شنبه 22 تیر 1387

وزير نفت: اطلاعی از کناره‌گيری توتال ندارم، آفتاب

- هيچ مشکلی برای تامين بنزين کشور وجود ندارد


اگر تحريم‌ها به گونه‌ای شد که تامين نياز از اين طريق حاصل نشد از طريق نرم‌افزار مهندسی که در واحدهای شرکت نفت طراحی شده‌است بنزين مورد نياز خود را با کيفيت بالاتر توليد خواهيم کرد.


آفتاب: دريافت تکنولوژی در زمانی که می‌توان از توانمندی‌های داخلی استفاده کرد پر کردن جيب بيگانگان است.

به گزارش خبرنگار اعزامی آفتاب به عسلويه، غلامحسين نوذری وزير نفت روز پنجشنبه در مراسم آغاز ساخت فاز ۱۲ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران ضمن بيان مطلب فوق، گفت: «با شروع عمليات ساخت اين پالايشگاه، سر فصل نوينی در عمليات اجرايی، عمرانی و ايجاد سازندگی در منطقه تنبک رقم می خورد و اين منطقه در آستانه تحول، توسعه و شکل گيری جديدی در بخش‌های صنعتی و اقتصادی قرار خواهد گرفت».

وی با اشاره به طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی در بخش خشکی گفت: «وسعت کل پالايشگاه حدود ٢٢٠ هکتار است که تاکنون نزديک به ٤ ميليون و ٥٠٠ هزار متر مکعب خاکبرداری و بيش از ٣ ميليون و ٥٠٠ هزار متر مکعب آماده سازی سايت انجام شده است».

وی افزود: «با آغاز کارهای اجرايی احداث پالايشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی روند تکاملی و اجرايی با احداث ساختمان ها و تجهيزات صنعتی و غير صنعتی در قالب قرارداد EPC۱، توسط کنسرسيوم NASR آغاز می شود».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با دليل تاخير بخش دريايی فاز ۹ و ۱۰ اذعان داشت: «تاخير در بخش دريايی صرفا به دليل بومی ساختن وسايل آن است و برای تامين گاز فاز ۹ مشکلی نيست و با جايگزينی سکوی فاز هفت می توان گاز فاز ۹ را تامين کرد و با جايگزينی فاز ۹، گاز فاز ۱۰ تامين می شود».

غلامحسين نوذری با اشاره به طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی در بخش خشکی يادآور شد: «وسعت کل پالايشگاه حدود ٢٢٠ هکتار است که تاکنون نزديک به ٤ ميليون و ٥٠٠ هزار متر مکعب خاکبرداری و بيش از ٣ ميليون و ٥٠٠ هزار متر مکعب آماده سازی سايت انجام شده است».

وی افزود: «بخش خشکی فاز ١٢ شامل قراردادهای تسطيح و آماده سازی زمين پالايشگاه (٢٢٠ هکتار) و کمپ‌های مسکونی (٧٨ هکتار) و حفاظت ساحلی و ديگر قراردادهای تحت عنوان سرويس‌های پروژه است که تا کنون اجرا شده يا در حال اجرا هستند و در بخش پالايشگاهی شامل سه بسته‌ قراردادی عمده‌ای پی سی است».

وی در پاسخ به اين سوال که چرا به جای تبادل محصولات نفتی ايران با کشورهای پيشرفته در ازای پول های بی ارزش آن ها، تکنولوژی آن ها را درخواست نمی کنيم، گفت: «هر مبادله‌ای در جای خود با ارزش است ولی همواره نگاهمان به بومی‌سازی و ارتقای تکنولوژی داخلی و استفاده از کالاهای داخلی در صنايع بوده است همان طور که توانسته‌ايم از سال ۶۴ تا امروز خريد کالا از داخل را از حدود ۷۰۰ ميليون دلار به سه ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار برسانيم».

وی در ادامه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در عسلويه تصريح کرد: «دريافت تکنولوژی در زمانی که می‌توان از توانمندی‌های داخلی استفاده کرد پر کردن جيب بيگانگان است».

نوذری از حفاری آزمايشی سکوی البرز در دريای خزر خبر داد و گفت: «حفاری آزمايشی اين سکو انجام شد، حدود ۱۰۰ متر حفاری شده‌است و سکو آماده جابجايی است فقط بحث در خصوص ساخت شناورهاست که پس از اتمام ساخت آن ها سکو را به بلوک حفاری منتقل خواهيم کرد».

وزير نفت ابراز داشت: «از طرف وزارت نفت طرحی داده‌ايم جهت تشکيل صندوق سرمايه‌گذاری پارس جنوبی يا بانک توسعه صنعت نفت، برای جمع آوری سرمايه های خرد و استفاده از آن‌ها در پروژه‌هايی که منافع جدی و بيشتری دارند».

وی افزود: «در بخش دريايی پروژه چاه‌های برخی فازها، حفاری شده‌اند و تا سطح برداشت رسيده‌اند؛ به محض تامين کالاهای موردنياز، ورود به مخزن برای دکل حفاری به موقع انجام می‌شود».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير نفت گفت: «در خصوص فاز ۱۰، با توجه به تلاش وزارت نفت برای بومی ساختن کالاهای مورد نياز پروژه به پيمانکار فرصتی داده شده تا کالای مورد نياز آن را از داخل تهيه کند و اين دليل تاخير به وجود آمده در تکميل پروژه است».

نوذری با اشاره به حفاری آزمايشی سکوی ايران - البرز در عمق ۱۰۰ متری انجام شده، تاکيد کرد: «سکوی حفاری نيمه شناور ايران-البرز آماده جابه‌جايی است و فقط موضوع شناورها وجود دارد که بايد آماده شود».

وزير نفت درباره برنامه تزريق گاز به مخازن نفتی در سال جاری روزانه ۹۰ميليون متر مکعب اظهارداشت: «برنامه تزريق گاز طبيعی به مخازن نفتی در سال ۱۳۸۷ به طور متوسط ۹۰ ميليون متر مکعب در روز خواهد بود».

غلام‌حسين نوذری اظهار کرد: «پروژه‌های توسعه فازهای ۱۹ تا ۲۱ پارس جنوبی بايد تا شهريورماه به پيمانکار واگذار شود، در حال حاضر فازهای ۱۵ تا ۱۷ پارس جنوبی اجرايی شده و فاز ۱۲ نيز به عنوان يک پروژه‌ کاملا ايرانی در بخش بالادستی، ميان دستی و پايين دستی در حال اجراست که شاخصی برای توانمندی‌های کشور محسوب می‌شود».

وی در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران مبنی بر اينکه در صورت گسترش تحريم‌ها آيا با توليد بنزين مشکلی هست، گفت: «سياست وزارت نفت يک سياست پيشگيرانه است و در حال حاضر شرايط بازار بنزين طوری است که کشورها دنبال مشتری هستند پس برای تامين بنزين مشکلی نداريم».

وی افزود: «اگر تحريم‌ها به گونه‌ای شد که تامين نياز از اين طريق حاصل نشد از طريق نرم‌افزار مهندسی که در واحدهای شرکت نفت طراحی شده‌است بنزين مورد نياز خود را با کيفيت بالاتر توليد خواهيم کرد».

وی ادامه داد: «کارهای پژوهشی توليد نرم افزاری بنزين انجام شده است و حتی با کيفيت بالاتر از بنزين کنونی، جواب داده است».

وی با بيان اين‌که طرح‌های توسعه موجود از حاشيه اروند تا بندر جاسک محل تولد تمدن‌های جديد با به وجود آمدن صنايع نفت و گاز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: «در آينده توليد يک ميليون بشکه نفت خام از ميدان‌های آزدگان، دارخوين، جفير و يادآوران در غرب اروند و توليد گاز در پارس جنوبی، توليد ال‌ان‌جی از ميادين گازی گلشن و فردوسی از جمله صنايع به وجود آورنده‌ تمدن‌های جديد در اين مناطق است».

او با اشاره به اين‌که برای توليد سالانه ۳۰ ميليون تن ال‌ان‌جی در ميادين گازی گلشن و فردوسی بالای ۳۰ ميليارد دلار هزينه طراحی شده است، تصريح کرد: «امروز اولين پروژه سايت دو، يعنی فاز ۱۲ پارس جنوبی آغاز به کار کرد. همچنين در بندرعباس علاوه بر پالايشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای موجود، ساخت پالايشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت فوق سنگين و ساخت پالايشگاه ميعانات گازی به ظرفيت ۳۶۰ هزار بشکه در حال انجام است که درمجموع ظرفيت پالايشی اين طرح را به حدود يک ميليون بشکه افزايش می‌دهد».

وی همچنين اظهار داشت: «"کريستوف ديمارژری" مديرعامل شرکت توتال در آخرين مذاکرات با ايران که در اجلاس اسپانيا صورت گرفت، اعلام کرد که برای امنيت توليد در آينده بايد در ايران سرمايه گذاری کرد و هنوز گزارشی به طور رسمی از کناره گيری کامل آنها از پارس جنوبی به ايران نرسيده است و بنده اطلاعی از اين کناره‌گيری ندارم».

او همچنين درباره مذاکرات ايران و ترکيه در فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی يادآوری کرد: «مذاکره با طرف ترک در قالب يک بسته شامل خط لوله ۱۸۰۰ کليومتری پارس جنوبی تا مرز ترکيه، خط لوله داخل ترکيه و خط لوله ترکمنستان-ترکيه که جهت تزانزيت گاز خواهد بود، در حال انجام و قرار است طرف ترک MDP (نقشه جامع توسعه ميدان) را تهيه کند که به اين منظور تمام اطلاعات لازم به آنها تحويل داده شده است».

وزير نفت در مورد توسعه پارس جنوبی و صنعت نفت در يکصدمين سال اکتشاف نفت در ايران گفت: «فازهای ۱۹ تا ۲۱ پارس جنوبی تا شهريورماه به پيمانکار واگذار می شوند، فازهای ۱۵ تا ۱۷ در دست اجرا هستند و فاز ۱۲ نيز در حال اجراست».

وی خاطرنشان کرد: «فاز ۱۲ پروژه بومی و ايرانی محسوب می شود و شاخص توانمندی مهندسان کشور در بخش صنعت نفت است».

وزير نفت گفت: «در حال حاضر اوپک تمام توانش را به بازار آورده است و نفت بيشتری وجود ندارد که به بازار بيايد چون، قيمت نفت قيمت مناسبی است و به اندازه کافی هم نفت در بازار وجود دارد».

وی اظهار داشت: «در سه ماهه سوم سال ميلادی حدود يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت توليدی را ذخيره سازی کرديم و در سه ماهه چهارم ميلادی پيش بينی می شود ۵۰۰ هزار بشکه ذخيره شود».

وی ابراز داشت: «با اين شرايط نياز به توليد نفت بيشتر، در بازار نيست و در صورت نياز بيشتر بايد در کشورهای دارای پتانسيل، سرمايه گذاری مناسب انجام شود تا برای تامين انرژی در آينده گام برداشت».

غلامحسين نوذری اظهار داشت: «با تلاشی که اعضای اوپک دارند در حال حاضر امکان ورود نفت بيشتر به بازار وجود ندارد و مطابق برنامه ريزی صورت گرفته در سه ماه سوم سال يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه و در سه ماه چهارم يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت ذخيره خواهد شد.»

وی تاکيد کرد: «اگر توليد نفت ايران در همين حد باقی بماند موضوع يکی شدن ميزان توليد و مصرف نفت و در نتيجه قطع صادرات تحقق می يابد اما همانگونه که اشاره شد برنامه توليد همچنان ادامه دارد».

وزير نفت در مورد مشکلات ايجاد شده در فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی گفت: «برای تامين گاز اين فازها مشکلی نداريم؛ اما برای تامين کالا محدوديت‌هايی است که طرح داخلی کردن آن را به اجراء گذاشته‌ايم و به پيمانکار اين فرصت را داده‌ايم که تمام اقلام را داخلی کند».

به گفته وی هم اکنون حفاری چاههای اين فازها نهايی شده است که به محض رسيدن کالا ورود به مخزن مشکلی نخواهد داشت .

وزير نفت گفت: «در مورد فازهای ۲۲ تا ۳۴ هم مذکرات ايران و ترکيه ادامه دارد و تلاش می شود سهم ايران در اين فازها افزايش يابد».

نوذری بيان داشت: «مذاکرات با ترکها تاکنون شامل ۱۸۰۰ کيلومتر خط لوله از پارس جنوبی تا مرز ترکيه، خط لوله داخل ترکيه و خط ترکمنستان - ترکيه جهت ترانزيت گاز در حال انجام است و قرار است طرف ترک نقشه جامع توسعه ميدانها را تهيه کند».

وی يادآور شد: «در اين خصوص اطلاعات مناسب در اختيار طرف ترک قرار گرفته و منتظر ارائه نقشه های جامعه ميادين از سوی ترکها هستيم».

وزير نفت با رد يکسان شدن ميزان مصرف و توليد نفت ايران در سال‌های آينده گفت: «طبق برنامه در پايان برنامه چهارم توسعه توليد نفت از ۴.۲ به ۵.۳ ميليون بشکه در روز خواهد رسيد».

نوذری در خصوص جذب سرمايه در صنايع نفتی گفت: «در ساخت پالايشگاه اصفهان پنج درصد سهام آن عرضه شد و در مدت کوتاهی به فروش رفت».

وی تصريح کرد: «صنايع مربوط به صنعت نفت همواره توجيه اقتصادی دارند و مشارکت زيادی را می طلبند»

نوذری درباره برنامه تزريق گاز به مخازن نفتی در سال جاری اظهار داشت: «برنامه تزريق گاز طبيعی به مخازن نفتی در سال ۸۷ به طور متوسط ۹۰ ميليون متر مکعب در روز خواهد بود».

وزير نفت در ادامه با اشاره به موافقت بانک مرکزيب ا تشکيل صندوق سرمايه گذاری پارس جنوبی اظهار داشت: «مذاکرات برای تشکيل بانک نفت نيز ادامه دارد».

به اعتقاد وی ايجاد يک بانک در بخش نفت می‌تواند سرمايه‌های کوچک داخلی را جمع آوری کند.

وزير نفت از ساخت تمدن جديد صنعتی در تنبک (سايت دو پارس جنوبی) خبر داد و گفت: «در سايت دو پارس جنوبی منطقه کنگان توليد سالانه ۳۶ ميليون تن LNG مدنظر است که حجم وسيع گاز به صورت مايع در می‌آيد و ارزش اين توليد برای شهرک‌های جديد که ساخته می‌شوند، امکانات و خدماتی که برای آن‌ها به وجود می‌آيد و نيز صادرات آن بيش از حد توجه است».

وی تصريح کرد: «قبلا در منطقه پالايشگاهی آبادان، توليد ۳۰۰ هزار بشکه نفت فرهنگ آنجا را دگرگون ساخت اکنون توليد ۳۶ ميليون تن LNG در سال، قطعا فضای کار و فرهنگ و اقتصاد را دگرگون خواهد کرد و اين به معنی ساخت تمدن جديد صنعتی است».

وی از توافق وزارت نفت با بانک مرکزی در خصوص تشکيل صندوق توسعه پارس جنوبی خبر داد و اظهار داشت: «برای اين امر به طور مداوم با بانک‌ها در مذاکره‌ايم تا بتوان از طريق تشکيل اين صندوق، سرمايه‌های داخلی را جذب کنيم».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير نفت: اطلاعی از کناره‌گيری توتال ندارم، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016