جمعه 20 اردیبهشت 1387

هاشمی رفسنجانی: غرب درخصوص تروريسم و حقوق بشر دوگانه عمل می‌کند، ايسنا

سفير اتريش در جمهوری اسلامی ايران صبح روز پنجشنبه با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ديدار و پيرامون مسايل مختلف گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در اين ديدار تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران در شرايط احترام متقابل حاضر به همکاری و ادامه مذاکره با اتحاديه اروپاست.

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام، هرگونه پيش شرط برای مذاکره را غيرمعقولانه عنوان کرد و گفت: عقايدی که بر اساس آن نظام جمهوری اسلامی در ايران شکل گرفته نفی هرگونه سلطه‌پذيری است و اين سياست غربی‌ها فقط آنها را متضرر کرده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به موضوع انرژی گفت: جمهوری اسلامی ايران هيچ گاه از انرژی‌های نفت و گاز و نحوه صدور آن به عنوان اهرمی سياسی استفاده نکرده و هميشه به تعهدات خود در تامين انرژی دنيا عمل کرده است و محدوديت‌هايی که غرب در مورد صنايع نفت و گاز ايران اعمال کرده‌اند، دودش به چشم خودشان می‌رود زيرا ما در حد نياز می‌توانيم از نفت و گاز خود بهره بگيريم.

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام، منافع جمهوری اسلامی ايران را در تامين امنيت منطقه توسط کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: از ناامنی در عراق و افغانستان، جمهوری اسلامی ايران ضرر ديده است و ما علاقه داريم آرامش به اين دو کشور باز گردد.

وی افزود: ناتو در افغانستان و نيروهای ائتلاف در عراق در تامين امنيت ناتوان بوده‌اند و برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود به دنبال معرفی يک مقصر هستند و ايران را متهم می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی ادامه ناامنی و بحران در عراق و افغانستان و همچنين افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان را دو موضوعی عنوان کرد که موجب مشکلاتی برای منطقه و ايران شده است.

وی ادعای آمريکا مبنی بر اينکه جمهوری اسلامی ايران به دنبال اهداف هسته‌يی نظامی است را خلاف واقع دانست و گفت: عقايد مذهبی ما هيچگاه اجازه استفاده از بمب هسته‌يی را نداده و نخواهد داد و آرزوی ما اين است که شاهد دنيايی عاری از هرگونه سلاح هسته‌يی باشيم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به بهانه‌جويی‌های غربی‌ها در مسير پيشرفت هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران گفت: در صورت حاکم شدن فضای دوستانه و عقلانيت، ايران حاضر است اقدام لازم را برای جلب اعتماد جهانی بدهد.

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام با انتقاد از برخورد دو گانه غرب با موضوع تروريسم و حقوق بشر تصريح کرد: با وجود نقض مکرر مصوبات شورای امنيت توسط رژيم اشغالگر و وجود ۵ ميليون فلسطينی آواره و تبعيض و ظلمی که عليه فلسطينيان در داخل اراضی اشغالی توسط رژيم صهيونيستی صورت می‌پذيرد غرب سکوت کرده است و همچنين درخصوص نقض حقوق بشر در آمريکا و گوانتانامو تحرک جدی صورت نمی‌پذيرد و منافقين که رسما توسط خود غربی‌ها تروريست شناخته شده‌اند در پناه آنان هستند.

وی افزود: سلاح‌های شيميايی که در جنگ عراق عليه ايران توسط رژيم صدام استفاده شد و هزاران ايرانی هنوز با عوارض آن درگيرند توسط برخی کشورهايی اروپايی در اختيار اين رژيم قرار گرفت و اين با ادعاهايی که در غرب مطرح می‌شود متضاد است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ميشاييل پنستل، سفير اتريش در جمهوری اسلامی ايران نيز مذاکره را تنها راه اعتمادسازی و حل مسايل ميان اروپا و ايران عنوان کرد و گفت: ايران بر اساس قوانين بين‌المللی حق کامل دارد از انرژی هسته‌يی به صورت صلح‌آميز استفاده کند.

وی با اشاره به نقش موثر جمهوری اسلامی ايران در منطقه، حل مسايل عراق و افغانستان را نيازمند کمک ايران عنوان کرد.

سفير اتريش گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی ميان اتحاديه اروپا و ايران به نفع دو طرف است و می‌تواند در حل مسايل کمک باشد.

وی افزود: اتحاديه اروپا و اتريش علاقه دارد درخصوص مسايل مربوط به پناهندگان و مواد مخدر به ايران کمک کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمی رفسنجانی: غرب درخصوص تروريسم و حقوق بشر دوگانه عمل می‌کند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016