یکشنبه 18 فروردین 1387

حذف متون 'ضد ایرانی' از کتاب های درسی عراق، بی بی سی

دولت عراق با اصلاح کتاب های درسی دانش آموزان سعی کرده است متونی که در گذشته علیه کشورهای همسایه این کشور به ویژه ایران بکار می رفت را از آن کتاب ها حذف کند.

ناظران می گویند در زمان زمامداری صدام حسین، رهبر سابق عراق، در بسیاری از کتاب های درسی، عراق برنده جنگ ۸ ساله با ایران معرفی می شد و نیز از آن جنگ تعریف و بزرگ نمایی می شد.

جلال خالدی، خبرنگار در عراق، می گوید در زمان حکومت صدام حسین حتی در کتاب های ریاضی از مضامین به گفته وی ضد ایرانی استفاده می شد.

او می گوید در کتاب های ریاضی نوشته می شد: "اگر هشت سرباز ایرانی باشند و یک سرباز عراقی پنج نفر از سربازهای ایرانی را بکشد، چند تا سرباز ایرانی آتش پرست باقی می مانند؟"

اما دولت جدید عراق که با دولت ایران رابطه خوبی دارد، در سال های اخیر چنین مواردی را از کتاب های درسی دانش آموزان حذف کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته جلال خالدی، دولت عراق همچنین برای اولین بار موضوع های مربوط به شیعیان را به کتاب های درسی تاریخ اضافه کرده است.

به گفته وی، مواردی که در گذشته در کتاب های تاریخ علیه کشورهای همسایه به ویژه ایران استفاده می شد هم مورد بازبینی قرار گرفته شده است.

در این رابطه، مقام های آموزش و پرورش عراق متن هایی که پیشتر درباره حمله عراق به کویت در کتاب های درسی گنجانده می شد را تصحیح کرده اند.

قانون اساسی جدید عراق تاکید دارد که این کشور با همسایگان خود به طور مسالمت آمیز زندگی خواهد کرد.

به همین خاطر، دولت عراق متونی که به گفته آن ها به ترویج کینه بین مردم عراق و همسایگان این کشور منجر می شود را از کتاب های درسی دانش آموزان حذف کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد عراق از جمله معدود کشورهای خاورميانه است که در آن تعداد زيادی دانش آموز وجود دارد.

اما گزارش ها حاکی از آن است که به دلیل وضع نابسامان مدارس، تعداد کمی از اين دانش آموزان از تحصيلات مطلوبی برخوردارند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حذف متون 'ضد ایرانی' از کتاب های درسی عراق، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016