شنبه 4 خرداد 1387

محمد توسلی: برای نهضت آزادی پروانه صادر کنند، نظارت هم بکنند، آفتاب

اعضای نهضت آزادی قطعا از اين اقدام استقبال خواهند کرد که برای نهضت آزادی پروانه فعاليت صادر شود و همچنين ما آمادگی داريم که کميسيون ماده ۱۰ بر فعاليت‌ها درآمدها و هزينه‌های نهضت آزادی نظارت کند.


آفتاب: محمد توسلی گفت: «معتقدم که اصولا دولت نهم به فعاليت احزاب باور ندارد و رسما هم رئيس جمهور اعلام کرده است و به نظر می‌رسد اين نظارت بيشتر نقش کنترلی و محدود کردن فعاليت احزابی است که برای آنها پروانه صادر شده است».

محمد توسلی، رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی آفتاب با اشاره به اطلاعيه اخير دبيرخانه کميسيون ماده ۱۰ احزاب درباره ارائه اطلاعات احزاب به کميسيون ماده ۱۰ احزاب گفت: «اين اطلاعيه مربوط به احزاب رسمی است و مشمول نهضت آزادی که هنوز بعد از سی سال بعد از انقلاب پروانه برای آن صادر نشده نيست».

وی افزود: «در قانون احزاب اين اختيار برای کميسيون ماده ۱۰ احزاب پيش‌بينی شده است که بر عملکرد احزاب اعم از رسمی و غيررسمی نظارت داشته باشد و اين کار يک حق قانونی است که در قانون احزاب هم پيش‌بينی شده است ولی مواد ديگری در قانون است که محدوديت‌های کميسيون ماده ۱۰ احزاب در برابر احزاب را پيش‌بينی کرده است».

توسلی با بيان اينکه ما بايد به کليت قانون احزاب نگاه کنيم اظهار داشت: «ما بايد ببينيم تاکنون مسئوليت‌هايی را که قانون برای کميسيون ماده ۱۰ احزاب تعيين کرده است اين کميسيون به تمام آنها عمل کرده است که اکنون می‌خواهد به بحث نظارت بپردازد».

وی ادامه داد: «بايد ديد هدف وزارت کشور دولت نهم از طرح اين مساله بعد از گذشت ۲۸ سال از تصويب قانون احزاب چيست. معتقدم که اصولا دولت نهم به فعاليت احزاب باور ندارد و رسما هم رئيس جمهور اعلام کرده است به نظر می‌رسد اين نظارت بيشتر نقش کنترلی و محدود کردن فعاليت احزابی است که برای آنها پروانه صادر شده است».

عضو شورای مرکزی نهضت آزادی تصريح کرد: «اگر واقعا کميسيون ماده ۱۰ احزاب بخواهد با تغيير رويه برخلاف آن چيزی که قبلا گفته‌اند زمينه‌های تقويت احزاب را فراهم کنند و همچنين در خبرها مشاهده کرديم که گروه رايحه خوش خدمت که نزديک به دولت نهم است درخواست صدور پروانه برای فعاليت رسمی به کميسيون ماده ۱۰ داده است و اين گروه می‌خواهند در چارچوب قانون احزاب شناسنامه‌دار شود و با توجه به اين اطلاعيه اخير کميسيون ماده ۱۰ به نظر می‌رسد دولت نهم يک نگاه تازه‌ای به تحزب می‌خواهد ارائه کند و اگر اين تغييرات در کميسيون ماده ۱۰ انجام شود بايد از آنها تقدير بشود که به اين جمع‌بندی رسيده‌اند که بدون احزاب اداره کشور امکان‌پذير نيست».

وی اضافه کرد: «جلب مشارکت مردم بدون وجود احزاب ممکن نيست زيرا لازمه جلب مشارکت مردم ، نظام مردم‌سالار و دموکراتيک است و يک نظام مردم‌سالار بدون وجود احزاب واهی و بيهوده است».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

توسلی خاطرنشان کرد: «اگر با اين ديدگاه مثبت به اين اطلاعيه اخير کميسيون نگاه کنيم ما انتظار داريم کميسيون ماده ۱۰ احزاب در چارچوب قانون بر عملکرد احزاب نظارت کند و برای احزابی مثل نهضت آزادی که از قبل از انقلاب وجود داشتند پروانه صادر کنند و بر عملکرد ما نيز نظارت کنند. اعضای نهضت آزادی قطعا از اين اقدام استقبال خواهند کرد که برای نهضت آزادی پروانه فعاليت صادر شود و همچنين ما آمادگی داريم که کميسيون ماده ۱۰ بر فعاليت‌ها درآمدها و هزينه‌های نهضت آزادی نظارت کند ما اين اقدام را يک گام مثبت در تقويت فرآيند دموکراسی و اجرای اصول قانون اساسی ارزيابی می‌کنيم».

وی در پايان گفت:«نظارت بر فعاليت احزاب به معنی صدور حکم لغو مجوز نيست. براساس قانون احزاب، کمسيون ماده ۱۰ احزاب می‌تواند ابتدا در صورت تخلف از سوی احزاب تذکر شفاهی بدهد و سپس تذکر کتبی دهد و در موارد لازم گزارش تخلفات احزاب را به دادگاه صالحه مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی که به صورت علنی در دادگاه‌های عمومی با حضور هيات منصفه برگزار می شود ارجاع دهد».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد توسلی: برای نهضت آزادی پروانه صادر کنند، نظارت هم بکنند، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016