جمعه 13 اردیبهشت 1387

علی لاريجانی در نماز جمعه تهران: مساله اصلی کشور مهار تورم است، ايسنا

منتخب مردم قم در مجلس هشتم در سخنان پيش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران گفت: اگر مجلس به تعبير مقام معظم رهبری تازه‌نفس شروع به کار کرده است، بايد بداند اصول‌گرايانی که مردم به آن‌ها افتخار حضور اکثريتی را در مجلس دادند، بايد قدر نعمت را بدانند و به مسائل اصلی ملت بپردازند، نه باندبازی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دکتر علی لاريجانی با بيان اين‌که مجلس بايد مرکز وحدت کشور باشد، گفت: اگر غرور کاذب عايد نمايندگان شود عزت از آنها سلب می‌شود.

وی خطاب به منتخبان مردم گفت: مردم به شما اعتماد کرده‌اند و امروز مساله‌ی اصلی کشور مهار تورم، رونق اقتصادی و زندگی قابل پيش‌بينی برای مردم است.

لاريجانی با بيان اين که مجلس در اين راه به تعامل نزديک با دو قوه‌ی ديگر نياز دارد، افزود: مردم جدال بی‌وجه را دوست ندارند. مجلس بايد به جای کنار نشستن، توليد فکر کند و فعال باشد. مردم علاقه‌مند هستند مجلس برای رفع مشکلات کشور،‌ حيات داشته باشد؛ از اين رو اميدوارم با نگاه عميق‌تر و انديشه‌ی شهيد مطهری بتوانيم در اين راه گام‌های مثبتی برداريم.

لاريجانی هم‌چنين با اشاره به بزرگداشت روز معلم و روز کارگر خاطرنشان کرد: اين دو قشر مهم و ممتاز جامعه، دو بال تعالی، تکامل و توسعه‌ی کشورند و کشور بايد بيش از پيش بر رفع مشکلات اين دو قشر ارزشمند اهتمام ورزد.

وی با بيان اين‌که امام خمينی (ره) مطهری را حاصل عمرش می‌دانست، گفت: امروز ما بايد فهمی متناسب از آثار شهيد مطهری کسب کنيم و اگر می‌خواهيم راه امام تداوم پيدا کند بايد نسبت به آثار شهيد مطهری که در بارور کردن نظام جمهوری اسلامی نقش محوری داشته، اهتمام جدی داشته باشيم که بار اين کار بر دوش مسوولان جمهوری اسلامی ايران است؛ زيرا شناخت و محقق کردن افکار ايشان وظيفه‌ی همه‌ی دولتمردان است و بايد ديد پس از ۳۰ سال چه‌قدر در راه تحقق انديشه‌های مطهری به عنوان ايدئولوگ نظام جمهوری اسلامی ايران تلاش کرده‌ايم؟!

علی لاريجانی درباره‌ی مدل توسعه از نگاه آيت‌الله مطهری خاطرنشان کرد: مساله‌ی توسعه در صحنه‌ی جهانی موضوع چالش‌برانگيزی است. در تفکر شهيد مطهری، توسعه معلول شرايط زمان و احتياجات بشر است. مطهری معتقد است توسعه در دنيا عامل خودآگاهی بيشتر شده؛ اما راه‌های انحطاط از سوی استعمارگران افزايش يافته، اما اين موضوع قابل انکار نيست که پيشرفت و توسعه‌ی تمدن، خواه ناخواه به يک سلسله بيداری‌ها منجر می‌شود.

اين فعال سياسی تاکيد کرد: استعمارگران به اين فکر افتاده‌اند که با هويدا شدن آگاهی در مردم، بال شرف و اخلاق را خراب کنند و آن‌گاه اشاعه‌ی انواع فساد اخلاقی را به عنوان يک امر تخديری به اسم تمدن و آزادی شاهد بوديم. پس مطهری نه تنها به توسعه اعتقاد داشت بلکه آن را عامل آگاهی در جامعه می‌دانست.

منتخب مردم قم در مجلس هشتم شورای اسلامی گفت: در تئوری مطهری، کمال انسانی مبنای توسعه است و هر توسعه‌ای که بتواند استعدادهای بالقوه در نهاد انسان را بالفعل کند، توسعه‌ی مورد نظر تفکر اسلامی و عمل صالح است.

لاريجانی با بيان اين‌که مطهری کل نظام اقتصادی دنيا را رد نمی‌کند، اظهار کرد: مطهری معتقد است نظام توسعه‌ی اقتصادی، بخشی جنبه‌ی عقلانی دارد که در همه‌ی نظام‌های يکی است و بخشی ديگر جنبه‌ی ارزشی دارد که از فقه اسلامی گرفته می‌شود.

نماينده‌ی ولی فقيه در شورای عالی امنيت ملی ادامه داد: مطهری معتقد به عامل تحول عظيم در توسعه‌ی غرب و توجه بيشتر آن‌ها به سرمايه‌های انسانی است و می‌گويد اگر ملتی اين رمز به دستش آمد می‌تواند معمای توسعه را حل کند؛ در حقيقت مطهری توسعه بر محور انسان را انتخاب اسلام می‌داند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی اضافه کرد: از نظر اسلام، اجتماع سالم در اقتصادی سالم نهفته است و اقتصاد سالم، اقتصادی است که قابليت رشد و توليد ثروت در آن فراهم باشد و در توسعه‌ای که تفکر اسلامی دنبال می‌کند، ميدان رقابت برای توليد بيشتر است. مطهری مبنا قرار دادن توسعه‌ی فرهنگی سياسی کشور، توسعه‌ی اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی و توسعه‌ی معنويت را خطوط اصلی در سيره‌ی اوليای دين می‌داند.

لاريجانی گفت: از ديدگاه مطهری، نظامی عادل است که بتواند بستر فاعليت استعدادهای فطری انسان را فراهم کند و در نصوص اسلامی هم موجود است که اگر فقر در جامعه‌ای بود ايمان از در ديگر خارج می‌شود؛ پس اگر در جامعه‌ای فقر گسترش پيدا کرد نبايد بگوييم که آن جامعه به سمت عدالت می‌رود.

نماينده‌ی ولی فقيه در شورای عالی امنيت ملی يادآور شد: مطهری معتقد بود اگر اميدی به بقای جهان باشد دو راه وجود دارد؛ يکی اين که بايد مکتب الهی اسلام را به طور معقول، علمی و استدلالی به جهان عرضه کرد و ديگر اين‌که بايد با تحجر به همان اندازه مبارزه کرد که با غرب‌زدگی. سوال اين‌جاست که در ۳۰ سال گذشته دستگاه ديپلماسی ما چه‌قدر بستر عرضه‌ی اسلام به دنيا را در مقايسه با تشنگی دنيا فراهم کرده است. قطعا مقدار نازلی خواهد بود؛ زيرا سيستم آمادگی و ظرفيت اين را ندارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علی لاريجانی در نماز جمعه تهران: مساله اصلی کشور مهار تورم است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016