سه شنبه 7 خرداد 1387

ايران گزارش البرادعی را رد کرد، بی بی سی

ايران گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد امتناع از ارائه اطلاعات به اين نهاد سازمان ملل را رد کرد.

رسانه های ايران به دنبال انتشار گزارش محمد البرادعی، مديرکل اين آژانس گفتند که اين گزارش، صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران را تائيد کرده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود گفته است که ايران، از دادن اطلاعات در مورد برنامه هسته ای خود امتناع می ورزد.

اين آژانس در گزارش خود نوشت که برای تشخيص اين که ايران هرگز در پی سلاح اتمی بوده يا خير، نياز به اطلاعات وجود دارد، اما دولت ايران اين اطلاعات را فراهم نمی کند.

خبرنگار بی بی سی در تهران می گويد که واکنش ايران به اين گزارش نشان می دهد که اين کشور آماده سازش بر سر برنامه هسته ای خود نيست.

سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران نيز گفته است که ايران فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نمی آورد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود گفته که ايران همچنان از اجرای مفاد قطعنامه های شورای امنيت خودداری کرده و غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نياورده است.

در اين گزارش آمده است ايران سه هزار و پانصد سانتريفوژ فعال دارد که از آنها در نطنز استفاده می کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود گفته است که ايران به بازرسان اين آژانس اجازه بازرسی از تاسيساتی را که در ماه آوريل تقاضا کرده بود، نداده است.

مقام های ايرانی در واکنش به گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته اند که هيچ کدام از سوال های اين سازمان را بدون پاسخ نگذاشته اند.

علی اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت که ايران بيشتر از دويست صفحه توضيح در پاسخ به سوال های اين سازمان ارائه داده است.

به گفته آقای سلطانيه گزارش جديد آقای البرادعی بيانگر تلقی آژانس از خاتمه يافتن "موضوع هسته ای" ايران است.

به گفته آقای سلطانيه گزارش جديد نشان می‌دهد کليه فعاليت‌‌های هسته‌ای ايران صلح‌آميز است و هيچ نوع شواهدی از انحراف مواد و فعاليت‌های هسته‌ای اين کشور به اهداف نظامی مشاهده نشده است.

گريگوری شولتی نماينده ايالات متحده در آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز گفته است که گزارش جديد آقای البرادعی بيانگر فهرست بلندی از سوال هايی است که ايران به آنها پاسخ نداده است.

به گفته آقای شولتی بخش هايی از گزارش به طور مستقيم ادعای ايران را رد می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران تأکيد کرده که به عنوان عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی و امضاکننده پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی، غنی سازی اورانيوم را به منظور توليد سوخت اتمی حق خود می داند و به هيچ وجه حاضر به دست کشيدن از اين حق نيست.

در مقابل، دولتهای ۱ + ۵ نيز تصريح کرده اند که تنها در مقابل توقف غنی سازی اورانيوم در ايران حاضرند با جمهوری اسلامی بر سر ميز مذاکره بنشينند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران گزارش البرادعی را رد کرد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016