جمعه 10 خرداد 1387

هاشمی رفسنجانی: تحولات اخير موضوع هسته ای "دامی جديد" است، مهر

آيت الله هاشمی رفسنجانی تحولات فعلی در موضوع هسته ای را "دام جديد" توصيف کرد و گفت: دام جديدی برای ما گسترده اند و من فکر می کنم اگر آژانس همينطور ادامه بدهد اعتبارش را از دست خواهد داد.
به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران با اشاره به پايان مجلس هفتم و شروع مجلس هشتم، خواستار توجه مجلس جديد به نيازهای فوری کشور شد و گفت : تريبون مجلس بايد جايی برای انسجام و وحدت باشد که نياز امروز انقلاب اسلامی است.

وی همچنين با اشاره به وظيفه مجلس برای بررسی برنامه پنجم توسعه گفت : از مجلس و دولت انتظار می رود که برنامه پنجم را منطبق بر نيازهای مردم تدوين کنند.

آيت الله هاشمی رفسنجانی "سياست های اصل ۴۴" را موتور سند چشم انداز توصيف کرد و گفت : مجلسی ها خودشان برای بررسی و تصميم در مورد برنامه پنجم آماده کنند، چون برنامه پنجم سکوی جهش به سمت سند چشم انداز بيست ساله است.

امام جمعه موقت تهران در بخش ديگری از سخنانش به ريشه ها و زمينه های قيام تاريخی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ اشاره کرد و گفت : با تلاش مرحوم آيت الله حائری يزدی و آيت الله بروجردی حوزه ای در قم ايجاد شد که سرمايه ای عظيمی برای انقلاب اسلامی شد اما بعد از رحلت آيت الله بروجردی رژيم شاه تصميم گرفت حوزه را تضعيف کند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود : در سال ۱۳۴۱ اين مبارزه شروع می شود، شاه با عوام فريبی کامل موضوع "انقلاب سفيد" را مطرح کرد و برای آن رفراندوم گذاشت که با مخالفت امام و علماء مواجه شد که رژيم شاه خواست زهرچشمی از روحانيت بگيرد و حمله ناجوانمردانه ای به مدرسه فيضيه صورت دادند که اين حمله باعث شد که وعاظ بعدها روضه مدرسه فيضيه را می خواندند و مردم با شنيدن وقايع مدرسه فيضيه گريه می کردند.

آيت الله هاشمی رفسنجانی تصريح کرد : سخنرانی امام در عاشورای سال ۱۳۴۲ بی سابقه بود و در آن سخنرانی صريحا به شاه حمله کردند و بعد از سخنرانی امام رژيم تصميم گرفت که امام را بازداشت کند که در ۱۲ محرم ايشان را ربودند.

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به اينکه در آن زمان به اجبار به سربازی برده شده بود، گفت : در پادگان باغشاه با طلبه ها بحث می کرديم اگر فرمان تيراندازی به مردم دادند چه کار کنيم که من گفتم اگر چنين فرمانی دادند به خود فرماندهان شليک خواهيم کرد.

وی گفت : مسجد ابوالفتح در شهرری نقطه آغاز قيام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود و تظاهرات به کاخ مرمر هم رسيد شقاوتی که در ۱۵ خرداد ثبت شد در تاريخ بی سابقه است. امام در ۱۵ خرداد رهبری مستقيم داشتند. بعد از ۱۵ خرداد مبارزات زيرزمينی شد و صحنه مبارزه تا آخر دهه چهل شمسی کاملا عوض شد و از سال ۵۶ دوباره امواج خروشان مردم در خيابانها پيدا شد.

آيت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت : وظيفه همه قلم به دستان اين است که نگذارند بين نظام و مردم ايجاد شود. علاقمندان به انقلاب به گونه ای برای مردم خدمت کنند که مردم در صحنه بمانند. اگر خدای ناکرده در صندوقهای رای شاهد آرای کافی نباشيم و اگر مردم راضی نباشد از آنچه که بر سرشان می آيد بين نظام و مردم فاصله می افتد و نبايد دچار اين اشتباه شويم و به دام دشمنانمان بيفتيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع عراق گفت : در عراق هنوز خرابکاری ها و مزاحمت ها وجود دارد ولی ريشه اصلی مشکلات درعراق حضور آمريکا است و عراقيها نبايد تداوم حضور آمريکا در عراق را قبول کنند که اين خطرناک است.

آيت الله هاشمی رفسنجانی همچنين به گزارش اخير البرادعی اشاره کرد و گفت : در پرونده هسته ای ما با آژانس که داور انتخاب شده بود همکاريهای زيادی کرديم و سئوالاتشان را جواب داديم و خودشان هم به اين همکاری اشاره کردند اما اخيرا تعدادی ادعا از طرف امريکا مطرح شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سخنان ديروز معاون البرادعی گفت : ديروز آقای هاينونن در وين اعلام کرد که ما از ۱۰ کشور اطلاعات گرفتيم وايران بايد به اين مسائل جديد پاسخ بدهد.

آيت الله هاشمی رفسنجانی تحولات فعلی در موضوع هسته ای را "دام جديد" توصيف کرد و گفت : دام جديدی برای ما گسترده اند و من فکر می کنم اگر آژانس همينطور ادامه بدهد اعتبارش را از دست خواهد داد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد : من نصيحت می کنم به آمريکا و يارانش و هم به آژانس که در اين مورد خيلی روشن است که حق با ايران است .

وی افزود : جرم ايران از نظر آنها اين است که خودش به اين نقطه رسيده است که آستانه ورود به صنعت صلح آميز هسته ای است. اينها فکر می کردند که اين راه منحصر به آنهاست و کسی نمی تواند از اين راه عبور کند اما ايران عبور کرده است و نبايد اينگونه انتقام بگيرند. بايد مذاکره کنيم و بهتر است که اين قدرتها و آژانس راه درستی را انتخاب کنند و ايران و منطقه را با مشکل مواجه نکنند.

هاشمی رفسنجانی تصريح کرد : بايد نشست و به صورت معقول مذاکره کرد که قطعا به نتيجه می رسد. زحمتی برای خودشان و ما ايجاد کردند اما اين راه غلطی است که اميدواريم اين نصيحت خيرخواهانه ما را مورد توجه قرار بدهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با تسليت سالگرد ارتحال آيت الله فاضل لنکرانی آن مرحوم را از اساتيد بزرگ حوزه معرفی کرد و خواستار بهره گيری طلاب از انديشه ها و دروس اين مرجع فقيد شد.

آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های اول نماز به تحليل محتوای ارکان مختلف نماز پرداخت و با بيان اينکه اذان و نماز اشتراکات زيادی دارند گفت : اذان بيان کننده عقايد و شعائر اسلامی است.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت : اخلاص روح نماز است و نمازگزار بايد سعی کند مرحله و مرتبه ای از اخلاص را در نماز خود داشته باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس به سوره حمد(فاتحه الکتاب) به عنوان اولين جزء نماز، سوره حمد اشاره کرد و گفت: تفسير حمد آنقدر زياد است که حضرت علی (ع) می فرمايند اگر اراده کنم می توانم بار سنگين هفتاد شتر را با تفسير سوره فاتحه پر کنم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد : امام خمينی(ره) هم بيش از هر سوره ای روی سوره حمد کار کرده اند در مورد آن تفسير نوشته اند و مجذوب اين سوره بوده اند.

امام جمعه موقت تهران "بسم الله الرحمن الرحيم" در سوره حمد را نماد و تجلی مشيت مطلقه الهی توصيف کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمی رفسنجانی: تحولات اخير موضوع هسته ای "دامی جديد" است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016