جمعه 27 اردیبهشت 1387

جلوگيری ماموران امنيتی و انتظامی از حضور اعضای نهضت آزادی ايران بر سر مزار آيت‌الله طالقانی (همراه با عکس)

حضور محسوس ماموران امنيتی و انتظامی مانع از ادای احترام اعضا و همفکران نهضت‌آزادی ايران نسبت به مقام آيت‌الله سيدمحمود طالقانی شد.
اعضا و همفکران نهضت آزادی ايران که در سالگرد تاسيس اين تشکل سياسی صبح جمعه بيست‌وهفتم ارديبهشت‌ماه ۱۳۸۷ به بهشت‌زهرا رفته بودند تا با قرائت فاتحه نسبت به مقام آيت‌الله طالقانی از بنيانگذاران نهضت آزادی، ادای احترام کنند، با توجه به حضور ماموران مسوول موفق به انجام اين کار نشدند.
اين برخورد تند و همراه با توهين نيروهای امنيتی و انتظامی در حالی انجام شد که مقام‌های امنيتی با برگزاری مراسم سالگرد نهضت آزادی ايران مخالفت کرده بودند. همان‌گونه که سال گذشته نيز از برگزاری کنگره اين تشکل سياسی ممانعت به عمل آورده بودند.

از همين رو محمد توسلی رئيس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران و هاشم صباغيان عضو شورای مرکزی نهضت آزادی که در دولت موقت در سمت وزير کشور انجام وظيفه می‌کرده است نسبت به اين برخورد اعتراض کردند. چرا که اين فعالان سياسی می‌گفتند براساس چه آيين‌نامه‌ای نمی‌توانيم بر سر مزار فردی فاتحه بخوانيم، اما اين اعتراض با برخورد تند و توهين‌آميز ماموران حاضر در محل مواجه شد. به گونه‌ای که افراد حاضر که در ميان آنان شخصيت‌هايی چون دکتر غلامعباس توسلی استاد دانشگاه و مهندس ابوالفضل بازرگان نيز حضور داشتند نه‌تنها اجازه نيافتند فاتحه‌ای قرائت کنند بلکه با توجه به فشار و هل دادن ماموران، هاشم صباغيان به زمين خورد. بنابراين او زمانی که بر سر مزار دکتر مصطفی چمران که او نيز از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران در خارج از کشور بوده است حاضر شد، از اينکه در اين زمانه حتی اجازه قرائت فاتحه داده نمی‌شود ابراز تاسف کرد. اين برخورد و ممانعت در حالی انجام می‌شود که مراسم سيزدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان دبيرکل فقيد نهضت آزادی ايران و نخست‌وزير دولت موقت نيز که قرار بود در اوايل بهمن‌ماه ۱۳۸۶ برگزار شود به دليل مخالفت نهادهای امنيتی لغو شده بود. همان‌گونه که مراسم ششمين سالگرد درگذشت دکتر سحابی نماينده تهران در اولين دوره مجلس پس از انقلاب ۵۷ و رئيس سنی اين دوره از مجلس و از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران که قرار بود اواخر فروردين‌ماه ۱۳۸۷ برگزار شود به دليل مخالفت نهادهای امنيتی لغو شد.
اما اين مخالفت‌ها تنها به برگزاری مراسم رسمی منتهی نشد. به گونه‌ای که ماموران امنيتی و انتظامی با حضور در امام‌زاده عبدالله – محل دفن دکتر سحابی – حضور خانواده و نزديکان دکتر سحابی را که برای قرائت فاتحه به آنجا رفته بودند زير نظر گرفتند.



حضوری که بيش از تعداد جمعيت حاضر بود، به همين دليل مهندس عزت‌الله سحابی خطاب به ماموران گفت که به مقام‌ها بفرماييد وقتی شما جمعيت ۴۰ نفره‌ای را که خودتان قبول داريد اهل سلامت هستند اينگونه می‌پاييد، دشمنانی را که اطراف ما هستند چگونه می‌پاييد. او سپس گفت که اگر بخواهيد همه وقت خود را به پاييدن اين افراد بگذرانيد پس کی می‌توانيد رفاهی برای مردم ايجاد کنيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از همين رو سحابی با صدايی رسا گفت اينقدر وقت خود را صرف اين مسائل نکنيد.
به هر حال بار ديگر ماموران امنيتی و نظامی صبح جمعه بيست و هفتم ارديبهشت ۱۳۸۷ با حضور در بهشت‌زهرا از ادای احترام اعضا و همفکران نهضت‌آزادی نسبت به آيت‌الله طالقانی ممانعت به عمل آورند تا به گفته حاضران نشان دهند که جلوگيری از فعاليت‌های گروه‌های سياسی منتقد تنها به برگزاری مراسم رسمی منتهی نمی‌شود بلکه آنان حتی نمی‌توانند بر سر مزار شخصيت‌های مورد احترامشان حاضر شوند.

Copyright: gooya.com 2016