سه شنبه 1 مرداد 1387

وزير نفت: ادامه مذاکرات با توتال، ايسنا

- کشف ميدان نفتی الوند در حاشيه آبادان
- فروش نفت شناورها در خليج فارس تا اواسط شهريور


ميدان اروند در حاشيه آبادان با ظرفيت حدود ۵۰۰ ميليون بشکه نفت درجا کشف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذری - وزير نفت - در حاشيه نخستين کنفرانس پتروشيمی ايران با بيان اين مطلب اظهار کرد: منطقه غرب کارون شامل ميادين آزادگان، دارخوين و يادآوران و همچنين ميدان گازی پارس جنوبی در حال حاضر دو نقطه استراتژيک توليد کشور هستند.

گفتنی است، ميدان اروند سومين کشف ميادين جديد نفتی اعلام شده در سال جاری با ظرفيت بالا در جنوب کشور پس از خوزستان و عسلويه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او با اشاره به ميدان‌های نفتی کشف شده بالارود انديمشک و عسلويه تاکيد کرد: به اين منظور سه دکل اکتشافی به هشت دکل افزايش پيدا کرده و اين گونه تصميم‌گيری‌ها در بخش مهمی مانند اکتشاف يک ضرورت است


ادامه مذاکرات با توتال

وی با تاکيد بر اين‌که مذاکرات با شرکت توتال همچنان ادامه دارد، يادآوری کرد: در هفته گذشته بحث سرمايه‌گذاری شرکت گازپروم و امضای يک توافقنامه چند جانبه داشتيم. از سوی ديگر شرکت توتال نيز در راستای مذاکرات قبلی برای حضور اين شرکت در فاز ۱۱ پارس جنوبی تاکيد کرده که شائبه حضور نداشتن آنها در ايران نتيجه اظهارات رسانه‌های غربی است و اين شرکت بر گفته‌های قبلی خود پايبند است و با توجه به نيازهای ايران به نظر می‌رسد که رابطه ديرينه ايران و توتال به اين راحتی از بين نرود و اين شرکت از ايران خارج نخواهد شد.


کاهش مصرف بنزين سوپر صحت ندارد

وزير نفت در پاسخ به اين سوال که برای کاهش ۸۰ درصدی مصرف بنزين سوپر و بهبود شرايط برای اين فراورده با توجه به تبليغات فراوانی که تا پيش از آزادسازی آن برای مصرف مردم انجام می‌شد، چه تدابيری انديشيده‌ايد؟ گفت: به نظر می‌رسد اين آمارها درست نباشند، زيرا در حال حاضر مصرف بنزين آزاد و سوپر بين ۱.۴ تا ۱.۵ ميليون ليتر در روز است و تصور می‌شود خودروهايی که از بنزين سوپر استفاده می‌کردند، اکنون نيز همان شرايط را ادامه می‌دهند.


پيش‌ از اين رييس سنديکای جايگاه‌داران به ايسنا گفته بود که با وجود اين‌که پس از فرهنگ‌سازی طولانی برای مصرف بنزين سوپر، عرضه اين فرآورده درجايگاه‌ها به روزانه ۲.۵ تا سه ميليون ليتر رسيده بود، پس از حدود ۴۰۰ برابر شدن قيمت، مصرف آن به روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ليتر کاهش پيدا کرده است. به اين ترتيب مصرف اين فرآورده که نقش به‌سزايی در راندمان موتور خودروها دارد، با کاهش ۸۰ درصدی مواجه شده است.

آمادگی برای افزايش سهم اينپکس در آزادگان

نوذری با اشاره به درخواست ژاپن مبنی بر ثابت ماندن و يا افزايش سهم شرکت اينپکس در پروژه توسعه ميدان نفتی آزادگان خاطرنشان کرد: ما آمادگی افزايش سهم اين شرکت ژاپنی را داريم؛ اگرچه همچنان سهم آن ۱۰ درصد است.


نفت شناورها در خليج فارس تا اواسط شهريور به فروش خواهد رسيد

وی با بيان اينکه نشست بعدی خط لوله صلح با حضور کارشناسان کشورهای ايران، پاکستان و هند برگزار می‌شود، درباره نفت باقی‌مانده روی آب‌های خليج فارس نيز توضيح داد: اين نفت در حال فروش است و تا يک ماه و نيم آينده به طور کامل به فروش خواهد رسيد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير نفت: ادامه مذاکرات با توتال، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016