های خود در اين راستا استفاده می‌کنيم.

وی افزود: امروز کشور‌ها نيازمند هستند از ظرفيت جمهوری اسلامی‌ ايران استفاده کنند و ايران شريک خوبی برای کشور‌ها در سطح منطقه و جهان است.

سخنگوی دولت با بيان اين که کشور‌های معدودی هستند که در اين قضيه فشار می‌آورند که زياده خواه هستند و تحت تاثير آمريکا گفت: آن‌ها خود می‌دانند نياز‌هايشان به رابطه با جمهوری اسلامی‌ ايران بيش از نياز ايران است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه، شورای عالی امنيت ملی و دستگاه ديپلماسی کشور فعاليت‌های همه‌جانبه‌ای را در اين ارتباط آغاز کرده‌اند، با کشور‌های مختلف تماس گرفته‌اند و رايزنی می‌کنند و شايد به همين خاطر است که کشور‌هايی که به دنبال قطعنامه هستند هنوز به تصميم‌گيری نرسيده‌اند و دائم تصميم‌گيری را عقب می‌اندازند. خود آن‌ها در واقع دچار مشکل هستند، آن‌ها می‌خواهند يک کاری انجام دهند؛ اما دچار بحران شده‌اند؛ چراکه از آن طرف استدلال‌های جمهوری اسلامی‌ ايران روشن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: آن‌ها از ابتدا اشتباه می‌کردند و نبايد اشتباه خود را دنبال کنند؛ بلکه بايد به قانون برگردند.

سخنگوی دولت هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که آيا در اين زمينه با کشور‌های ۵ (پنج عضو دائم شورای امنيت) نيز مذاکره می‌کنيد يا کرده‌ايد؟ گفت: همه دنيا که گروه ۵ نيست؛ گويی بعضی‌ها فکر می‌کنند همه دنيا اين گروه ۵ است. جمهوری اسلامی‌ ايران اين انحصار را شکست و از بين برد و در حال حاضر کل جامعه جهانی اثرگذار است.

وی به روابط جمهوری اسلامی‌ ايران با چين و روسيه از اعضای ۵ اشاره نيز کرد و گفت: ما با برخی از کشور‌های عضو ۵ روابط متقابل داريم ولی نبايد کل جامعه جهانی را همين گروه دانست.

الهام همچنين در پاسخ به پرسشی درباره اهرم‌های جمهوری اسلامی‌ ايران در صورت تحريم از جمله اهرم نفت گفت: ما ظرفيت کاری خوبی داريم، بی‌تفاوت نخواهيم بود و اين گونه نيست کسانی که اقدام انجام دهند هيچ گونه پاسخی را دريافت نکنند، حداقل پاسخ اين است که نگاه و ذهنيت تاريخی جامعه ما را به خود خراب می‌کند؛ البته اين کافی نيست و جمهوری اسلامی‌ ايران به اين گونه اقدامات پاسخ مناسب خواهد داد.

وی گفت: عمده تخم‌مرغ‌های جهان در سبد جمهوری اسلامی‌ ايران است.

دکتر الهام همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين که « مسوولان سابق سياست خارجی و هسته‌يی ايران نسبت به اقدامات سياست خارجی و هسته‌يی دولت نهم انتقاداتی را وارد کرده‌اند، از جمله آقای روحانی گفته دولت نهم در عرصه سياست خارجی ديواری را دور خود کشيده است» گفت: اين دولت ديواری را نگذاشته است؛ ديواری که ما داريم ديوار اصول و ارزش‌هاست .

الهام با بيان اين که حجم ارتباطات جمهوری اسلامی‌ ايران در دولت نهم افزايش پيدا کرده و هر ناظر بی‌طرفی نيز به آن اذعان می‌کند، گفت: بعضا اين ارتباطات بی‌سابقه است که از جمله آن می‌توان به حضور رييس‌جمهور در اجلاس شورای همکاری خليج فارس اشاره کرد که اين حضور به نظر ما فلسفه تشکيل اين شورا را متحول کرد.

وی با بيان اين که ما دامنه ارتباطات خود را با کشور‌ها باز گذاشته‌ايم، افزود: حجم ارتباطات و ابتکارات اين دولت بی‌سابقه است و به رغم اين که برخی ابراز نگرانی و يا القاء نگرانی می‌کردند، ما در موضوع هسته‌يی نيز شاهد پيروزی ملت ايران بوديم، هم‌چنين يقين دارم هر دولت ديگری اين کار را انجام می‌داد با تبليغات و تمجيد‌های وسيع روبه‌رو می‌شد و به نظر من حق دکتر احمدی‌نژاد در اين عرصه ناديده گرفته و در حق ايشان جفا شد.

وی با اشاره به اين که رهبر معظم انقلاب منويات خود را در اين زمينه در طول اين سال‌ها بيان کرده بودند، ولی می‌ديديم که بعضا در اجرای آن تعلل‌هايی صورت می‌گرفت، گفت: اين منويات توسط دولتی متعهد به رهبری و مردم پيگيری و انجام شد و اين وحدت رهبری و مردم و هماهنگی و اعتقاد مشترک زمينه‌ساز اين کار شد، لوازم اجرايی آن نيز توسط رييس‌جمهور و دولت نهم دنبال شد که توفيق بزرگی است.

سخنگوی دولت هم‌چنين با بيان اين که ما با کشور‌های مختلف ارتباط داريم گفت: ما در طول اين ارتباطات خود کوچک‌ترين امتيازی بر خلاف قوانين نداديم. ما وادادگی در عرصه سياست نداشتيم بلکه سياست‌های خارجی ما ترکيبی از ايستادگی، منطق، حکمت، مصلحت و عزت بود، هم‌چنين ديواری نکشيديم و در عرصه خارجی به چشم‌انداز بسيار نزديک شديم و در عرصه بين المللی الهام‌بخش هستيم.

وی گفت: تحليل‌هايی که در اين ارتباط انجام می‌شود بر اساس اطلاعات درست و دقيق نيست. بايد گفت وادادگی و تن دادن به زياده‌خواهی برخی کشور‌ها در سياست خارجی دولت نهم جايی ندارد.

الهام همچنين در پاسخ به سوالی در مورد مساله اعتياد و مبارزه با آن و اين که تا چه ميزان با اين مساله مبارزه شده است گفت: گزارش تفصيلی از اين موضوع را از ستاد مبارزه با مواد مخدر جويا شويد؛ چراکه ستاد اختيارات ويژه رياست‌جمهوری را دارد و رييس‌جمهور اين اختيارات را به فرمانده ناجا در جهت پيگيری کار داده است که در کنار پيشگيری، مبارزه جدی نيز با اين مسائل صورت می‌گيرد.

وی هم‌چنين در پاسخ به سوالی درباره آنچه طرح مساله تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها خوانده شد، گفت: موضوع تقابل جنسيتی حرف غلطی است و سياست دولت اين نبوده است.

الهام با بيان اين که بحث حقوق زن و مرد برای دولت نهم يک بحث جدی است و دولت نهم بر ظرفيت‌های فکری موجود در زن و مرد در راستای تحکيم بنياد خانواده تاکيد جدی دارد، گفت: حقوق افراد مورد توجه دولت است.

وی ادامه داد: در مورد مساله‌ای که شما گفتيد دولت تصميم ويژه‌ای اتخاذ نکرده و هيچ تفکيک جنسيتی برای تحصيل علم از نظر علمی‌ ندارد.

سخنگوی دولت گفت: مبحثی که شما مطرح کرديد يک بحث فنی و کارشناسی است که وزارت علوم بايد در مورد آن کار کند .

وی هم‌چنين با اشاره به مسووليت دولت در قانون اساسی برای فراهم‌کردن زمينه آموزش برای اقشار مختلف جامعه گفت: البته آموزش ما بايد متناسب با نياز بازار کار نيز باشد که بخشی از آن می‌تواند براساس جنسيت تعيين شود؛ مثلا تربيت پزشک مخصوص زنان و نياز‌هايی بر اساس جنيست؛ البته برخی نياز‌ها نيز مشترک است يا اين که برعکس و مختص مردان است.

Copyright: gooya.com 2016