چهارشنبه 26 تیر 1387

آغاز دوباره طرح مبارزه با اراذل و اوباش، کميته گزارشگران حقوق بشر


با اعلام سرداررادان فرمانده نيروی انتظامی مبنی بر تداوم اجرای طرح امنيت اجتماعی، از يکشنبه شب نيروهای انتظامی بار ديگر با حمله به منازل افرادی که از آنان به عنوان "اراذل و اوباش" ياد می شود، اقدام به بازداشت آنان نمودند. منابع آگاه می گويند که کليه بازداشت شدگان به زندان کهريزک انتقال يافته اند.
يکشنبه شب، در بسياری از مناطق تهران، مأموران سياه پوش با يورش به منازل افراد، اقدام به ضرب و شتم و بازداشت آنان نمودند. اين دستگيری ها که با خشونت زياد از سوی مأموران همراه بوده است، برخلاف سال گذشته از سوی خبرنگاران، پوشش خبری داده نشد.
سال گذشته همزمان با اجرای اين طرح و انتشار تصاويری از برخوردهای خشن صورت گرفته، موج اعتراض های بين المللی، فرمانده نيروی انتظامی را وادار کرد تا با انجام مصاحبه ای برخوردهای خشن صورت گرفته را محکوم کرده و اعلام کند که با مأموران خاطی برخورد خواهد شد. با اين حال خانواده های بازداشت شدگان، که تا مدت ها از سرنوشت فرزندان خود بی اطلاع بودند، پس از مدتی خبر از اعمال شکنجه های شديد بر آنان در بازداشتگاه کهريزک دادند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته ی شماری از بازداشت شدگان که اين روزها با شروع دوباره اين طرح بيش از پيش احساس خطر می کنند، در جريان بازداشت سال گذشته دست کم ۱۰ نفر در کهريزک جان باختند. اين درحالی است که در تمام اين مدت دادگاه انقلاب و نيروی انتظامی با رد اخبار مربوط به شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگانی که پيش از اثبات جرمشان در دادگاه مورد خشونت قرار گرفته بودند، گزارش های منتشر شده در اين زمينه را تلاش عده ای جهت مخدوش نمودن چهره ی حکومت عنوان و اقدام به تهديد و احضار شماری از افراد پيگير در اين زمينه کردند.
در جريان اين تهديدها، مأموران امنيتی با تکذيب شکنجه بازداشت شدگان، تعدادی از فعالان حقوق بشر را تهديد نمودند که در صورت ادامه اطلاع رسانی در مورد پرونده های مزبور مورد بازداشت قرار می گيرند.
همچنين به فاصله چند روز پيش از شروع دور جديد اين طرح، سالارکيا معاونت دادستان خبر از اعدام قريب الوقوع ۶ تن از متهمان به اوباشگری داد. محمود سالارکيا بدون نام بردن از هويت اشخاص ياد شده، اعلام کرد که اين افراد از کسانی هستند که سال گذشته بازداشت شده و با قرارهای سنگين در زندان به سر می برند.
اعلام اين خبر موجی از نگرانی را در ميان خانواده های بازداشت شدگانی که از سال گذشته تاکنون در زندان به سر می برند بوجود آورد. مادر هانی خواندار که پسرش از ارديبهشت ماه گذشته در شرايط بلاتکلفی در زندان نگهداری می شود، طی روزهای گذشته با مراجعات مکرر به نهادهای قضايی مختلف خواهان روشن شدن وضعيت فرزند خود شده است. او می گويد که طی يک ماه گذشته به تمام نهادهای موجود مراجعه نموده ، اما تاکنون با پاسخ روشنی مواجه نشده است.
هانی خواندار پس از حدود ۵ ماه بازداشت در بازداشتگاه کهريزک به زندان اوين منتقل و بيش از ۱۰ ماه است که در بند اطلاعات سپاه نگهداری می شود.
عفت قواعدی مادر وی می گويد که قاضی دادگاه در جواب اعتراض او به نگهداری فرزندش در سلول انفرادی، گفته است که در جمهوری اسلامی انفرادی وجود ندارد. وی چنين ادعايی را رد می کند و می گويد:" مرا به دليل دفاع از فرزندم بازداشت و يک ماه در سلول انفرادی نگهداری کردند، چطور می شود در برابر من بگويند انفرادی وجود ندارد؟"
اصل ۳۶ قانون اساسی و ماده ۲ قانون مجازات اسلامی عنوان می دارد" هر فعل و يا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعيين شده باشد؛ جرم محسوب می شود." بر اساس همين اصل، هم جرم و هم مجازات می بايست دارای تعريف قانونی باشد. حال آنکه واژه " اراذل و اوباش" هيچ تعريف مشخص حفوقی نداشته و لذا مجازات افراد به اين اتهام غيرقانونی تلقی می شود.
همچنين پليس در مقام ضابط قضايی برای بازداشت افراد در وهله نخست می بايست دارای مجوز باشد و تنها می تواند در مورد جرايم مشهود اقدام به بازداشت افراد نمايد که پس از ۲۴ ساعت از زمان بازداشت، بايد متهم به مقام قضايی معرفی شده و نست به ادامه بازداشت وی تصميم گيری شود.
مطابق با ماده ۱۸ و ۲۴ قانون مجازات، در مورد جرايم غيرمشهود، پليس به هيچ عنوان حق تفتيش و بازرسی منزل را ندارد مگر آنکه با مجوز مقام قضايی اقدام به اين کار نمايد، به گفته ی خانواده های بازداشت شدگان اين طرح، نيروهای حمله کننده به منازل افراد بدون هيچ گونه حکمی وارد منازل شده و اقدام به بازداشت، تفتيش و تهديد ساير افراد خانواده نموده اند.

Komite.gozareshgar@gmail.com

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آغاز دوباره طرح مبارزه با اراذل و اوباش، کميته گزارشگران حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016