جمعه 3 خرداد 1387

کانون بهائيان امنيتی بودن بازداشت های اخير را رد کرد، بی بی سی

جامعه بين المللی بهائيان روز پنجشنبه دولت ايران را متهم کرد بازداشت اخير رهبران مذهبی اين گروه را به دليل تعصب مذهبی انجام داده است و نه چنانکه ادعا می کند به دلايل امنيتی. اتحاديه اروپا نيز به اين بازداشت ها اعتراض کرده است.

مقام های ايرانی روز ۱۴ مه با مراجعه به خانه های رهبران بهائيان ايران شش نفر از آنها را بازداشت و در زندان اوين تهران حبس کردند. به گفته مقام های جامعه بين المللی بهائيان يکی ديگر از رهبران بهائی روز ۵ مارس بازداشت شده بود.

سخنگوی دولت ايران روز سه شنبه گفته بود که بازداشت ها با هدف دفاع از امنيت ملی صورت می گيرد و "ربطی به مسائل عقيدتی ندارد."

غلامحسين الهام گفت: "اين جريان، تشکيلاتی سازمان يافته است که عليه منافع کشور عمل می کند و با بيگانگان مخصوصا صهيونيست ها ارتباط دارد."

اما جامعه بين المللی بهائيان روز پنجشنبه با صدور بيانيه ای گفت: "ادعاهای مقام های ايرانی که شش بهائی به دلايل امنيتی بازداشت شده اند و نه به خاطر مذهب شان کاملا بی پايه و بی سند است."

بانی دوگال فرستاده بهائيان در سازمان ملل متحد، دولت ايران را به تلاش برای ريشه کن کردن بهائيان به دليل مذهبشان متهم کرد.

وی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: "طرح مشهود دولت ايران همواره نابود کردن جامعه بهائيان بوده است و اين بازداشت های اخير نمايانگر تشديد اين طرح است... گروه بهائيان بازداشت شده صرفا به دليل اعتقادات مذهبی خود سرکوب می شوند."

جامعه بين المللی بهائيان فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضائی، بهروز توکلی، وحيد تيزفهم و مهوش ثابت را به عنوان افراد بازداشتی نام برده است.

روز چهارشنبه اتحاديه اروپا نيز از ايران خواست سرکوب بهائيان را متوقف کرده و افراد بازداشت شده را آزاد کند.

اتحاديه اروپا در بيانيه ای نوشت: "اتحاديه اروپا نگرانی جدی خود درباره ادامه تبعيض سازمان يافته و آزار بهائيان ايران به دليل مذهبشان را يادآوری می کند."

بهائيان چه پيش و چه پس از انقلاب توسط حکومت های ايران هدف قرار گرفته اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جمهوری اسلامی بهاييان را از پيروان اديان رسمی کشور محسوب نمی کند و به خصوص در سال های اول پس از انقلاب، گزارش هايی از آزار بهاييان، از جمله بازداشت و اعدام و محروميت آنان از حقوق اجتماعی، انتشار می يافت.

دولت ايران در ماه ژانويه بيش از ۵۰ نفر از پيروان بهائی را به اتهام ترويج دين خود بازداشت کرد.

ايران از اواسط قرن نوزدهم کانون دين بهائی بوده است. چندين بهائی در سال ۱۸۶۸ به فلسطين - اسرائيل کنونی - تبعيد شدند و معبدی در حيفا که اکنون شهری مقدس به حساب می آيد ساختند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کانون بهائيان امنيتی بودن بازداشت های اخير را رد کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016