سه شنبه 31 اردیبهشت 1387

افروغ: موافقان استيضاح وزير بازرگانی امضاهای خود را پس نگرفته‌اند، فارس

خبرگزاری فارس: يکی از طراحان استيضاح وزير بازرگانی گفت: هيچ يک از نمايندگان امضا کننده طرح استيضاح وزير بازرگانی امضاهای خود را پس نگرفته‌اند.


به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاری فارس، عماد افروغ نماينده تهران در مجلس در حاشيه جلسه علنی امروزسه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ سوالی درباره جمع‌آوری امضا برای منتفی شدن استيضاح وزير بازرگانی در صحن علنی مجلس گفت: ما نيز از اين مسئله متعجب شديم و اعتراض کرديم. همچنين به تعدادی از نمايندگان مجلس مراجعه کرديم تا نامه پس گرفتن امضای استيضاح وزير بازرگانی را امضا نکنند.
وی با بيان اينکه من نمی‌دانم چه کسانی پشت پرده هستند و اين لابی‌ها را ساماندهی می‌کنند، افزود: هيچ يک از نمايندگان امضا کننده طرح استيضاح وزير بازرگانی امضاهای خود را پس نگرفته‌اند اما من می‌بينم که روزنامه قدس از طريق SMS خبر می‌دهد که استعفای وزير بازرگانی منتفی شد.
عضو کميسيون فرهنگی مجلس با اشاره به اينکه ما نمی‌دانيم از استيضاح وزير بازرگانی منافع چه کسانی به خطر می‌افتد، خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها توقع نداريم که پيام جعلی ارسال کنند و اين مايه شگفتی است.
افروغ تاکيد کرد: اينجانب هرگز امضای خود در طرح استيضاح وزير بازرگانی را پس نخواهم گرفت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا هيئت رئيسه مجلس برای منتفی شدن استيضاح اقدام به جمع‌آوری امضا از نمايندگان کرده است، گفت:‌ خير. يکی از اعضای هيئت رئيسه مجلس امضا جمع می‌کرد و اين امر به آن معنا نيست که کل هيئت رئيسه به دنبال اين هستند که استيضاح انجام نشود. اما می‌شود اين حرف را زد و نشانه گرفت مبنی بر اينکه ظاهراً تعاملی پشت پرده بوده که اينگونه خود را نشان داده که يکی از اعضای هيئت رئيسه بيايد و امضا جمع کند.
رئيس سابق کميسيون فرهنگی مجلس افزود: تقريبا يک الی دو نفر از اعضای هيئت رئيسه مجلس را می‌ديدم که تلاش می‌کردند تا برای منتفی شدن استيضاح امضا جمع شود. البته عيبی هم ندارد نمايندگان حق دارند امضا کنند اما مگر روز اول که قرار است استيضاح انجام شود ما بيش از ده امضا نياز داريم؟
افروغ تصريح کرد: در روز اول هم امکان دارد که همه امضا‌ کنند کما اينکه در اين استيضاح ۲۵ نفر امضا کردند بنابراين هيچ فرقی نمی‌کند. بنظر من نمايندگان نبايد اين امضا را می‌کردند.
وی با بيان اينکه ممکن است برخی از نمايندگان در رودربايستی قرار بگيرند اظهار داشت: ممکن است همکاران از آنها خواهش کرده تا امضای خود را پس بگيرند اما تحليل من اين است که اصلا نبايد اين خواهش صورت بگيرد. آن نمايندگان که طرح استيضاح را امضا کردند می‌توانند نسبت به اين خواهش بی‌توجه باشند چراکه وقتی روز اول طرح استيضاح امضا می‌شود تنها به ۱۰ امضا نياز دارد. اين بدين معنا است که بقيه مخالف هستند. يعنی ۲۰۰ نماينده که مخالف هستند ممکن است امضا بکنند که خواهش کنند بنابراين هيچ فرقی نمی‌کند که به رغم آن مخالفت‌های اوليه، استيضاح انجام می‌شود. به رغم اين امضاها که برای منتفی شدن استيضاح جمع‌آوری شده باز بايد کماکان استيضاح انجام شود.
نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين سوال که آيا اين مخالفت‌ها روی ذهن استيضاح کنندگان تاثير می‌گذارد، گفت: علی‌القاعده نبايد تاثير بگذارد. برای اينکه مثل روز اول می‌ماند وقتی با ۱۰ امضاء استيضاح انجام می‌شود يعنی اينکه بيش از ۲۰۰ نفر مخالف هستند. فرض کنيد اين ۲۰۰ نفر آن زمان بيايند و نامه بنويسند بهرحال چه فرقی می‌کند هر دو شبيه يکديگر هستند. چه روز اول که بيش از ۲۰۰ نفر امضا نمی‌کنند و چه الان با فرض بر اينکه ۲۰۰ نفر امضا کنند و درخواست منتفی شدن استيضاح داشته باشند.
افروغ با طرح اين سوال که استيضاح به چه معناست، گفت: ما يک سری سوالات داريم و می‌خواهيم پاسخ‌هايی را بشنويم اين اصلا به آن معنا نيست که استيضاح الزاماً‌ به رای عدم اعتماد می‌انجامد.
وی گفت: اگر واقعا ما از توضيحات وزير قانع شديم رای اعتماد به وزير خواهيم داد.
نماينده تهران در مجلس با بيان اينکه اين مايه تاسف است که جمهوری اسلامی به کجا می‌رود و جمهوری اسلامی به کجا کشيده می‌شود، گفت:‌ من واقعا برای جمهوريت، مردم سالاری، حق مردم، رای ملت و مصالح کشور احساس خطر می‌کنم چرا که يک عده خيلی راحت هرکاری را انجام می‌دهند. امروز يک حرفی را می‌زنند و فردا حرف ديگری را.
افروغ با بيان اينکه ظاهرا ما به تدريج هم در بعد حقانيت و هم در بعد مقبوليت دچار بحران مشروعيت شده‌ايم، خاطرنشان کرد:‌ ما يک حقانيت‌نمايی داريم و يک مقبوليت‌نمايی توسط يک عده‌ای. واقعا بايد جلوی اينها ايستاد يعنی بايد مردم آگاه شوند و جلوی اين حرکت‌ها بايستند.
وی افزود: بايد شفاف به جلو برويد و واقعا مردم نگران می‌شوند. من نيز نگران اصل نظام هستم و به نظر من برای مقابله با اين قضيه نمايندگان بايد با قاطعيت پای اين استيضاح بايستند چون اين استيضاح، استيضاح يک وزير نيست استقامت در راه جمهوری اسلامی، مبانی ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است.
عضو کميسيون فرهنگی مجلس گفت:‌ آنهايی که مدعی يک سری ارتباطات هستند چرا اينگونه مواقع آنقدر لابی می‌کنند؟ چرا پای شکايت را به ميان می‌کشانند؟ واقعا نمی‌فهمم آن ارتباط و اتصال کجا و اين شکايت‌ها و اين لابی‌ها کجا.
افروغ در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه آيا شکايتی از استيضاح‌کنندگان شده است، گفت: خير، من در کل گفتم. در اين دولت ما شاهد يک شکايت‌های مفرط هستيم و يک لابی‌هايی که واقعا ناموجه است را مشاهده می‌کنيم. اما از طرف ديگر هم سخنی از ارتباط و اتصال به ميان می‌آيد ما به هيچ وجه حق نداريم در مديريت کشور حق،‌ برنامه‌ها، معارف اسلامی، شيعی و فلسفی را کنار بگذاريم. همچنين نبايد گفته‌های امام زمان و ائمه اطهار در مورد امام زمان (عج) را کنار بزنيم.
وی با بيان اينکه ما به چه بايد چنگ بزنيم، افزود: آيا به يک چيزی که ممکن است يک نفر شهود کرده باشد؟ بايد توجه داشت که با شهود شخصی کشور اداره نمی‌شود. چون شهود اصطلاحاً به لحاظ روش شناسی فاقد انتقال بينای ذهنی است. بدين معنا که من نيز بتوانم شهود را ببينم و بتوانم بر اساس آن داوری کنم بنابراين نمی‌توان براساس يک ارتباط شخصی سوالات خود را مطرح نکنم.
نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکيد براينکه جمهوری اسلامی برخاسته از يک فرهنگ کهن است، خاطرنشان کرد: ايران يک تمدن تاريخی ريشه‌دار دارد که ما نمی‌توانيم بگوييم عقل، برنامه و استراتژی بلند مدت، چشم انداز برنامه‌های ۴ ساله و ۵ ساله تعطيل شود.
افروغ گفت: ما به چه بايد توجه کنيم؟ به يک اتصال و ارتباطی هرچند درست که من در همين درست بودن آن هم حرف دارم. ما همه اعتقاد داريم که حاکميت از آن خداست. نظام ولايت فقيه يعنی پذيرش حاکميت خدا، اما اين پذيرش از طريق ولايت فقيه به ما منتقل می‌شود يعنی با اذن خدا، پيامبر و معصوم. ولی ما امروز ولی فقيه، جانشين امام زمان است بنابراين ما ولی فقيه را مسئول می‌شناسيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

افروغ افزود: يک کسی بگويد من کاری به ولی فقيه ندارم من مستقيما ارتباط دارم از نظر ما قابل قبول نيست. در نظام سياسی جمهوری اسلامی ما اگر ارتباطی هم است بايد از طريق ولی‌فقيه مسلمين باشد نه اين ادعايی که واقعا تنها حکومت سوز، عقل‌سوز، عشق سوز و اعتقاد سوز است.
وی افزود: من واقعا احساس خطر می‌کنم که اعتقادات پاک مردم دست خوش يک سری از ادعاهای کاذب قرار گيرد و مخشوش شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افروغ: موافقان استيضاح وزير بازرگانی امضاهای خود را پس نگرفته‌اند، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016