پنجشنبه 27 تیر 1387

سولانا: اميدوارم مذاکرات روز شنبه معنادار باشد، ايسنا

رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا اظهار اميدواری کرد که مذاکراتش با ايران که روز شنبه در ژنو انجام می‌شود، معنادار باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا روز چهارشنبه با اشاره به بسته مشوق‌های پيشنهادی گروه ۱+ ۵ به ايران گفت: من بسيار اميدوارم که پاسخ‌های سازنده و مثبتی به اسنادی که برای آن‌ها فرستاديم، دريافت کنيم. اميدوارم اين امر به ما اجازه دهد مذاکرات معناداری داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا قرار است شنبه ( ۲۹ تير ) در ژنو با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران ديدار کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل ( آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين ) به علاوه آلمان نيز وی را همراهی خواهند کرد.

هم‌چنين در اقدامی که يک تغيير چشمگير‌ در سياست خارجی آمريکا خوانده شده، کاخ سفيد روز چهارشبنه اعلام کرد که ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا در اين مذاکرات شرکت خواهد کرد.

در عين حال، دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد يک تغيير کامل سياست آمريکا در قبال ايران را انکار کرد و گفت که سفر برنز يک تغيير تاکتيکی است.

پرينو با بيان اين که برنز به ژنو می‌رود تا به پاسخ ايران به بسته مشوق‌های پيشنهادی ۱ + ۵ گوش دهد، گفت: ما برای مذاکره به آنجا نمی‌رويم.

سخنگوی کاخ سفيد گفت: هيچ مذاکره‌ای انجام نمی‌گيرد. برنز به عنوان نماينده عضوی از جامعه بين‌المللی به آنجا خواهد رفت تا اتحاد ما را در اين زمينه نشان دهد که دو مسير متفاوت برای ايران داريم که بايد از بين آنها يکی را انتخاب کند.

وی افزود: يکی از اين دو مسير اين است که آن‌ها می‌توانند بسته مشوق‌ها را انتخاب کنند و آن گاه پس از آن که تعليق غنی سازی راستی‌آزمايی شد مذاکرات انجام خواهد گرفت.

پرينو افزود که برنز احتمالاً بار ديگر پيشنهاد کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا مبنی بر اين که در صورت تعليق غنی‌سازی وی حاضر است در هر زمان و مکانی با همتای ايرانی خود ديدار کند تا مذاکرات را به پيش ببرد، تکرار خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفيد هم‌چنين گفت: اين تنها شرکت آمريکا خواهد بود تا نشان دهد که گروه ۱ + ۵ بر اين اصل هميشگی خود مبنی بر اين که ايران برای استفاده از بسته سخاوتمندانه مشوق‌ها بايد غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند، متحد و پايدار است.

پرينو در پاسخ به اين که آيا اين اقدام آخرين تلاش برای حل مساله هسته‌ای ايران بدون توسل به زور است، اظهار کرد: آن چه اين اقدام نشان می‌دهد اين است که وقتی می‌گوييم قصد داريم اين مساله را به روش ديپلماتيک حل کنيم، جدی حرف می‌زنيم.

مقامات آمريکايی گفتند که برنز، مقام شماره سه وزارت خارجه آمريکا دستور مذاکره با جليلی را در ژنو ندارد.

برخی منابع ديپلماتيک نيز گفتند قدرت‌های جهانی مدت‌ها بود واشنگتن را تحت فشار قرار داده بودند تا در مذاکرات شرکت کند تا شايد بتواند مساله هسته‌ای ايران را حل کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سولانا: اميدوارم مذاکرات روز شنبه معنادار باشد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016