یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

انتقاد ایران از برخی سیاستمداران عراقی، بی بی سی

سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتقاد از مواضع برخی سیاستمداران عراق، از سفر نوری مالکی نخست وزیر این کشور به ایران در آینده خبر داد.

محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که امروز یکشنبه هشت اردیبهشت در تهران برگزار شد، از اظهارات موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق انتقاد کرد و آن را منطبق با واقعیت های روابط ایران و عراق ندانست.

موفق ربیعی، مشاور امنیت ملی دولت عراق در مصاحبه ای که روز چهارشنبه 23 آوریل در روزنامه عربی الشرق الاوسط چاپ شد، ایران را متهم کرد که در مبارزه با القاعده با عراق همکاری نمی کند و به دنبال استقرار حکومتی شیعه در عراق است که دنباله رو ایران باشد.

آقای حسینی گفت که چنین اظهاراتی نه نفعی به حال وضعیت فعلی عراق دارد و نه تامین کننده منافع ملی این کشور است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

موفق ربیعی که خود شیعه مذهب است ضمن تأکید بر اینکه بخش بزرگی از تسلیحات گروه های شبه نظامی در عراق از ایران وارد این کشور می شود به روزنامه الشرق الاوسط گفت که ایران می تواند مانع از ورود این سلاحها به عراق باشد و نقش بسیار بیشتری در حفظ امنیت عراق ایفا کند اما این کار را به مصلحت خود نمی بیند.

ایران اتهاماتی را که دولت آمریکا و برخی مقامات عراقی مطرح می کنند و این کشور را به دست داشتن در بی ثباتی و نا امنی در عراق متهم می کنند بارها رد و تأکید کرده که بر خلاف این اتهام، برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق تلاش می کند و حامی دولت عراق است.

اتهام دخالت ایران در امور عراق به صورت رسمی از موضع دولت عراق مطرح نمی شود اما برخی مقامات و سیاستمداران این کشور، که عمدتاً از اعراب سنی مذهبند پیوسته این اتهام را از طریق رسانه ها مطرح می کنند.

موفق ربیعی از انگشت شمار مقامات شیعی و بلندپایه ترین آنان است که به دخالت غیرسازنده ایران در عراق اعتقاد دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از سفر نوری مالکی، نخست وزیر عراق به ایران خبر داده اما گفته است که زمان این سفر هنوز مشخص و قطعی نیست.

آقای حسینی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا بر سر امنیت درعراق گفت که موضع جمهوری اسلامی در مورد این مذاکرات تغییری نکرده و این گفتگوها که با حضور مقام های عراقی برگزار می شود، برای مسایل امنیتی عراق است. او افزود که زمان دور جدید گفتگوها مشخص نیست.

ایران و آمریکا تا کنون چندین دور مذاکره در بغداد داشته اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقاد ایران از برخی سیاستمداران عراقی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016