چهارشنبه 15 خرداد 1387

عدم استقبال از احمدی نژاد در ايتاليا، بی بی سی

محمود احمدی نژاد در نخستين حضور رسمی خود در اروپا به عنوان رئيس جمهور ايران و با وجود حساسيتهای فراوانی که در اتحاديه اروپا، نسبت به مواضع ضداسرائيلی او برانگيخته شده، بار ديگر اعلام کرد که روند نابودی اسرائيل آغاز شده و اسرائيل چه با دخالت ايران و چه بدون دخالت ايران، قطعاً از صفحه روزگار محو خواهد شد.

محمود احمدی نژاد برای شرکت در نشست ۴۴ تن از سران دولتهای عضو سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به ايتاليا سفر کرده است، اين نشست در پی بحران جهانی افزايش بهای موادغذائی و به منظور بحث بر سر يافتن راههايی برای حل اين بحران تشکيل شده است.

دعوت از محمود احمدی نژاد برای شرکت در اين نشست، نه از جانب دولت ايتاليا بلکه از جانب دبيرکل فائو صورت گرفته و از ورود رئيس جمهور ايران به ايتاليا استقبال رسمی صورت نگرفت.

دعوت دبيرکل فائو از احمدی نژاد و سفر او به رم، پيشاپيش اعتراض سران جامعه يهوديان اين کشور و برخی محافل سياسی را در اين کشور برانگيخته بود.

با اين حال، آقای احمدی نژاد درست شب پيش از سفر به ايتاليا بار ديگر اسرائيل را "جرثومه فساد" خوانده و گفته بود آرزوی آيت الله خمينی بنيانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر محو اسرائيل از صفحه روزگار بزودی محقق خواهد شد.

او پس از ورود به ايتاليا نيز، در فرودگاه کامپينوی رم به خبرنگاران گفت: "مردم اروپا بيش از همه از صهيونيسم آسيب ديده اند و اکنون هم هزينه های سياسی و اقتصادی اين رژيم دروغين [اسرائيل] به دوش مردم اروپا افتاده است".

پس از پخش اين سخنان، ايگناچو لا روسا، وزيردفاع ايتاليا اظهارات آقای احمدی نژاد را خلاف تاريخ و عقل سليم توصيف کرد.

جان فرانکو فينی، رئيس مجلس ايتاليا نيز در اعتراض به اظهارات محمود احمدی نژاد، ملاقات خود با ابوالفضل زهره وند، سفير ايران در رم را که قرار بود دوشنبه هفته آينده (نهم ژوئن) برگزار شود لغو کرد.

محمود احمدی نژاد در سخنرانی اش در نشست فائو در رم، بی آنکه نامی از آمريکا ببرد، اين کشور و متحدانش را مسئول افزايش جهانی بهای موادغذائی در جهان دانست و پس از نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهاراتی عليه دولت آمريکا و اسرائيل ايراد کرد.

آقای احمدی نژاد در اين نشست خبری، علاوه بر اينکه از نابودی اسرائيل سخن گفت، سياستهای جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا را در خاورميانه نيز مورد حمله قرار داد و گفت که جورج بوش بسيار علاقمند به حمله به ايران است و چند بار کوشيده است بهانه ای برای چنين حمله ای پيدا کند اما هر بار شکست خورده است.

رئيس جمهور ايران همچنين در گفتگو با خبرنگاران به دفاع از برنامه اتمی کشور خود پرداخت و تصريح کرد که فعاليت اتمی ايران، قانونی و شفاف است و اين کشور چيزی جز حق خود را نمی خواهد.

همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در رم، تظاهراتی در اين شهر عليه او بر پا شد.

در ميدان اسپانيا، شماری از ايرانيان مخالف جمهوری اسلامی عليه محمود احمدی نژاد شعار سر دادند، تعدادی از جوانان يهودی ساکن رم از بنای تاريخی کوليسيوم بالا رفتند و پرچم اسرائيل برافراشتند و عده ای ديگر از يهوديان ساکن رم نيز در حالی که شعار سر می دادند، بسوی محل نشست فائو که در نزديکی کوليسيوم قرار دارد راهپيمايی کردند.

پيش از ورود آقای احمدی نژاد به رم، حزب راديکالهای ايتاليا و شماری از گروههای يهودی و هوادار اسرائيل و طرفدار حقوق بشر اعلام کرده بودند که در اعتراض به حضور او در اين شهر دست به تظاهرات خواهند زد.

اين تظاهرات که روزنامه ايتاليايی ايل رفورميستا برای آن از پيش تبليغ کرده بود قرار است امشب برگزار شود.

قرار است دولت ايتاليا امشب مهمانی شامی به افتخار سران دولتهای شرکت کننده در نشست فائو در ويلای تاريخی ماداما در رم برگزار کند اما منابع خبری ايتاليايی گزارش داده اند که محمود احمدی نژاد و رابرت موگابه به اين مهمانی دعوت نشده اند.

انتظار می رود محمود احمدی نژاد پيش از آغاز اين مهمانی رم را ترک کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نشست فائو به مدت سه روز برگزار می شود اما محمود احمدی نژاد تنها در روز نخست آن نشست شرکت کرد.

آقای احمدی نژاد پيش از آنکه تهران را به مقصد رم ترک کند اعلام کرده بود که در حاشيه نشست فائو، ديدارهايی با برخی سران دولتهای شرکت کننده در نشست خواهد داشت.

آن گونه که منابع رسمی ايرانی گزارش کرده اند، ديدارهايی که محمود احمدی نژاد در حاشيه نشست فائو داشته، با نخست وزير ژاپن و معاون رئيس جمهور کوبا بوده است.

نخست وزيران ايتاليا، فرانسه و اسپانيا، رؤسای جمهور برخی از کشورهای عمده توليدکننده موادغذائی همچون برزيل و آرژانتين، رابرت موگابه رئيس جمهور زيمبابوه و بان کی مون دبيرکل سازمان ملل، مهمترين شرکت کنندگان نشست فائو در ايتاليا هستند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عدم استقبال از احمدی نژاد در ايتاليا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016