پنجشنبه 13 تیر 1387

علی لاريجانی: ‌ممکن است شما لطمه‌ای به ايران بزنيد اما مطمئن باشيد که لطمه خواهيد خورد، مهر

- تئوری اقدام پيش دستانه توحش مدرن است


رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه توهم حمله پيش دستانه يک توحش مدرن است گفت:‌ اينکه نيت خوانی شود و يک کشور با تصور اينکه ممکن است مورد حمله قرار گيرد به کشور ديگر حمله کند در هيچ نظامنامه بين‌المللی اين مورد پيدا نمی‌شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر رئيس مجلس شورای اسلامی که در آئين سالگرد تاسيس شبکه پرس تی وی سخن می گفت با اشاره به بی اعتمادی ايرانيان به آمريکاييها با يادآور شدن سالروز حمله وحشيانه ناو آمريکا به هواپيمای مسافربری ايران اظهارداشت : آمريکاييها در گذشته و پيش از پيروزی انقلاب اسلامی با دولت ملی مصدق مبارزه کردند و با دسيسه دولت مردمی مصدق را سرنگون کردند و پس از آن مستشاران خود را در سراسر کشور گستراندند و اين فجايع در خاطرات سران رژيم سابق مشخص است که دولتمردان ايرانی هيچ تصميمی نمی‌توانستند بگيرند مگر با اجازه آمريکاييها و با مطالعه خاطرات کسانی که در رژيم قبلی در راس بودند‌ متوجه می‌شويد که وضعيت حقوق بشر در آن روزها چگونه بود اما آمريکاييها در اين مورد هيچ اعتراضی به سران رژيم پهلوی نمی‌کردند.

رئيس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قراردادهای هسته ای ايران با امريکا و ديگر کشورهای قبلی در قبل از انقلاب يادآور شد : ‌با کارنامه‌ای که رژيم پيشين در زمينه حقوق بشر داشت اما آمريکاييها و غربيها به سران رژيم سابق اجازه فعاليتهای هسته‌ای می‌دادند و از نظر آنها اين فعاليتها بلامانع بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاريجانی با اشاره به تلاش آمريکاييها در دخالتهای بيجا در امور داخلی ايران اين تلاشها را ناشی از نا آگاهی از روحيات ايرانيان دانست و بيان داشت :‌ همين گامهای غلط باعث شد تا مردم ايران مصمم شوند تا دست آمريکا را قطع کنند.

وی به برخی فعاليتهای خصمانه آمريکا در بعد از انقلاب عليه ايران اشاره کرد و گفت : برخلاف قراردادهای قبل از انقلاب درباره همکاری هسته ای آمريکاييها پس از پيروزی انقلاب فورا جلوی فعاليتهای هسته‌ای ايران را گرفتند و صدام را عليه ايران شوراندند و عراق را مسلح کردند.

علی لاريجانی با اشاره به حمله ناو هواپيمابر آمريکا به هواپيمای مسافربری ايران گفت :‌ آمريکاييها نه تنها از ملت ايران عذرخواهی نکردند و تنها به اظهار تاسف بسنده کردند که حتی به مسئول ناو نشان و درجه اعطا کردند.

رئيس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بيان اينکه توهم حمله پيش دستانه يک توحش مدرن است گفت :‌ اينکه نيت خوانی شود و يک کشور با تصوراينکه ممکن است مورد حمله قرار گيرد به کشور ديگر حمله کند در هيچ نظامنامه بين‌المللی اين مورد پيدا نمی‌شود و غربيها با همين توهم به افغانستان و عراق حمله کردند اما همانها امروزه با طالبان مذاکره می‌کنند و از آنها استمداد می‌طلبند اين برای دولت انگليس و ناتو افتضاح محسوب ميشود و جای تاسف دارد.

وی ادامه داد : آمريکاييها ادعا کردند که در عراق برج دموکراسی می‌سازند تا بر ايران و سوريه سايه بيندازند اما محصول آن کشته شدن صدها هزار عراقی، ايجاد گوآنتانامو، کشته شدن حدود ۴۰۰۰ - ۵۰۰۰هزار سرباز آمريکايی و ادامه جنگ تروريستها با آنها در عراق است و اين درحالی است که اين تروريستها از کشورهای دوست آمريکا به عراق می‌آيند تا با آمريکاييها بجنگند.

دبير سابق شورای عالی امنيت ملی تاکيد کرد :‌ امروز همگان در لبنان می‌دانند عاملی که اجازه نمی‌دهد در لبنان دولت ملی تشکيل شود آمريکاست و امروزه آمريکا به دولتی ماجراجو در منطقه تبديل شده است و مردم منطقه از آنها متنفر هستند.

علی لاريجانی با بيان روند کوتاهی از آغاز مذاکرات هسته ای و تداوم ان اظهار داشت : ايرانيان توانستند با اراده خود به دانش هسته‌ای دست يابند. در کاخ سعدآباد گفتند که تنها چند هفته تعليق کنيد اما اين تعليق تبديل به چند سال شد اما هيچگاه غربيها به معاهدات خود عمل نکردند و در سال ۸۴ در نيويورک با وزرای کشورهای اروپايی ديداری داشتم و به آنها گفتم که عملکرد شما موجب شده است تا ما به سمت شکستن تعليقها حرکت کنيم و برای ما روشن بود که آنها نمی‌خواهند ايران فعاليتهای هسته‌ای داشته باشد حتی در مذاکره زمستان ۸۴ که با پا در ميانی روسها و در برلين تشکيل شد نماينده انگليس به صراحت گفت که ما حتی دانش هسته‌ای صلح‌آميز را از ايران نمی‌پذيريم.

وی با اشاره به روند صدور قطعنامه عليه ايران گفت : ‌با آغاز جنگ ۳۳ روزه لبنان آنها فکر کردند که اين جنگ ظرف چند روز تمام می‌شود و از اين شلوغی استفاده کردند و در حالی که قرار بود مذاکرات ادامه پيدا کند ظرف ۲۴ ساعت در شورای امنيت قطعنامه‌ای برعليه کشورمان صادر کردند.

لاريجانی با تاکيد بر اين که ايران همواره به مذاکره پايبند بوده است خطاب به غربيها گفت : شما ميز مذاکره را ترک کرديد و اکنون پيوسته اعلام می کنيد که ايران پای ميز مذاکره بيايد.

رئيس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد : اگر روزی لازم باشد اسناد مذاکره را منتشر می کنيم تا مشخص شود غربيها چه قولهايی دادند و خلاف آن عمل کردند.

وی با اشاره به تهيه طرح مداليته از سوی ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی اظهار داشت : در حالی که مديرکل اين آژانس اعلام کرد مسائل بين طرفين حل شده است اما آمريکا و غرب با صدور قطعنامه نزد ايرانيان نسبت به خود بی اعتمادی ايجاد کردند.

وی در عين حال اضافه کرد : اگر چه شما قطعنامه صادر کرديد اما ايران ايستا نبود و در موقعيت جديد قرار گرفت و شما هم با واقعياتی مواجه شديد.

رئيس مجلس هشتم يادآور شد : آنان با اين وضعيتی که در منطقه دارند و با اين شيوه‌ای که در پيش گرفته‌اند به بن‌بست خواهند رسيد و البته ايرانيان ستيزه‌جو نيستند و ما هيچ وقت از مذاکره پرهيز نداشته‌ايم در موضوع انرژی هسته‌ای نيز همواره طريق مذاکره را به عنوان بهترين راه اعلام کرده‌ايم اما اگر شما راه مذاکره را در پيش نگيريد هم خود و هم منطقه را در رنج قرار می‌دهيد و راه در رويی هم نخواهد بود و البته نه مذاکرات تصنعی بلکه مذاکره واقعی.

وی به عنوان توصيه به غربيها گفت : اگر دنبال راه معقول در منطقه هستيد بايد تصورات ذهنی خود تغيير دهيد نه اينکه روشهای کهنه همانند چماق و هويج را برگزيند.

لاريجانی در خصوص برخی تهديد ها عليه ايران اظهارداشت : ‌ممکن است شما لطمه‌ای به ايران بزنيد اما مطمئن باشيد که لطمه خواهيد خورد. پس بهتر است که وارد يک بازی برد - برد شويد. وضعيت منطقه امروز حساس است و ملت ما به دقت اوضاع آن را دنبال می‌کنند و ما فکر می کنيم شما تا امروز دنبال بازی برد - باخت بوده‌ايد که اين راه اشتباهی است.

وی افزود : ايران به دنبال آرامش در منطقه است اما بايد غرب اقدامات ارباب ‌رعيتی را فراموش کند کما اينکه می‌خواستند در عراق توافقنامه بغداد را اجرا کنند که با مخالفت مردم عراق روبرو شدند اگر عاقلانه فکر کنيد به راهی می‌رسيد که به نفع شما خواهد بود و هميشه نيز اين فرصت برای شما نخواهد بود.

رئيس مجلس در خاتمه با اشاره به اولين سالگرد آغاز به کار شبکه پرس تی وی گفت : پرس تی وی از لحاظ جذابيت و خلاقيت جزو شبکه‌های خوب است و اميدواريم اين شبکه بتواند بستر نقل حقايق برای ملتها باشد.

Copyright: gooya.com 2016