چهارشنبه 2 مرداد 1387

بررسی گشايش رسمی دفتر ديپلماتيک آمريکا در تهران توسط دولت بوش، مهر

مدير مرکز امنيت و دفاع بين المللی در مؤسسه تحقيقات امنيت ملی آمريکا (RAND) حضور ويليام برنز در مذاکرات ژنو را يک گام مهم رو به جلو توصيف و خبر داد که دولت آمريکا در حال بررسی پيشنهاد افتتاح رسمی اين دفتر ابتدا در محل سفارت سوئيس در ايران است.
"جيمز دابينز" در گفتگو با خبرنگار گروه بين الملل خبرگزاری مهر در پاسخ به اين سئوال که چرا آمريکا پس از براندازی رژيم بعث در عراق که به گونه ای هم به نفع ايران وهم به نفع آمريکا بود، از اين فرصت برای بهبود روابطش با تهران استفاده نکرد ، گفت : آمريکا و ايران بايد بتوانند در موضوع عراق همکاری کنند، زيرا منافع آنها در منطقه تا حد زيادی با هم هماهنگی دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: اين منافع در يک عراق متحد، دموکراتيک و در صلح و آرامش که توانايی برقراری امنيت در خاک خود و برای مردمش بدون کمک خارجی را داشته باشد، محقق می شود. اما اينکه آنها تاکنون نتوانسته اند چنين کاری انجام دهند، مايه تاسف است.

دابينز علل و عوامل جلوگيری کننده در مذاکرات مستقيم تهران و واشنگتن را سوء ظن ناشی از نيم قرن نارضايتی و بی اعتمادی ارزيابی کرد.

مدير انستيتو رند درباره هدف دولت بوش در فرستادن "ويليام برنز" ديپلمات ارشد خود به مذاکرات هسته ای اخير با ايران در ژنو هم گفت : به نظر من هدف از اين اقدام تاکيد بر اين مسئله است که آمريکا در پشت جديدترين پيشنهاد مذاکره درباره موضوع هسته ای ايران قرار دارد.

وی افزود: نکته ديگر آنکه آمريکا می خواهد نشان دهد آماده آغاز گفتگويی در اين زمينه و شايد ديگر موضوعات با ايران است.

دابينز درباره اعلام تصميم دولت بوش در باز کردن يک دفتر ديپلماتيک در تهران هم اينگونه اظهار نظر کرد: بر اساس گزارشها دولت بوش پيشنهاد باز کردن رسمی يک دفتر حافظ منافع در محل سفارت سوئيس را بررسی می کند. مسلما اين تصميم در صورت عملی شدن يک حرکت مهم است و همچنين يک گام مهم رو به جلو در صورتی است که (از سوی ايران) پذيرفته شود.

وی درباره خدشه دار شدن وجهه آمريکا در جهان و درسهايی که جانشين بوش بايد از سياستهای وی بگيرد، خاطرنشان کرد: درباره افکارعمومی جهان، احتمالا رئيس جمهور آينده از چيزی همچون "دوره ماه عسل" (نسبت به سياست های دوره بوش) لذت خواهد برد. اينکه چقدر اين مدت طول بکشد، به انتخابهای وی بستگی دارد.

لازم به يادآوری است که جيمز دابينز قبلاً مناصب مهمی را در دولت آمريکا برعهده داشته است؛ از جمله دستيار ويژه رئيس جمهور، دستيار وزير امور خارجه، مامور ويژه جرج بوش برای افغانستان و مامور ويژه بيل کلينتون برای سومالی، بوسنی و کوزوو. همچنين مؤسسه RAND يکی از معتبرترين موسسات مطالعاتی آمريکا در زمينه تحليل وارتقای سياستگذاری در حوزه های مختلف سياسی، آموزشی، اجتماعی و ... است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بررسی گشايش رسمی دفتر ديپلماتيک آمريکا در تهران توسط دولت بوش، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016