چهارشنبه 12 تیر 1387

نوذری، وزير نفت ايران: حمله به ايران با پاسخ شديد روبرو می‌شود، بی بی سی

غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران گفت حمله آمريکا و اسرائيل به اين کشور با پاسخ تند جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد.

آقای نوذری که برای شرکت در کنگره جهانی نفت به مادريد اسپانيا سفر کرده، به خبرنگاران گفت که هرگونه اقدام نظامی عليه ايران، قيمت های نفت را بيشتر افزايش خواهد داد. قيمت نفت خام ايران در بازارهای جهانی هم اکنون نزديک به ۱۴۰ دلار است که منجر به افزايش شديد درآمدهای نفتی اين کشور شده است.

وزير نفت ايران هشدار داد که کشورش در صورت مورد حمله قرار گرفتن، آرام نخواهد نشست و به شدت واکنش نشان خواهد داد.

در همين حال يک مقام وزارت خارجه روسيه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، اقدام نظامی احتمالی عليه ايران را "مصيبت بار" خواند.

اين مقام روس گفته است که ايران آماده برسی جدی پيشنهادهای کشورهای پنج بعلاوه يک است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قيمت نفت

آقای نوذری در مورد قيمت نفت در صورت بروز چنين سناريويی گفت "هنگامی که اظهارنظر يا بيانيه ای در مورد حمله احتمالی، چنين بی ثباتی در بازار به وجود می آورد، نتيجه چنين اقدامی بر بازارهای نفت چه خواهد بود؟"

ايران دومين توليدکننده نفت اوپک به شمار می رود و کارشناسان اقتصادی می گويند که اقدام نظامی احتمالی عليه اين کشور می تواند بهای نفت را به شدت افزايش دهد که اين می تواند وضعيت اقتصادی دنيا را بيش از پيش بدتر کند.

آقای نوذری گفته است که ايران همواره، منبع مطمئنی برای نقل و انتقال نفت بوده است. او افزود که ايران کشور بزرگی است و هيچ کس نمی تواند واکنش ايران را تصور کند.

سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نيز هفته گذشته در اظهاراتی که به صورت گسترده منعکس شد، هشدار داد که ايران در صورت مواجه شدن با حمله، کنترل مسيرهای خروج انرژی از خليج فارس را در دست خواهد گرفت.

سرلشگر جعفری در گفتگو با روزنامه جام جم هشدار داد که حمله به ايران، نه تنها باعث افزايش چشمگير بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد شد، بلکه ايران از طريق اعمال کنترل بر خليج فارس و تنگه هرمز که شاهراه خروج انرژی است، به حمله نظامی واکنش نشان خواهد داد.

در واکنش به اين سخنان، دريادار کوين جی کاسگريف، از فرماندهان نيروی دريايی آمريکا، گفت که به ايران اجازه داده نخواهد شد که مسير خروج نفت از خليج فارس راببندد.

دريادار کاسگريف که فرمانده ناوگان پنجم آمريکا است گفت: "طبيعی است که وقتی به کشوری حمله شود، اين کشور از تمام قابليتهای خود عليه دشمن استفاده کند و مطمئنا کنترل کردن خيلج فارس و تنگه هرمز يکی از اقدامات ما خواهد بود."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نوذری، وزير نفت ايران: حمله به ايران با پاسخ شديد روبرو می‌شود، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016