چهارشنبه 4 اردیبهشت 1387

البرادعی: همکاری ايران در باره مطالعات نظامی - اتمی يک گام به جلو است، راديو فردا

محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که همکاری ايران برای پاسخ به ادعاهای مربوط به تلاش برای ساخت بمب اتمی يک گام به جلو محسوب می شود.

اظهارات آقای البرادعی پس از آن منتشر شد که سخنگوی آژانس ساعاتی قبل از آن خبر داده بود: «ايران موافقت کرده است تا با آژانس در باره پاسخگويی به ادعاهای مطرح پيرامون مطالعات نظامی- اتمی تهران همکاری کند.»

مليسا فلمينگ گفت: آژانس اميدوار است که ايران پاسخ های لازم به اتهام های مطرح شده را تا ماه مه ارائه کند.

محمد البرادعی که در سارايوا، پايتخت بوسنی و هرزه گوين با خبرنگاران سخن می گفت، ابراز اميدواری کرده است که آژانس در تحقيقات خود در خصوص برنامه نظامی اتمی جمهوری اسلامی به پيشرفت دست يابد.

آقای برادعی اظهار داشت: «ايران موافقت کرده تا در باره اين موضوع مذاکره شود که در واقع تنها موضوع باقيمانده برای ما در زمينه تحقيق پيرامون گذشته و حال فعاليت های اتمی ايران محسوب می شود.»

مدير کل آژانس افزود: «تا آنجايی که من می دانم اين اميدواری هست تا پايان ماه مه بتوانيم در وضعيتی باشيم که توضيحات ايران را در زمينه مطالعات (ساخت بمب اتمی) دريافت کنيم. از نقطه نظر من، اين يک گام مهم است و اميدوارم که قادر باشيم ظرف چند هفته آينده اين موضوع اساسی را راستی آزمايی کنيم.»

مقامات آژانس می گويند که موافقت ايران در جريان سفر اولی هاينونن، معاون امور پادمان های آژانس بين المللی انرژی اتمی به تهران و گفت وگو با مقامات اتمی جمهوری اسلامی حاصل شده است.

اولی هاينونن روز دوشنبه وارد تهران شد و در گفت وگو با مقامات سازمان انرژی اتمی ايران خواستار پاسخ به ادعاهای سازمان های غربی مبنی بر مطالعات نظامی ايران در حوزه برنامه اتمی اش شد.
آژانس می گويد: بر اساس اسنادی که در اختيار آن قرار گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر اين اسناد را «ساختگی و جعلی» خوانده بود و گفته بود که تهران به همه سوالات آژانس پاسخ داده است.

محمد البرادعی اسفند ماه سال گذشته در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس در وين، اتهام «پيشرفت های نظامی هسته ای ايران» را « بسيار جدی» خواند و از جمهوری اسلامی خواست تا «به صورت فعال و داوطلبانه با آژانس همکاری کند.»

وی گفته بود: «تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در اين باره دريافت نکرده باشد و ايران نيز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمينان بگويد که ماهيت برنامه هسته ای ايران مسالمت آميز است.»

کشورهای غربی نگران هستند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود بدنبال ساخت بمب اتمی باشد ولی جمهوری اسلامی اين ادعا را رد کرده و ماهيت اين برنامه را صلح آميز می داند.

نا اميدی آلمان

در همين حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز سه شنبه نسبت به پيشرفت در منازعه اتمی جمهوری اسلامی ايران ابراز نا اميدی کرد.

وی که در يک کنفرانس مشترک خبری با همتای قطری خود در برلين سخن می گفت، اظهار داشت:«ما از پيشرفت در اين مسئله استقبال می کنيم، ولی متاسفانه در اين مسير قرار نداريم.»

شيخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزير قطر نيز در اين زمينه بر لزوم انجام گفت وگو به جای اعمال تحريم ها تاکيد کرد و گفت:«تحريم ها سازنده نيستند. در منطقه ما اين بسيار مهم است که مسئله به صورت مسالمت آميز و بدون خشونت حل و فصل شود.»

هفته گذشته، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در ديدار با يکديگر ضمن تاکيد بر لزوم جلوگيری از دستيابی ايران به توانايی ساخت بمب اتمی بر افزايش تحريم های بين المللی پافشاری کردند.

از سوی ديگر، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه گفت که مذاکرات شش جانبه در باره برنامه اتمی ايران ممکن است که ماه آينده در لندن برگزار شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقای لاروف اظهار داشت: مناسب است که گفت وگوهای مربوط به ايران همان زمانی انجام شود که نشست ميانجی گرهای چهار کشور برای صلح خاورميانه در روزهای اول و دوم ماه مه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری اينترفاکس ، وزير امور خارجه روسيه گفت:«من مايلم که نشست شش جانبه در باره ايران در لندن برگزار شود.»

آخرين مذاکرات پنج کشور عضو دائم شورای امنيت همراه با آلمان ماه جاری در شانگهای چين برگزار شد و بدون دست يافتن به نتيجه ای در باره اقدامات آينده پيرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پايان يافت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'البرادعی: همکاری ايران در باره مطالعات نظامی - اتمی يک گام به جلو است، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016