جمعه 4 مرداد 1387

عليرضا رجايی: شرايط برای حضور خاتمی در انتخابات تا حد مطلوبی فراهم است، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

يک تحليل‌‏گر سياسی ملی مذهبی با بيان اينکه شرايط برای حضور خاتمی در انتخابات تا حد مطلوبی فراهم است، گفت که اپوزيسيون اصلاح‌‏طلب همانند گذشته از وی حمايت خواهند کرد.

عليرضا رجايی در گفت‌‏وگو با خبرنگار"ايلنا"، حضور خاتمی در انتخابات رياست‌‏جمهوری را مطلوب دانست و گفت: حضور خاتمی در انتخابات به دليل سعه صدر در سياست داخلی و مشی مسالمت‌‏جويانه‌‏اش در صحنه بين‌‏الملل، می‌‏تواند فرصت‌‏های اجتماعی،‌‏ سياسی و اقتصادی مناسبی را برای جامعه فراهم کند.
وی در عين حال تصريح کرد: متاسفانه جناح حاکم با حضور خاتمی در انتخابات به‌‏گونه‌‏ای برخورد می‌‏کند که گويی يک دشمن خارجی وارد حوزه داخلی ايران شده است، به همين دليل شرايط برای حضور خاتمی به لحاظ ساختار سياسی مهياتر از گذشته نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين تحليل‌‏گر مسائل سياسی به رای بالای خاتمی در دوم خرداد اشاره کرد و گفت: هنگامی که فردی مانند خاتمی رای بالايی در دوم خرداد می‌‏آورد و احتمال تکرار آن در انتخابات رياست‌‏جمهوری آينده هم وجود دارد، تلاش جناح حاکم برای جلوگيری از حضورش جدی‌‏تر می‌‏شود.
وی اظهار داشت: در زمان رياست‌‏جمهوری خاتمی اپوزيسيون اصلاح‌‏طلب به شکل بهتری نسبت به اصلاح‌‏طلبان داخل قدرت از او حمايت کردند و در صورت حضور مجدد خاتمی در انتخابات رياست‌‏جمهوری آينده، به همين نحو از وی حمايت خواهند کرد.
رجايی در بخش ديگری از اين گفت‌‏وگو به تاثير آرای خاموش در انتخابات آينده اشاره کرد و گفت: گروهی مدت‌‏هاست در حوزه‌‏هايی که امکان مشارکت سياسی فراهم شده است حاضر به مشارکت نيستند، چون معتقدند حضورشان تاثيری در روند امور ندارد، البته در برخی مقاطع شرايط به‌‏گونه‌‏ای بوده که نظر آنها تاييد شده است. به همين دليل نمی‌‏شود انتظار داشت اين عده با حضور خاتمی در انتخابات آينده وارد صحنه شوند.
وی افزود: گروهی ديگر معتقدند در صورت فراهم بودن حداقل‌‏ها بايد در انتخابات شرکت کرد. اين عده که اغلب از حاميان خاتمی محسوب می‌‏شوند، در مقاطع مختلف در انتخابات شرکت می‌‏کنند و حضور خاتمی در انتخابات آينده، اين گروه را به پيروز شدن در انتخابات اميدوار می‌‏کند.
رجايی تاکيد کرد: اگر تفکرات مختلف امکان حضور در انتخابات را داشته باشند، مطمئناً ميزان مشارکت در انتخابات به نحو محسوسی افزايش پيدا می‌‏کند.
اين فعال سياسی به تلاش جناح راست برای چند قطبی کردن انتخابات آينده اشاره کرد و اظهار داشت: محور عمده فعاليت جناح راست تلاش در جهت چند قطبی کردن انتخابات آينده است، چون بر اين باور هستند که در فضای دوقطبی، برنده اصلی خاتمی است و به همين دليل تمام سعی خود را برای چند قطبی کردن انتخابات انجام می‌‏دهند.
رجايی در خصوص احتمال ائتلاف بخشی از اصول‌‏گرايان با اصلاح‌‏طلبان نيز گفت: با توجه به اينکه احمدی‌‏نژاد در اجرای برنامه‌‏های خود ناکام بوده، اصولگرايان سعی می‌‏کنند از ادبيات اصلاح‌‏طلبانه استفاده کنند، حتی گفتمان‌‏هايی که زمانی اصولگرايان به شدت به آنها حمله می‌‏کردند، امروز ادبيات رايج آنها شده است که اين امر به توفيق اصلاح‌‏طلبان در اجرای برنامه‌‏هايشان برمی‌‏گردد و نشان می‌‏دهد آنها صداقت اصلاح‌‏طلبان را پذيرفته‌‏اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عليرضا رجايی: شرايط برای حضور خاتمی در انتخابات تا حد مطلوبی فراهم است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016