چهارشنبه 1 خرداد 1387

احمدی نژاد: استيضاح وزير بازرگانی نادرست بود، برخی پرونده‌های مفاسد را به سران قوا نشان می‌دهم، ايسنا

- برنامه تحولات اقتصادی تير ماه اعلام می‌شود

محمود احمدی‌نژاد رييس‌جمهور کشورمان صبح روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران حضور يافت پيدا کرد و از آغاز بحث تحولات اقتصادی در جلسات دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد در ابتدای اين گفت‌و‌گو افزود که بحث تحولات اقتصادی در کارگروه‌های مربوط بررسی شده و از امروز (چهارشنبه) بحث درباره آن به صورت رسمی در جلسه دولت آغاز شده است.

وی اظهار کرد: اين بحث چندين جلسه در دولت ادامه پيدا می‌کند تا ان‌شاءالله به جمع‌بندی نهايی برسد و پس از آن‌که به جمع بندی نهايی رسيد، در هفته اول تيرماه به اطلاع عموم می‌رسد.

رييس‌جمهور تصريح کرد که دولت تغيير و تحولات اقتصادی را با برنامه‌های اجرايی که در اين ارتباط دارد به اطلاع عموم می‌رساند و اين فرصت را فراهم می‌کند که کسانی که نظری دارند نيز نظراتشان را در اين ارتباط ارايه دهند تا اين طرح تکميل شود.

وی هم‌چنين خبر داد که «رحيمی» رييس فعلی ديوان محاسبات در مجلس هشتم، از اين پس به عنوان معاون حقوق و پارلمانی رييس‌جمهور ايفای نقش خواهد کرد.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به مسائل منطقه‌ای و تحولات جهانی اشاره کرد و گفت: در بحث لبنان مطلع شديم که خوشبختانه کارهايی که در قطر در حال صورت گرفتن است روند مثبتی را طی می‌کند و اميدواريم اين کارها پی‌گيری شود تا به نتايج کامل برسد.

وی گفت: همه طرف‌ها بايد در لبنان صحبت کنند تا با حفظ استقلال و حقوق ملت اين کشور کار جلو رود؛ البته ديگران به‌ويژه کشورهای قدرتمند نبايد در مساله لبنان و امور داخلی اين کشور دخالت کنند، اين قدرت‌ها بايد کنار بروند و اجازه دهند ملت لبنان خود درباره سرنوشتش تصميم بگيرد.

رييس‌جمهور در ادامه به موضوع خشکسالی و تحولات اقتصادی که در عرصه جهانی در حال رخ دادن اشاره کرد و گفت: دولت تدابير لازم را برای مديريت عرصه داخلی در اين ارتباط و کاهش انتقال اين آسيب‌ها به داخل، هم‌چنين رساندن اين آسيب ها به صفر طراحی کرده و دستگاه‌ها نيز هر کدام وظيفه‌ای در اين ارتباط دارند. آنها وظايف خود را در اين ارتباط انجام می دهند که ان‌شاءالله تا آنجا که لازم باشد و به اصل کار آسيبی نرسد، درباره اين کارها اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: تحولات کشور و جهانی در مسيری حرکت می‌کند که روز به روز حقانيت آرمان‌های ملت ايران، انديشه و منطق آن ثابت می‌شود و صاحب‌نظران و مردم با اين حقانيت بيشتر آشنا می‌شوند.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور درباره تحقيق و تفحص از قضيه داوری ايران و آمريکا گفت: به نظر من اين تحقق و تفحص کار درستی است و مربوط به قبل از دولت نهم است. قرارداد الجزاير و مباحث مربوط به ديوان لاهه بايد روزی باز شود و مورد بازبينی قرار گيرد که چه مسائلی در آن پيش آمد و چگونه عمل شد. من از معاون حقوقی می‌خواهم در اين‌باره با خبرنگاران مصاحبه‌ای داشته باشد و اميدوارم اين روند زمانی اصلاح شود. دولت هم در اين باره اصلاحاتی کرده است. ما اميدواريم حقوق ملت ايران در اين سازوکاری که به ما تحميل شده مسترد شود.

احمدی‌نژاد درباره جابه‌جايی‌ها در دولت نيز گفت: اين‌که وزيری برود و وزير ديگر بيايد در کشور ما تابو شده است؛ در حالی که چرا بايد اين‌طور باشد، حتی اين مساله را در فوتبال هم می‌بينيم. يک مربی تصميم می‌گيرد يک بازيکن را از زمين خارج کند اما آن بازيکن عصبانی می‌شود و اعتراض می‌کند.

احمدی‌نژاد گفت: ما حرکت شخصی نداريم؛ حرکت‌مان تيمی است و همه با هم هماهنگ کار می‌کنيم. کدروتی هم بين ما وجود ندارد؛ البته اظهارنظر و نقد آزاد است و هرکس می‌تواند نقد کند. روزنامه‌ها هم که عليه دولت زياد انتقاد می‌کنند.

وی درباره طرح تحول اقتصادی نيز گفت: يک ماه؛ تا هفته اول تير صبر کنيد.

احمدی‌نژاد درباره سفر به ايتاليا و شرکت در اجلاس فائو نيز اظهار کرد: رييس فائو دعوت کرده است در اين اجلاس شرکت کنم و اين اجلاس به خاطر بحران مواد غذايی برپا شده است؛ چراکه برخی کشورها به خاطر اين بحران در معرض صدمات سنگينی قرار دارند. بايد يک فکر جدی در مديريت مواد غذايی در جهان شود، بحران اخير نشان داد که مديريت مواد غذايی مديريت درستی نبود و هم‌اکنون ۳۳ کشور در شرايط سختی قرار دارند. ما هم طرح‌هايی را برای مقابله با اين بحران تهيه کرده‌ايم و آن را ارائه می‌کنيم.

وی درباره مقابله دولت با بحران خشکسالی نيز گفت: دولت برای مقابله با بحران خشکسالی يک لايحه دو فوريتی را امروز به مجلس ارائه کرد. دو فوريت آن هم به خاطر اين بود که از آن‌جا که مجلس هفتم در روزهای آينده به پايان می‌رسد، و مجلس جديد نيز يک ماه برای تشکيل کميسيون‌ها و ساختارهای خود وقت صرف می‌کند، برای مقابله با خشکسالی که کشاورزان را با آسيب مواجه کرده است، وقت باشد، از اين رو دو فوريت برای اين لايحه در نظر گرفتيم تا در همين مجلس به آن رسيدگی شود که به هر حال اين توفيق نبود که اين در مجلس مطرح شود و مجلس کار مثبت‌تری در روزهای آخر انجام دهد.

رييس‌جمهور در ادامه درباره اين‌که چرا اندکی صبر نشد تا وزير کشور گزارش انتخابات خود را در مجلس بخواند و اين مورد انتقاد برخی از نمايندگان هم بود گفت: چه فرقی می‌کند چه کسی آن گزارش را بخواند. انتخابات برگزار شده و شورای نگهبان هم آن را تاييد کرده است، آن گزارش هم تشريفاتی است.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات را شورای نگهبان تاييد کرده و مجلس هم در وقت قانونی خود تشکيل خواهد شد. ملت در انتخابات حاضر شد و صدها هزار نفر در برگزاری انتخابات به صورت هماهنگ باهم کار کردند.

احمدی‌نژاد درباره انتقادها نيز گفت: آن‌ها در انتقاد آزاد هستند. ما که ممنوعيت درباره‌ اظهار نظر نداريم. آن‌ها هم می‌توانند تاييد يا تکذيب کنند. بگذاريد اين آزادی در کشور وجود داشته باشد و آن‌ها هم نظر بدهند اين که عيبی ندارد. اگر در نظرها چيزی باشد که به درد ما هم بخورد از آن استفاده می‌کنيم.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره استيضاح وزير بازرگانی و متوقف شدن اين مساله در مجلس اظهار کرد: من خوشحال هستم که اين اتفاق افتاد؛ چرا که استيضاح وزير بازرگانی کار نادرستی بود. وزير بازرگانی جزء موفق‌ترين و پرتلاش‌ترين وزراست و اگر اقداماتش را تشريح کند خواهيد ديد چه کارهايی انجام شده است.

وی افزود: من از وی می‌خواهم اقداماتی را که انجام داده‌ به اطلاع عموم برساند و برای شما تشريح کند.

رييس‌جمهور هم‌چنين با بيان اين که وزير بازرگانی کارهای بزرگ و زيربنايی انجام داده که خودش بايد آن‌ها را تشريح کند افزود: من به دو مورد آن‌ها اشاره می‌کنم. دولت همواره جلوتر از زمان حرکت کرده است، شما می‌دانيد ما شب‌های عيد معمولا با گرانی ميوه مواجهيم ولی امسال با تدابير خوبی که اتخاذ شد، قيمت ميوه‌ای که در سال ۸۷ ارايه شد، کمتر از سال ۸۴ و ۸۳ بود، بدون اين که به توليد داخلی آسيب برسد و کشاورزان دچار مشکل شوند. دولت نه يک کيلو ميوه خريد و نه يک کيلو انبار کرد، کارهايی که در مورد ميوه در شب عيد انجام شد از طرف خود مردم و اصناف صورت گرفت؛ آن‌ها مشارکت سازنده داشتند و بازار را تنظيم کردند.

وی با بيان اين که همه کارها در دست دولت بود ادامه داد: ديدم که تعداد محدودی از ائمه محترم جمعه و برخی افراد و رسانه ها موضوع برنج را وصل کردند به دولت و اين به دليل عدم اطلاع آنها از ماوقع است. دولت در سال گذشته طبق برآوردهايی که کرد متوجه شد در زمينه برخی محصولات از جمله برخی مواد غذايی در عرصه جهانی شاهد مشکلاتی خواهيم بود و برخی کالاها در عرصه جهانی افزايش قيمت خواهند داشت، از اين رو در اين ارتباط کميته‌ای در دولت ايجاد شد و تصميم گرفت تدابير مناسبی را برای مواجهه با اين مساله اتخاذ کند.

رييس‌جمهور گفت: شما خود می‌دانيد مثلا در برخی مواد غذايی مانند برنج يا روغن واردکننده هستيم و بايد مسيری را طی کنيم که به خودکفايی برسيم؛ البته ما در بسياری محصولات به خودکفايی رسيده‌ايم و آنها را صادر هم می‌کنيم.

احمدی‌نژاد افزود: برای مبارزه با آشفتگی‌ای که پيش‌بينی می‌کرديم در بازار ايجاد شود، دو ابزار در دست داشتيم؛ يکی تعرفه گمرکی و ديگری يارانه.

رييس‌جمهور افزود: شما می‌دانيد که طی دو سه سال اخير رقم يارانه‌ها هر سال در بودجه کاهش پيدا می‌کند و تعداد کسانی که يارانه می‌خواهند بيشتر می‌شود، از طرف ديگر قيمت کالاهای يارانه‌ای افزايش پيدا کرده است و در حقيقت مسير عملی که دولت می‌تواند يارانه بدهد، کاهش پيدا کرده، ما با توجه به اين وضعيت مباحث خود را با مجلس در ميان گذاشتيم و موضوع را با آنها بررسی کرديم؛ چنان که کارگروهی تشکيل شد که تدابيری انديشيده شود از جمله کالاهايی وارد شود تا بازار را متعادل کنيم. هم‌چنين قرار بر اين شد که دو ميليارد دلار در اختيار دولت قرار داده شود تا بتوانيم از قبل بازار را تنظيم کنيم، البته وقتی اين مبحث در دولت مطرح شد، من با وزرا صحبت کردم و اين مقدار را به يک ميليارد و دويست ميليون دلار رسانديم و با قيد دو فوريت به مجلس داديم که البته نه دو فوريت و يک فوريت آن تصويب نشد و تا امروز نيز در دستور کار مجلس قرار نگرفته؛ از اين رو تنها ابزاری که برای ما باقی ماند اين بود که تعرفه را کاهش دهيم و اين کار را کرديم؛ گر چه وقتی اين کار صورت گرفت، عده‌ای نيز بار ديگر اين مساله را زير سوال بردند و هجوم آوردند.

وی گفت: ما مثلا محدوديت از گمرک سيستان و بلوچستان را برداشتيم که بتوانيم کالاها از جمله برنج را وارد کنيم که همين مورد نيز مورد انتقاد قرار گرفت.

رييس‌جمهور ادامه داد: با توجه به پيش‌بينی‌هايی که کرده بوديم وزير بازرگانی از ۷ ، ۸ ماه قبل راهکارهايی را برای مبارزه با مسائلی که فکر می‌کرديم پيش می‌آيد ارايه داده بود و تا امروز نيز پی‌گيری کرده است که بعد از آن قضيه استيضاح مطرح شد.

وی گفت: دولت تمام تلاش خود را برای حل اين مشکلات به کار گرفت، ما آمديم و مشکلات را نيز مطرح کرديم.

رييس‌جمهور اظهار کرد: وزير بازرگانی در اين قضيه مظلوم واقع شد، در صورتی که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات انجام داد، بعد می‌آيند مساله استيضاح وزير را مطرح می‌کنند که البته و خوشبختانه اين مساله اصلاح شد و ای کاش زودتر اصلاح می‌شد؛ چرا که وقتی يک وزير موقعيتش سست می‌شود بازار نيز دچار تزلزل می‌شود.

وی گفت: من حرف همه کسانی را که مساله استيضاح را مطرح کردند شنيدم و حرفی که بتوان به وسيله آن به وزير ايراد گرفت در آنها وجود نداشت؛ البته خب آن‌ها اگر حرف‌هايی دارند می‌توانند حرفشان را بزنند.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر سستی در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اظهاراتی مبنی بر اين‌که مخالفان دانشگاه آزاد افراد حسودی هستند نيز اظهار کرد: حرکت دولت در مواجهه با مفاسد اقتصادی کند نشده، دولت در اين زمينه مصمم‌تر شده است و کار خود را در اين ارتباط انجام می‌دهد. بسياری از مجراها را بسته و کنترل کرده و برخورد می‌کند ولی اين که شما می‌گوييد دولت تقريبا در مبارزه با مفاسد اقتصادی تنهاست حرف درستی است، البته ما ناراحت نيستيم، کار خود را می‌کنيم و معتقديم که خداوند متعال نيز از ما حمايت خواهد کرد.

وی تاکيد کرد: در دولت هيچ سستی و ضعفی در اين ارتباط ايجاد نشده ولی ديگران آزاد هستند اظهار نظر کنند و من در مصاحبه مطبوعاتی خود در اين ارتباط صحبت کرده‌ام. اين که عده‌ای بيايند و منکر اين مباحث شوند، در واقع فرصت را به متخلفان می‌دهند که کار را ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: اخيرا آقای حداد عادل در نامه‌ای به من بخشی از پرونده‌هايی را که در کميسيون اصل ۹۰ مجلس در اين ارتباط مورد بررسی قرار گرفته فرستاده‌اند که ان‌شاءالله اين پرونده‌ها در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح می‌شود.

احمدی‌نژاد هم‌چنين خبر داد: در حال تنظيم برنامه‌ها هستيم تا هفته آينده با توجه به هماهنگی‌هايی که ايجاد می‌کنيم، جلسه سران سه قوه را در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار کنيم و من در آن‌جا به شما اين دفترچه‌ها و پرونده‌ها را نشان می‌دهم.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا در آن جلسه اسامی را هم اعلام خواهيد کرد؟ گفت: مردم خود می‌دانند منظور چه کسانی هستند. شما چرا سطح کار را پايين می‌آوريد. مردم می‌دانند افراد چه کار می‌کنند و با اين افراد آشنا هستند. در اين‌جا تذکری به شما می‌دهم. در بحث مفاسد اقتصادی بعضی‌ از يک طرف افتاده‌اند و می‌گويند اصلا مفاسد اقتصادی در کشور وجود ندارد. ولی برخی ديگر از طرف ديگر افتاده‌اند و کل کشور و کل نظام را زير سوال برده و می‌گويند فساد اقتصادی در همه جاست؛ هر دو اين‌ها اشتباه است. در ايران ما به خاطر فرهنگ نابی که داريم، وجود يک مفسده اقتصادی نيز سنگين است چه رسد صدتا و نبايد همه را زير سوال برد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که " اين مفسدان اقتصادی به صورت شبکه‌ای هستند" گفت: ببينيد وقتی يک فرد معمولی تخلفی می‌کند آن فرد را مجازات می‌کنند ولی وقتی يک دانه درشت می‌خواهد مجازات شود صدها دست در جهت حمايت بلند می‌شود و به نحوی رفتار می‌کنند که مبارزان با مفاسد اقتصادی را در جامعه متهم می‌کند؛ اين مساله پيچيده است. اما اين مساله اظهرمن الشمس است که در گذشته آن‌هايی که در موضع اجرايی بودند، وقتی اين مسايل مطرح می‌شد، می‌گفتند مطرح نشود چون امنيت اقتصادی از بين می‌رود ولی اين دولت خود می‌گويد که بايد برخورد شود و معتقد است که به نفع اقتصاد است.

وی بار ديگر تاکيد کرد: در اراده و عزم دولت در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی هيچ خللی ايجاد نشده، کارهايی را کرده و اين کارها موثر بوده است.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اعلام‌نشدن دلايل تغيير وزير کشورگفت: ما يک گروه و تيم هستيم و تيمی که مشغول به کار است بايد به صورت هماهنگ کارهای خود را به پيش ببرد و در اين چارچوب جابه‌جايی طبيعی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

احمدی‌نژاد افزود: من از رسانه‌ها می‌خواهم اين مساله را از تابو بودن خارج کنند. شما می‌بينيد که در برخی کشورها در يک سال دو دولت عوض می‌شود ولی کارها به خوبی پيش می‌رود.

وی افزود: بايد ديد چرا اين تصور وجود دارد که مثلا يک نفر تا اخر مسووليت يک کار را داشته باشد. ما در يک گروه بازی می‌کنيم و مربی هر چند وقت يک بار بر اساس تشخيص و شرايطی که وجود دارد آرايش تيم را عوض می‌کند که اين امر به اين معنا نيست که فردی که تعويض شده بد بوده، بلکه مربی شايد تشخيص داده آن فرد در جای ديگر می‌تواند بهتر کار کند و کس ديگری که جايگزين او شود، می‌تواند در اين سمت بهتر کار کند.

رييس‌جمهور گفت: اصل، انجام مناسب و بهتر ماموريت‌هاست، کسانی که در اين دولت بوده‌ و جابه‌جا شده‌اند دوستان خوب ما بوده‌اند و ما گله‌ای نداريم، افراد هم در اظهارنظرها آزاد هستند.

وی هم‌چنين گفت: مهم اين است که سياست‌های دولت در بخش‌های گوناگون اجرا شود و اگر در بخشی اجرا نمی‌شود، مثلا در حوزه اقتصاد و وزير بگويد من اجرا نمی‌کنم، جابه‌جايی صورت می‌گيرد. ما عهدی با مردم بسته‌ايم از جمله اين که حلقه مديران را باز کنيم. شما می‌بينيد مديرانی که در اين دولت حضور دارند جوانند و هيچ کدام وابستگی حزبی و گروهی نداشته‌اند. من تمام تلاش خود را کرده‌ام که بهترين تشخيص را داشته باشم، ولی اين امر به اين معنا نيست که تشخيص من اصلا اشتباه نيست، ولی من تمام تلاش خود را برای تشخيص درست انجام داده‌ام؛ البته به اين معنا هم نيست که کسانی که پشت ميز نشسته‌اند در حال حاضر عصاره توانمندی هستند، ما سعی کرديم توانمندها را انتخاب کنيم.

وی گفت: آقای پورمحمدی نيروی خوب و دلسوزی هستند و زحمت زيادی کشيده‌اند ولی در اين شرايط تشخيص داده شد که آرايش تيم بايد عوض شود. ما در اين مرحله کارهای بزرگی در پيش داريم، از جمله بحث تغيير تحولات اقتصادی و با توجه به شرايط آرايش تيم تغيير داده شده است.

احمدی‌نژاد هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که گفته می‌شود «رحيمی» رييس ديوان محاسبات، قرار است معاون حقوق و پارلمانی او شود، گفت: آقای الهام گويی مساله را ديروز (سه‌شنبه) مطرح کردند، آقای رحيمی از برادران خوب ما هستند که قرار شد با توجه به سوابقشان به‌ويژه سوابق حقوقی و فعاليتی که در ديوان محاسبات داشته‌اند، هم‌چنين چند دوره نمايندگی مجلس، در معاونت حقوقی انجام وظيفه کنند و ايشان نيز اين مساله را پذيرفته‌اند.

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آيا تغييرات ديگری نيز در راه است، همچنين پرسش ديگری مبنی براين که گفته می‌شود شورای نگهبان اعلام کرده دولت بايد برای تغييرات از ما اجازه بگيرد؟ گفت: من چنين چيزی دريافت نکرده‌ام.

وی در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايسنا مبنی بر اين که « برخی رسانه‌ها نوشته‌اند دولت از شورای نگهبان در مورد تغييرات استفساريه کرده، به‌ويژه اين که اگر اين تغييرات به نصف برسد، چگونه خواهد بود»، با رد اين مساله گفت: در آيين‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای دولت رای اعتماد اخذ نمی‌شود. دولت برنامه‌های خود را ارايه می‌کند و بعد وزرا رای اعتماد می‌گيرند و در حقيقت دولت به رای گذاشته نمی‌شود، در بحث تغييرات که اگر به نصف به علاوه يک برسد، در آنجا نيز دولت برنامه‌های خود را مطرح می‌کند و آن وزيری که مطرح می‌شود رای اعتماد می‌گيرد؛ از اين رو نگرانی در اين ارتباط وجود ندارد.

رييس‌جمهور در پايان تاکيد کرد: دولت اگر بخواهد تغييری بدهد خودش اعلام می‌کند، به هر حال اين دولت اگر تصميم بر تغيير داشته باشد خودش اطلاع‌رسانی می‌کند.

Copyright: gooya.com 2016